۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبر: 85587464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ربع قرن انتظار انجیلسی برای پاییز هزار رنگ

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبر: 85587464
ربع قرن انتظار انجیلسی برای پاییز هزار رنگ

ساری - ایرنا - سایت زباله انجیلسی بابل که از چهار ماه گذشته تا کنون پاک از هر گونه زباله پرانی در این منطقه جنگلی است، بعد از ربع قرن میزبانی از زباله های هفت شهر اقماری شهرستان بابل دوباره شکوه حیرت انگیز پاییز هزار رنگ پیش رو در این منطقه در کنار کلبه های چوبی ساده داخل جنگل چشم هر بیننده و گردشگری را نوازش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آزادی منطقه بکر انجیلسی بابل از چنگال روزانه ۳۰۰ تن زباله که به یک خواسته و مطالبه جدی اهالی این منطقه و دوستداران محیط زیست تبدیل شده بود بعد از ۲۵ سال محقق شد.

از چهار ماه گذشته تا کنون هیچ زباله ای از شهر بابل و شش شهر اقماری شهرستان برای تخلیه به این سایت منتقل نشد و انجیلسی توانست در این مدت کوتاه بر مدار طبیعی خود قرار گیرد.

جوانه های سبزی که بر روی دپوهای زباله شروع به روییدن کرد سبب شد بخش قابل توجهی از کوه های زباله در این منطقه مملو از علف های جنگلی شود.

این اقدام طبیعی به گونه ای رقم خورد که تغذیه پرندگان گند خوار یا همان سارگپه ها که آسمان این منطقه را در تسخیر کامل خود داشتند به پایین تر حد خود برسد و بخش قابل توجهی از این پرندگان به ناچار آسمان انجیلسی را ترک کنند و این اقدام سبب شد انجیلسی با شتاب بیشتری ماهیت اصلی خود را که همان شکوه جنگلهای هیرکانی با گیاهان و نغمه های زیبای پرندگان است پیدا کند.

شهرداری بابل در چهار ماه گذشته بخش قابل توجهی از کوه های زباله در این سایت را که به شکل کامل محصور در قلب جنگل ایجاد شد یکسان سازی کرد که این امر در طبیعی سازی منطقه کمک کار بود.

در تابستان امسال پای مسافران و گردشگران هم به منطقه انجیلسی باز شد و چادرهای مسافران در کنار جاده در بالای تپه ها نشان از بازگشت شور و نشاط در این منطقه است.

برای رسیدن به منطقه انجیلسی باید حدود ۵ کیلومتر از قلب جنگلهای هیرکانی عبور کنید تا به سایت زباله انجیلسی که به صورت کامل محصور درختان نادر هیرکانی است برسید.

جاده های پرپیچ و خم انجیلسی که هیچ شانه خاکی ندارد و همه جا مملو از درختان سر به فلک کشیده است در گذشته بسیاری از مسافران را برای دیدن شکوه پاییز هزار رنگ به این جاده می کشاند.

در ۲۵ سال گذشته که این منطقه میزبان زباله بود مردم رغبتی برای عبور از این جاده نداشتند اما پاییز پیش رو بعد از یک وقفه طولانی دوباره این شکوه به انجیلسی باز خواهد گشت.

ربع قرن انتظار برای پاییز هزار رنگ

در حال حاضر صاحبنظران بر این باورند داستان غم انگیز سایت زباله انجیلسی که به خاطر جانمایی نامناسب در ربع قرن گذشته آسیب های فراوانی به اهالی روستاهای بابلکنار و محیط زیست وارد کرد باید درس عبرتی برای همگان باشد تا این اشتباه در هیچ یک از شهرهای شمالی کشور اتفاق نیوفتد.

دقت در جانمایی

یکی از کارشناسان محیط زیست در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از دغدغه های جدی فعلان محیط زیست دقت در مکان یابی برای اجرای طرح های پسماند است.

جواد صادقی بیان داشت: منطقه انجیلسی تحت هیچ شرایطی با توجه به حجم انبوه درختان هیرکانی و عبور رودخانه بزرگ بابلرود از حوالی این منطقه به همراه ارتفاع موجود در انجیلسی مکان مناسبی برای دفن زباله نبود.

وی گفت: در طول ۲۵ سال گذشته اهالی انجیلسی و روستاهای اطراف هر چه فریاد زدند صدای آنها به جایی نرسید تا در نهایت به دامان دستگاه قضایی پناه بردند و حکم قطعی ممنوعیت ورود زباله به این سایت را گرفتند.

صادقی با اشاره به این که یکی از مشکلات اساسی پسماند مازندران جانمایی های غیر کارشناسی بود که در قلب جنگلهای هیرکانی برای اجرای طرح های پسماند مشخص شد، گفت: همه ما امیدواریم داستان غم انگیز انجیلسی برای همه درس عبرت شود و در شهر دیگر تکرار نشود.

وی اظهار کرد: جنگل های هیرکانی در معرض جدی انقراض قرار دارند و دیگر هیچ فرصت آزمون و خطایی برای تخریب بیشتر آن وجود ندارد.

ربع قرن انتظار برای پاییز هزار رنگ

صادقی ادامه داد: هر چند منطقه انجیلسی در قلب جنگلهای هیرکانی در چهار ماه گذشته فرایند طبیعی خود را طی می کند و این مطلب خبر خوشی برای همه دوستداران محیط زیست است، افزود: بخشی از آسیب های زباله این سایت شیرابه ها هستند که تا چند سال دیگر برای مناطق پایین دست مشکل آفرین هستند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به این مطلب که این واقعیت را باید پذیرفت که همه اراضی جنگلی و جلگه ای مازندران ارزشمند است و جانمایی درست کمی سخت است، گفت: حل مشکل پسماند مازندران با اجرای طرح های کلان تجمیعی باید در دستور کار قرار گیرد.

تک روی نتیجه ندارد

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: اگر هر شهرستانی بخواهد جداگانه مشکل پسماند خود را حل کند نه تنها اراضی و جلگه ای زیادر در مازندران آسیب خواهد دید بلکه برای تکمیل آن طرح ها نیازمند اعتبار نوجومی است.

صادقی گفت: شهرداری های چند شهر مازندران با اقدام کارشناسی و درست یک مکان مناسب برای اجرای طرح های پسماند انتخاب و با سرمایه گذاری مشترک آن طرح را تکمیل کنند در غیر این صورت سرنوشت انجیلسی در انتظار شهرهای مختلف است.

وی با بیان این که در سالهای اخیر اعتبارهای خوبی در حوزه پسماند مازندران سرمایه گذاری شد، گفت: تعداد طرح های پسماند در این استان آنقدر زیاد است که این اعتبارها بعد از توزیع در شهرهای مختلف گره گشا نخواهد بود.

این فعال محیط زیست افزود: در سالهای اخیر یکی از خبرهای شادی بخش برای همه فعالان زیست محیطی آزاد سازی انجیلسی از چنگال صدها تن زباله است.

صادقی گفت: بازگشت بهار و پاییز زیبای هزار رنگ در جنگلهای انجیلسی یکی از آرزوهای ۲۵ ساله اهالی این منطقه و گردشگرانی بود که رقم خورد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: تجربه تلخ جانمایی نامناسب دفن و دپوی زباله در انجیلسی باید درس عبرتی مهم برای همه تصمیم سازان حوزه پسماند باشد و آزموده را دوباره آزمودن خطا ست.

ربع قرن انتظار برای پاییز هزار رنگ

روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ پنج بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکل انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

با اجرای حکم مرجع قضایی از ۹ اردیبهشت سال جاری ورود زباله به سایت انجیلسی ممنوع شد.

ربع قرن انتظار برای پاییز هزار رنگ

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha