۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۲۵
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85574200
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

توجه ویژه به احیای پوشش گیاهی شمال گلستان ضروری است

گرگان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: احیای پوشش گیاهی در نوار شمالی استان که ریزگرد آن را تهدید می‌کند، توجه ویژه به این بخش با تامین اعتبار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید سلامتی عصر سه‌شنبه در نشست خبری قرارگاه شهید همدانی گلستان، اظهار کرد: این اداره کل برای احیای پوشش گیاهی نوار شمالی استان با بهره‌گیری از تجریه و دانش کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری، طرح ۱۰ ساله با برآورد اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال را دیده و عملیات اجرایی آن را از سال قبل آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح ۲۴۷ هزار هکتار از اراضی نوار شمالی استان از گمیشان تا مراوه‌تپه زیر پوشش می‌رود که تهدید ریزگردها را در منطقه و حتی استان‌های همجوار در آینده کاهش خواهد داد.

به گفته وی در شمال استان ۳۰۶ هزار هکتار مستعد بیابان‌زایی وجود دارد که ۱۳۰ هزار آن بستر مناسب ایجاد ریزگرد و ۷۰ هزار هکتار آن بحرانی و نیازمند علاج بخشی سریع است.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد تهدید ریزگرد در نوار شمالی استان گلستان مربوط صحرای قره‌قوم کشور ترکمنستان و ۲۰ درصد باقی مانده ناشی از عوامل داخلی از جمله تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌ها و تخریب سرزمین طی سال‌های اخیر است.

سلامتی همچنین تهیه طرح آبخیزداری با برنامه ۱۰ ساله و برآورد اعتبار ۹۰ هزار میلیارد ریال را از دیگر طرح‌های مهم و تاثیرگذار در توسعه استان برشمرد و گفت: حمایت مالی از این طرح یکی دیگر مطالبه این اداره کل بوده که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

در این استان مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وسعت حوزه‌های آبخیز این استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۲۱ طرح منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۲۱ طرح این اداره کل در هفته دولت سال جاری بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی خواهد شد.

سلامتی افزود: اعتبار این طرح‌ها ۵۶۸ میلیارد ریال بوده که بهره‌مندی ۹ هزار و ۱۵۹ خانوار را همراه خواهد داشت.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha