۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85557283
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مادورو: «بریکس» فرصت‌های تجاری بزرگی را برای نفت و گاز ونزوئلا فراهم می‌کند

تهران-ایرنا- «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا اظهار داشت که گروه «بریکس» فرصت‌های تجاری بزرگی را برای صنعت نفت و گاز ونزوئلا فراهم می‌کند و این کشور آماده همکاری با گروه اقتصادهای نوظهور در این زمینه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نیکلاس مادورو در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه «بریکس، بازار بزرگی برای تولیدکنندگان ملی است»، گفت: گروه بریکس دارای مجموعه‌ای از فرصت‌ها برای تجارت است و ونزوئلا آماده است تا بخشی از آن [همکاری‌های تجاری] باشد. بنابراین، قاطعانه از صادرکنندگان ونزوئلایی می‌خواهیم که در این راستا تلاش کنند.

رئیس جمهوری ونزوئلا افزود که بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش حیاتی هیدروکربن ونزوئلا، دیگر توسط آمریکای متخاصم انجام نمی‌شود، بلکه از سوی اعضای گروه اقتصادهای نوظهور به ویژه برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی انجام شده است.

مادورو که در انتخابات مناقشه برانگیز اخیر ونزوئلا پیروز شده و از سوی کشورهایی از جمله ایالات متحده تحت فشار است، ادامه داد: بزرگترین سرمایه‌گذاری‌هایی که ما در نفت و گاز داریم، مربوط به بریکس است و اگر مردم شمال [آمریکا] و شرکای آنها در جهان، مرتکب خطایی شوند، آن گاه بلوک‌های نفت و گازی که قبلا امضا شده‌اند، به متحدان ما در بریکس اختصاص داده می‌شود.

وی همچنین گفت که کشورهای عضو بریکس در صنایع رو به رشد فولاد و آلومینیوم ونزوئلا نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ایوان گیل وزیر خارجه ونزوئلا پیشتر گفته بود که نیکولاس مادورو، دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در نشست آتی بریکس در روسیه دریافت کرده است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا پیش از این تمایل دولت برای عضویت در بریکس را نیز ابراز کرده بود. گیل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته بود: ونزوئلا قصد دارد به زودی و به طور رسمی عضو بریکس شود. برزیل، فدراسیون روسیه، چین و آفریقای جنوبی قاطعانه از ما حمایت می‌کنند. همه کشورها از این داوطلبی ما حمایت می‌کنند.

بریکس که در ابتدا از کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود، در سال ۲۰۰۹ به عنوان بستری برای همکاری اقتصادهای نوظهور تاسیس شد و آفریقای جنوبی یک سال بعد به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت. این بلوک هم‌اکنون ایران، مصر، عربستان، اتیوپی و امارات متحده عربی را نیز در خود جای داده است.

اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار خواهد شد. روسیه در اول ژانویه (۱۱ دی) ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برای سال ۲۰۲۴ به عهده گرفت؛ سالی که با پذیرش اعضای جدید آغاز شد.

به گزارش ایرنا، شورای ملی انتخابات ونزوئلا جمعه شب با انتشار آمار جدیدی از نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد که نیکلاس مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شده است.

آمریکا در یک هفته اخیر، این نتایج را زیر سوال برده و از اعتراض‌های خشونت‌آمیز حامیان راستگرای ادموندو گونزالس در چندین شهر در سراسر این کشور علیه نتایج انتخابات حمایت کرده است.

این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

در حالی که مادورو از پیروزی خود دفاع کرد، مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha