آغاز جمع‌آوری درختان پوسیده پارک جنگلی قرق گرگان
قطع درختان پوسیده در پارک جنگلی قرق گرگان

گرگان- ایرنا- عملیات جمع‌آوری درختان آفت‌زده و پوسیده دچار بیماری‌ «زغالی» بلوط و «فیتیله نارنجی» گونه ممرز در پارک جنگلی قُرق شهرستان گرگان با نظارت کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان آغاز شد.

رییس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان روز شنبه در حاشیه آغاز این طرح به خبرنگار ایرنا، گفت: شناسایی درختان آفت زده به بیماری زغالی در گونه‌ بلوط و فیتیله نارنجی در گونه ممرز از سال قبل در این پارک جنگلی به این اداره توسط کارشناسان پارک گزارش و مکاتبه برای اقدام مقابله‌ای و در صورت نیاز به جمع آوری آن به اداره حفاظت و حمایت این اداره کل انجام شد.

رسول مقسم افزود: واحد گیاه پزشکی اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پس از دریافت گزارش، از آذرماه وارد عمل شد و اقدام به شناسایی درختان مبتلا به آفت و پوسیده و خطرساز کرد و همزمان پیشگیری برای درختان قابل بازگشت نیز آغاز شد.

وی ادامه داد: طرح جمع آوری درختان پوسیده ناشی از آفت در این پارک جنگلی پس از دریافت مجوز به اجرا درآمده است.

مقسم خاطرنشان کرد: در پارک جنگلی قرق براثر سقوط درختان پوسیده و خطرساز طی سال‌های قبل، ۲ گردشگر هنگام اطراق جان خود را از دست دادند.

رییس اداره امور بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: جمع‌آوری ۱۴۸ درخت پوسیده ناشی از آفت در پارک جنگلی قرق با دریافت مجوز و تعیین پیمانکار از امروز (شنبه) به اجرا درآمده است.

امین کیا به خبرنگار ایرنا افزود: جمع‌آوری درختان پوسیده با مساعد بودن شرایط جوی صورت می‌گیرد تا از خطرات ناشی از آن برای گردشگران و تهدید درختان جنگلی پیشگیری شود.

وی از گردشگرانی که پارک جنگلی قرق را برای اتراق چند ساعته انتخاب می‌کنند خواست هنگام حضور به توصیه جنگلبان این پارک عمل کرده و از نزدیک شدن به درختان پوسیده و خطرساز خودداری کنند.

شناسایی حدود ۷۲۰ درخت مبتلا به آفت

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تاکنون ۷۲۰ درخت مبتلا به آفت به ویژه زغالی در وسعت ۶۰ هکتار از مساحت پارک جنگلی قرق، شناسایی شده که ۹۵ درصد آن با درگیری زیر ۵۰ درصد از طریق طرح آبیاری با ترکیب بیولوژیک و نیز سمپاشی به حیات خود بازگشت داده شد.

آغاز جمع‌آوری درختان پوسیده پارک جنگلی قرق گرگان

مریم یوسفی به خبرنگار ایرنا افزود: علت اصلی درختان مبتلا به آفت (زغالی) در این پارک، خشکسالی بوده که عملیات مقابله و پیشگیری توسط این واحد از آذر سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: قطع درختان آفت‌زده و دارای پوسیدگی بالای ۷۰ درصد در پارک جنگلی قرق به خاطر پیشگیری از انتشار آفت به سایر درختان پارک و حتی انتقال به سایر مناطق جنگلی از سوی گردشگران بوده که براساس دریافت مجوز، صورت می‌گیرد.

به گفته وی اجرای طرح عملیات آبیاری همراه با بیولوژیک برای احیای درختان مبتلا با ابتلای زیر ۵۰ درصد در پارک جنگلی قرق برای نخستین بار و به صورت آزمایشی درکشور اجرا می‌شود.

یوسفی ادامه داد: درختان پارک جنگلی قرق گرگان در گذشته نیز درگیر آفت زغالی بود که عملیات بهداشتی پیشگیری از سرایت آن با موفقیت انجام شد.

قطع درختان پوسیده در پارک جنگلی قرق دارای مجوز

رییس اداره جنگداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح جمع‌آوری درختان آفت‌زده و خطرساز در پارک جنگلی قرق براساس مجوز و با نظارت کارشناسان این اداره کل صورت می گیرد و جای نگرانی برای هم استانی و دوستداران طبیعت ندارد.

آغاز جمع‌آوری درختان پوسیده پارک جنگلی قرق گرگان

بهرام رستاقی به خبرنگار ایرنا افزود: طبق مجوز دریافت شده در این طرح قرار است ۱۴۸ درخت آفت‌زده و خطرساز و بالای ۷۰ درصد پوسیدگی بوده، از داخل پارک قطع و جمع‌آوری و نیز در محلی جانمایی شده با نظارت، سوزانده خواهد شد.

پارک جنگلی قرق در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر گرگان و در نزدیکی شهر فاضل آباد شهرستان علی‌آباد و در دسترس تردد زائران امام هشتم (ع) و گردشگران شمال کشور قرار دارد.

این پارک طبیعی دارای جنگل‌های هیرکانی و در محیط جلگه‌ای قرار دارد، مکان آن در سال ۱۳۴۸ از سوی مرحوم حسین سعیدی آشتیانی بنیانگذار پارک‌های جنگلی ایران تهیه و عملیات احداث از سال ۱۳۵۰ آغاز شد. مساحت اکنون این پارک جنگلی به ۶۵۰ هکتار می‌رسد و درختان آن بیشتر از گونه های انجیلی و ممرز است.

در این پارک گونه‌های جنگلی دیگر شامل بلوط، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد و پوشش درختچه‌ای و گیاهی همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران وجود دارد.

علاوه بر این، ۹ راس مرال‌ در پارک جنگلی قرق در وسعت ۲ هکتار وسعت نگهداری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha