۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85556720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحول در کشاورزی خراسان شمالی با اجرای ۵۷ طرح تحقیقاتی

بجنورد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۵۷ طرح تحقیقاتی در بخش های مختلف حوزه کشاورزی در این مرکز توسط محققان و کارشناسان در دست بررسی و اجرا است که یافته های آن تحولی در کشاورزی استان ایجاد می کند.

جلیل علوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۵ طرح در بخش دیم، ۱۰ طرح در بخش گیاهپزشکی، ۹ طرح در بخش جنگل و مرتع، سه طرح در حوزه آب و خاک و مابقی نیز در بخش های واحد ثبت و گواهی بذرو نهال، واحد دامی و باغی است.

وی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی از سال ۱۳۶۴ تاکنون ۴۰۰ طرح تحقیقانی در بخش های مختلف کشاورزی انجام داده است که یافته های آنان در راستای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در خصوص شاخص های تحقیقاتی تصریح کرد: معرفی ارقام دیم با عملکرد بالا، مقاوم به خشکی و بیماری از جمله این طرح های تحقیقاتی است.

وی خاطرنشان کرد: معرفی ۱۸ رقم گندم نان، هشت رقم جو، ۶ رقم نخود، چهار رقم عدس، ۲ رقم ماشک، ۲ رقم گلرنگ و هشت رقم گندم دوروم از جمله این دستاوردها است.

علوی با بیان اینکه جهش تولید در دیمزارهای با بکارگیری حبوبات در تناوب با غلات نیز از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی است گفت: توسعه کشت انتظاری و پاییزه حبوبات دیم از جمله نخود و عدس با معرفی ارقام جدید و تولید هسته های بذری نخود کابلی (سفید) برای اولین بار در استان به منظور تامین بذر دیمکاری های شرق به بهره برداران معرفی شده است.

وی مزایای این طرح ها را افزایش طول دوره رویشی حبوبات، عدم برخورد به تنش های آخر فصل به خصوص تنش خشکی، افزایش قابل توجه عملکرد در مقایسه با کشت بهاره بیش از ۶۰ درصد و امکان برداشت مکانیزه عنوان کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی سرشاخه کاری درختان باغی غالب استان از جمله انگور، گردو و پسته را دیگر این دستاورد های تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: تغییر ارقام نامرغوب، کم بارده، حساس به آفات و بیماری ها با ارقام جدید، جوان سازی باغ ها، اصلاح تربیت تاج درختان، افزایش تحمل در برار سرما، ایجاد زودرسی یا دیر رسی محصول و افزایش عملکرد از جمله مزایای این طرح تحقیقاتی در استان است.

وی بر نظارت بر مزارع بذری غلات در سطح استان نیز تاکید کرد و گفت: در سطح چهار هزار و ۲۸۲ هکتار مزرعه بذری نظارت شد که در مجموع حدود هشت هزار تن نیز بذر غلات تولید شد.

علوی تصریح کرد: پوشش بذر اصلاح شده در استان اکنون به ۸۰ درصد رسیده است و تاثیر پتانسیل ژنتیکی بذر در افزایش عملکرد تولید ۳۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: زنجیره تولید و ارزش گیاهان دارویی استان نیز از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی بوده است که از ۲ هزار و ۳۰۰ گیاه دارویی شناخته شده در ایران ۴۲۳ گونه در استان وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: زنجیره تولید و ارزش گوشت قرمز نیز از دیگر دستاورد های تحقیقاتی است که کاهش ضریب تبدیل خوراک به گوشت، کاهش طول مدت پروار، کاهش طول مدت شیرخوارگی، کاهش درصد تلفات و کاهش هزینه های تولید از جمله مزایای این طرح تحقیقاتی بود که دستاورد ها در اختیار بهره برداران دامی قرار گرفت.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha