ورزشکاران آذربایجان‌غربی در المپیک پاریس/در یک قدمی مدال

ارومیه- ایرنا- المپیک پاریس برای ورزشکاران اعزامی از آذربایجان غربی در قالب تیم های ملی قایقرانی و شمشیربازی به پایان رسید و نمایندگان استان ۲ رتبه دورقمی در بخش انفرادی و یک رتبه چهارمی در بخش تیمی شمشیربازی کسب کردند.

به گزارش ایرنا، رقابت های سی و سومین دوره بازی های المپیک تابستانی از اوایل مردادماه جاری در شهر پاریس آغاز شده و ورزشکاران رشته های مختلف از ایران و بیش از ۲۰۰ کشور دیگر جهان برای رسیدن به سکوهای مدالی با یکدیگر رقابت می کنند.

از ایران اسلامی نیز برای حضور در این رقابت ها، ۴۰ ورزشکار در رشته های مختلف اعزام شده اند که سهم آذربایجان غربی از این تعداد، ۲ ورزشکار در رشته های قایقرانی و شمشیربازی بود.

فاطمه مجلل که نخستین ورزشکار بانوی اعزامی از آذربایجان غربی به دوره های مختلف المپیک به شمار می رفت در این رقابت ها در رشته قایقرانی با قهرمانان کشورها و قاره های مختلف دنیا مسابقه داد و علی پاکدامن نیز که از افتخارآفرینان این رشته به شمار می رود، علاوه بر بخش انفرادی که یک برد به دست آورد، در بخش تیمی نیز پس از یک برد، در رده چهارم تیمی در اسلحه سابر قرار گرفت.

فاطمه مجلل؛ رده بیست و یکم در بین ۳۶ ورزشکار حاضر

فاطمه مجلل پس از دریافت مدال نقره بازی های آسیایی هانگژو در سال گذشته، یکی از کاندیداهای حضور در المپیک در رشته قایقرانی رویینگ بود که به خوبی نیز سهمیه لازم را دریافت کرد و مسافر پاریس شد.

این ورزشکار ۲۲ ساله ارومیه ای، در نخستین روزهای المپیک پاریس در رشته رویینگ به رقابت با حریفان پرداخت؛ او در رقابت اولیه که برای راهیابی مستقیم به مرحله نیمه نهایی بود، نتوانست در جمع سه تیمی که راه می یابند، حاضر شود و در رده چهارم قرار گرفت.

این ورزشکار جوان با ثبت رکورد هشت دقیقه و یک ثانیه در مسیر ۲ کیلومتری، پس از نمایندگان استرالیا، اسپانیا و آفریقای جنوبی در رده چهارم قرار گرفت و به شانس مجدد رفت؛ مجلل در شانس مجدد، رکورد هفت دقیقه و ۵۶ ثانیه را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در رده نخست گروه خود، راهی یک چهارم نهایی رقابت ها شد.

ورزشکار ۲۲ ساله ارومیه ای، در مسابقات یک چهارم نهایی با ثبت رکورد هشت دقیقه پس از قایقرانان استرالیا، آمریکا، بلغارستان، برزیل و پرو در رده ششم ایستاد و به نیمه نهایی هفدهم تا سی و دوم رفت؛ هرچند برای رسیدن به نیمه C و D باید در رده سوم این رقابت می ایستاد.

مجلل در نیمه نهایی C و D هم با رکورد هشت دقیقه و ۶ ثانیه در رده ششم ایستاد و به فینال D رفت.

ورزشکار ارومیه ای در فینال D هم رکورد هفت دقیقه و ۴۶ ثانیه را ثبت کرد و با قرارگرفتن در رده سوم این فینال به رتبه بیست و یکم دست یافت.

با توجه به اینکه رکورد این بخش در المپیک هفت دقیقه و ۱۴ ثانیه است؛ مجلل در المپیک پاریس، بهترین رکورد خود را در رقابت پایانی به ثبت رساند ولی با همین رکورد هم، همچنان حدود ۳۳ ثانیه با رکورد المپیک فاصله داشت که شاید بتوان گفت با توجه به سبک وزن بودن این ورزشکار و برگزاری المپیک در سنگین وزن و همچنین بار نخست بودن حضور فاطمه مجلل در المپیک، امکان بهبود این رتبه در چهار سال و هشت سال بعد وجود دارد و شاید بتوان گفت که در دوره های بعدی می توان انتظار حضوری بسیار بهتر برای مجلل در المپیک داشت.

علی پاکدامن تنها برنده تیم ملی شمشیربازی در المپیگ پاریس؛ ناکام در آخرین گام تیمی

پاکدامن که یکی از بهترین شمشیربازهای ایران و آسیا به شمار می رود، در رقابت های انفرادی مقابل حریف ژاپنی با قدرت بازی کرد و این بازیکن که می توان گفت رقیب اصلی پاکدامن بعد از «اوه» کره ای بود، با نتیجه ۱۵ بر ۱۱ پیروز شد و به جمع ۱۶ ورزشکار برتر صعود کرد.

این شمشیرباز قدرتمند ایرانی، در رقابت یک هشتم مقابل «اوه» از کره جنوبی قرار گرفت ولی نتوانست از سد او بگذرد و با نتیجه ۱۵ بر۱۰ شکست خورد.

البته پاکدامن در بین سه بازیکن تیم ملی سابر ایران تنها بازیکنی بود که یک برد را به دست آورد و حریف ژاپنی را هم از گردونه رقابت ها حذف کرد.

بعد از آن، نوبت به رقابت تیمی رسید که تیم ایران در بین هشت تیم برتر جای داشت؛ نخستین دیدار تیم ملی شمشیربازی ایران مقابل آمریکا بود که با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ توانست این حریف قدرتمند که در رده دوم تیم های ملی جهان است، را شکست دهد.

در این رقابت پاکدامن ۲۰ امتیاز به دست آورد و یکی از عوامل پیروزی تیم ملی سابر ایران مقابل آمریکا بود؛ پاکدامن در دیدار پایانی در حالی که باید هشت امتیاز کسب می کرد و حریف آمریکایی تنها پنج امتیاز نیاز داشت، پاکدامن توانست با نتیجه هشت بر چهار پیروز شود و ایران را به برد برساند.

در رقابت نیمه نهایی نیز که به گمان بسیاری از کارشناسان، تیم ملی ایران بدون دخالت مغرضانه داوران یونانی و بلغاری می توانست برنده این رقابت باشد، ایرانی ها با نتیجه ۴۵ بر ۴۳ شکست خوردند؛ در این رقابت هم پاکدامن ۱۳ امتیاز کسب کرد.

اما در دیدار رده بندی تیم ایران ضعیف ظاهر شد و با شکست ۴۵ بر ۲۵ مقابل فرانسه میزبان نتوانست بازی خوبی از خود نشان دهد.

در این رقابت هم پاکدامن ۱۱ امتیاز به دست آورد ولی نتوانست از شکست تیم جلوگیری کند.

به این ترتیب ورزشکاران اعزامی از آذربایجان غربی با قرارگرفتن در رده چهارم تیمی شمشیربازی و رده سیزدهم انفرادی و همچنین رده بیست و یکم انفرادی قایقرانی رویینگ به کار خود در پاریس خاتمه دادند.

امید می رود که با تلاش بیشتر توسط ورزشکاران آذربایجان غربی در چهار سال آینده، رقابت های المپیک لس آنجلس ۲۰۲۸ بتواند به محل درخشش ورزشکاران استان تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha