۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۵
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85556401
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش نهایی شورای ملی انتخابات ونزوئلا / مادورو ۵۲ درصد آرا را کسب کرد

تهران- ایرنا- شورای ملی انتخابات ونزوئلا جمعه شب با انتشار آمار جدیدی از نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد که نیکولاس مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا بار دیگر به ریاست جمهوری ونزوئلا انتخابات شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، الویس آموروسو رئیس این شورا گفت که ۹۷ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در ونزوئلا شمارش شده و «ادموندو گونزالس» رقیب مادورو نیز ۴۳ درصد آرا را از آن خود کرده است.

آمریکا و متحدانش نتایج این انتخابات را رد کرده و مدعی شده‌اند که گونزالس در مقابل مادورو به پیروزی رسیده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا جمعه در اظهاراتی مادورو را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا متهم کرد و مدعی پیروزی گونزالس رقیب وی در این انتخابات شد.

بلینکن با طرح این ادعا که نامزد اصلی اپوزیسیون ونزوئلا ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت و اپوزیسیون ونزوئلا گفت وگو درباره انتقال محترمانه و مسالمت‌آمیز قدرت را مطابق با قانون انتخابات این کشور و خواسته‌های مردم ونزوئلا آغاز کنند.

این در حالی است که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شده‌اند.

ونزوئلا در پی طرح این درخواست، هفت کشور آمریکای لاتین را به «اقدامات مداخله‌جویانه» متهم کرد و گفت که دیپلمات‌هایش را از این کشورها خارج می‌کند.

نیکاراگوئه، روسیه، چین، ایران، کوبا، هندوراس و بولیوی پیروزی مادورو را تبریک گفتند. برزیل و مکزیک اعلام کردند که تا زمان انتشار جزئیات نتایج و جدول تفکیکی آرا منتظر می‌مانند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم احترام به رای و انتخاب مردم ونزوئلا در چارچوب حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و نیز احترام به حق حاکمیت دولت‌ها در چارچوب معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی به‌ویژه منشور سازمان ملل متحد، ضمن اعلام همبستگی و حمایت قاطع از ملت و دولت ونزوئلا، مخالفت خود را با هرگونه فشار و مداخله خارجی در امور داخلی این کشور ابراز داشته و اعتقاد دارد که جمهوری بولیواری ونزوئلا از ظرفیت و اراده لازم برای حفاظت و تضمین حقوق اساسی مردم آن کشور در چارچوب قانون اساسی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha