بومگردی های کهگیلویه وبویراحمد؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

یاسوج - ایرنا -گرمای طاقت فرسای تابستان به اوج خود رسیده و این روزها پناه بردن به گوشه ای دِنج و خنک یک خانه قدیمی که یاغی گری های مُدرن تغییرش نداده می تواند سفری خیال انگیز و رویایی را برای هر گردشگر و میهمان و رهگذر به سرزمین رویایی کهگیلویه وبویراحمد به ویژه در مناطق سردسیری این دیار رقم زند.

به گزارش ایرنا، سرزمین رویایی کهگیلویه وبویراحمد با طبیعت سحر انگیز، مناظربکر و چشم نوازش وآثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی در کنار آداب و رسوم و آیین های سنتی و زیست بوم عشایری و روستایی اش جلوه های بدیعی از زیبایی های خداوندی را برای گردشگران و میهمانان در این دیار به ویژه در ایام تابستان خلق کرده است.

اینجا در اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه وبویراحمد هنوز نشستن در کنار حوض پرآب حیات یک خانه قدیمی با ماهی های قرمز و گلدان های زیبایی که در کنارش چیده شده آن هم در یک هوای دلچسب و خنک آرزو نشده است آنجا که نور از میان شیارهای پنجره ساطع می شود و قُل قُل سماورِ زغالی در کنار سینی مسی و استکان های کمرباریک گردشگران را به دهه های پنجاه و شصت می برد.

در اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه و بویراحمد هنوز بوی دیوارهای کاهگِلی و عطر نان داغ محلی شامه نوازی می کند اینجا جورچینی جذاب از همه آن چیزی است که مدت هاست در روزمرگی زندگی ماشینی امروزی ناپدید شده است.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه و بویراحمد درچندین روستا از جمله امام ضامن، کریک، کوهپایه های خامی و الگن و همچنین نقاط شهری فعالیت می کنند این روزها استراحتگاه مسافرانی شده که برای تماشای طبیعت بکر به تفرجگاه های این استان سفر کرده اند.

در محیط پیرامونی اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه و بویراحمد طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت های تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه و امکان کوهنوردی باعث شده خاطراتی باورنشدنی برای گردشگران ثبت می کند.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

زیباترین جلوه های طبیعت بکر در نزدیکی اقامتگاه بومگردی کهگیلویه و بویراحمددر شام گاهان با صدای آب رودخانه و تماشای آسمان پر ستاره نمایان می شود جایی که آرامشی وصف نشدنی برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهرها را فراهم کرده است.

هوای پاک،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که اقامتگاه های بومی کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده اند.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

در این اقامتگاه ها غذاهایی مانند کره محلی، تخم مرغ محلی، عسل طبیعی، آبگوشت، دمپخت گوشتی،آش کارده و آش ماست در وعده های مختلف روزانه برای مهمانان تدارک دیده شده است.

کریک

اقامتگاه بومگردی روستای کریک در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت از استراحتگاه هایی به یادماندنی است که در این روزها میزبان گردشگران پرشماری است.

تماشای عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک از پشت پنجره این اقامتگاه آنچنان جذاب است که انگار به تماشای نقاشی های رویایی دوران کودکی نشسته ایم.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

اگر برای سیر و سیاحت از اقامتگاه خارج شوید آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می کند افزون بر قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود.

کوهپایه های خامی

یکی دیگر از تجربه های متفاوت بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد در ارتفاعات کوه خامی و در نزدیکی رونه رونه جلوه گری می کند جایی که پس از یک پیاده روی ۹۰ دقیقه ای به جایی دنج برای استراحت میرسیم.

اقامتگاه بومگردی رود رونه که از آب کوه سه هزار متری خامی سرچشمه می گیرد در ۱۰ کیلومتری شهر باشت و نزدیکی جاده ارتباطی استان های جنوبی کشور به فارس محیطی دنج و رویایی برای گذراندن یک سفر چند روزه در دل طبیعت است.

این استراحتگاه زیبا که در آغوش کوه سه هزار متری خامی آرمیده، چون بهشتی رویایی از آب گوارا گرفته تا،طبیعت بکر و هوای دلپذیر هر آنچه نیاز گردشگر است را در خود جای داده است.

در فضای پیرامونی این اقامتگاه اینجا سایه سار خنک درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با مناظر زیبای جنگل های بلوط فضای دلنشینی را فراهم کرده که انسان از تماشای آن خسته نمی شود.

وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد طاهری و همچنین اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از ۳۰ چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا اوج هنرنمایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

اقامتگاه بومگردی امام ضامن

امام ضامن نام روستایی در نزدیکی شهر باشت و ۱۱۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد است مسافرانی که از استان های جنوبی کشور از این جاده عبور می کنند می توانند چند ساعتی در این مکان ضمن استراحت زندگی سنتی دهه های ۶۰ و ۷۰ را تجربه کنند.

اقامتگاه بوم‌گردی روستای امام ضامن که روزانه ظرفیت ۴۰۰مسافر را دارد با عرضه غذاهای سنتی و ایرانی افزون بر رفاه گردشگران سفر آنان را خاطره انگیژتر کرده است.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

زیرساخت هایی مانند رستوران سنتی،فست فود،کافی شاب،آلاچیق، سوییت اقامتی از بخش های مختلف این اقامتگاه است.

روستای امام ضامن که در پنج کیلومتری پل تاریخی بریم یادگار دوره ساسانی قرار دارد افزون بر طبیعت بکر با وجود باغستان های دلگشا فضای زیبایی را برای گردشگری فراهم کرده است‌.

گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند می توانند پل بریم یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران ایران باستان را به تماشا بنشینند.

این پل باستانی زیبا که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایران زمین است، دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده است.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

بنای تاریخی پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی کهن شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است که آیینه تمام نمای شکوه تمدن ایرانی در روزگاران کهن است.

براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های پل بریم مربوط به روزگار ساسانیان و احتمالا هخامنشیان است.

مارین

یکی دیگر از اقامتگاه بومگردی کهگیلویه و بویراحمد در روستای مارین استراحتگاه مسافرانی شده که برای تجربه صحنه های پر رمز و راز صخره های سخت و همنوایی با طبیعت کوهستان، صفای زندگی سنتی، بافت های مسکونی به این روستا سفر کرده اند

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

این روستا که درفاصله ۳۶ کیلومتری شمال شهر گرمسیری دوگنبدان مرکز گچساران قرار دارد با خانه های پله ای ،چشمه سارها ، باغ های میوه،آب و هوای دلپذیر و چشم اندازهای زیبا جذابیت های طبیعی زیادی برای گردشگری دارد اما طبیعت همه زیبایی های این سرزمین بکر و رویایی نیست.

"مارین" با قرار داشتن در کنار راه تاریخی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از روستاهای باستانی کشورمان محسوب می شود همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است.

اینجا لباس های محلی مردمان روستای مارین، لهجه شیرین آنان، بوی کاهگل ،بانک خروس و صدای زنگوله گوسفندان مسافران را به یاد زندگی سنتی نیاکان ایرانی می اندازد.

از آنجا که سیمای بیشتر روستاهای کشورمان در گذر زمان دست خوش تغییرات اساسی شده مارین را می توان یکی از مناطق منحصر بفردی دانست که تاکنون اصالت روستایی خود را حفظ کرده است .

برخی معابر روستای مارین آنقدر کم عرض است که یک خودرو در کوچه ها به سختی از آن عبور می کند،اینجا عبور چهارپایانی چون الاغ و گاو و بوی خاک آب خورده نشانه های روستایی است که همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

در روستای زیبای مارین نغمه پرندگان، آسمان آبی با تکه های سفید ابر،محیطی آرام بدون دود و دم خودروها و آلودگی هوا تجربیات ماندگاری را برای گردشگران به یادگار می گذارد .

امکانات اقامتگاه هابی بومگردی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های مورد نیاز پذیرایی و اسکان شبانه روزی مسافران در اقامتگاه های بومگردی استان فراهم شده است.

بومگردی های بویراحمد و دنا؛ تجربه ای خیال انگیز و رویایی از زندگی سنتی +تصاویر

فرشید کرمی افزود:این مراکز خدماتی که در مناطق روستایی و شهری اقلیم های گرمسیری و سردسیری استان فعال شده امسال با استقبال مسافران مواجه شده است.

وی تاکید کرد: مسافران افزون بر اسکان همچنین می توانند خوراکی های محلی چون کشک، عسل،سبزی های خشک شده کوهی و صنایع دستی را برای سوغات سفر خود از اهالی روستاهای مذکور خریداری کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر در اقامتگاه های بومگردی استان اسکان یافته اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

گزارش از فرزانه شریفی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha