بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبر: 85555829
بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

ساری - ایرنا - سایت زباله انجیلسی بابل که با حکم قطعی دادگاه تجدید نظر افزون بر سه ماه هیچ زباله ای جدیدی را در خود جای نداد، این بار بخشی از کوه زباله ۲۵ ساله این سایت هموار سازی و سطح آن با خاک جنگلهای هیرکانی پوشانده شد که به باور صاحبنظران این برش، منطقه انجیلسی را به روزهای طلایی خود قبل از میزبانی از زباله ها برمی گرداند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه انجیلسی بابلکنار که به مدت ۲۵ سال روزانه میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهر بابل و ۶ شهر اقماری این شهرستان به همراه زباله های هفت بخش بابل بوده است در نهایت با حکم دادگاه از ۹ اردیبهشت ماه سال جاری ورود زباله به این سایت ممنوع شد.

هر چند بیش از سه ماه است که دیگر خودروهای سنگین زباله شهرداری های هفت گانه بابل در نیمه های شب سکوت سنگین جنگلهای هیرکانی را با غرش ها و بوی بد زباله آلوده نمی کنند و هیچ زباله ای به این محدوده وارد نشد، اما انباشت زباله های ۲۵ سال پیش منطقه انجیلسی را به کوهی از زباله تبدیل کرد.

شهرداری بابل بزرای از بین بردن این کوه زباله دست به کار شد و حدود نیمی از کوه های زباله را هموار سازی و بر روی آنها گل پخش کردند که این امر در دراز مدت زمینه رشد درختان جنگلی را فراهم خواهد کرد و انجیلسی به پیشینه چند میلیون ساله نیاکان خود در جنگلهای هیرکانی باز خواهد گشت.

اگر نیم دیگری از کوه های زباله در این منطقه هموار سازی شود محدود پرندگان گندخواری که در آسمان انجیلسی پرواز می کنند این منطقه را ترک خواهند کرد.

روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ پنج بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵ سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

بازگشت آرامش به انجیلسی

عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود سه ماهی است که آرامش به منطقه انجیلسی بابلکنار بازگشت و اهالی منطقه بسیار خوشحال هستند.

احمد ادبی اظهار کرد: حدود نیمی از کوه های زباله این منطقه هموار سازی شد و بر روی آنها خاک جنگلی پخش کردند که این امر اقدام خوبی محسوب می شود.

وی گفت: اگر همه این کوه های زباله هموار سازی شود بدون تردید با بذر پاشی که پرندگان جنگلی انجام خواهند داد این محدوده پر از درختان هیرکانی خواهد شد.

بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

ادبی با اشاره به این که محدوده انجیلسی صدها سال محل چرای دامهای اهالی منطقه بوده است، اظهار کرد: مردم این روزها خوشحال هستند که انجیلسی رفته رفته به دامن هیرکانی باز خواهد گشت و دام های موجود بدون مزاحمت زباله ها چرا خواهند کرد.

عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی با اشاره به این که اگر همه کوه های زباله این سایت همسطح زمین شود شرایط طبیعی به منطقه باز خواهد گشت، گفت: تعداد پرندگان گند خوار در آسمان انجیلسی کاهش یافت که با هموار سازی همه زباله ها این پرندگان هم آسمان انجیلسی را به طور کامل ترک می کنند.

تداوم معظل شیرابه

عضو شورای اسلامی انجیلسی اظهار کرد: هر چند بیش از سه ماه است که زباله ای به این سایت منتقل نشد اما شیرابه زباله های سالهای گذشته همچنان در مناطق پایین دست جاری می شود.

ادیبی گفت: صحبت های که اهالی منطقه با متخصصین امر انجام دادند آنها بر این باور بودند که این شیرابه ها بین حدود دو تا سه سال دیگر در این منطقه جریان خواهد داشت.

وی با بیان این که بیشترین آسیب های زباله در این سایت شیرابه های آن بود که به اراضی کشاورزی و اهالی منطقه آسیب رساند، اظهار کرد: این شیرابه ها سبب شد تعداد زیادی از اهالی منطقه به بیماری سرطان مبتلا و جان خود را از دست بدهند.

ادیبی تصریح کرد: بدون تردید اگر منطقه انجیلسی به حالت طبیعی خود باز گردد اهالی منطقه و دامداران که از این محدوده کوچ کردند به زادگاه خود بازگشته و کار دامداری را ادمه خواهند داد.

بُرشی بر کوه زباله انجیلسی

به گزارش ایرنا، مازندرانی ها برای تعطیلی سایت زباله انجیلسی، با تشکیل کارزار «سکوی مستقل جمع آوری امضاء» خواستار اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

در این کارزار خطاب به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و استاندار مازندران آمده است:

"منطقه انجیلسی و حومه به مدت ۲۵ سال محل دپوی زباله شهرستان بابل می‌باشد که سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی و سطحی از طریق شیرابه و تخریب جنگل، اراضی کشاورزی و دامداری و نابودی جان و مال مردم گردیده است.

لذا تقاضا داریم نسبت به اجرای حکم قطعی به شماره ۱۴۰۰/۳۸۰۶۱ مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ صادره از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر رفع مزاحمت، جمع‌آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت از منطقه انجیلسی به محل دیگر اقدام شود. آدرس کارزار https://www.karzar.net"

۹ اردیبهشت ماه جاری هم جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگلهای هیرکانی شدند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش است، که سایت زباله انجیلسی در بخش بابلکنار در قلب جنگلهای هیرکانی واقع شد و روزناه میزبان حدود ۳۰۰ تن زباله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha