۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۲
کد خبر: 85557085
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

معلمان قشمی آموزش‌های مبتنی بر فرهنگ و زیست بوم را فرا گرفتند

قشم - ایرنا - مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: ۴۰ معلم، مدیر مدرسه و مربی پیش دبستانی ۱۳ شهر و روستای بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با شرکت در کارگاه «آموزش‌های مبتنی بر فرهنگ و زیست بوم؛ رویکردی نوین در آموزش کودکان جزیره قشم» سرفصل های ارایه شده در این کارگاه را فرا گرفتند.

سجاد اشگرف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این آموزش‌ها در خصوص مفاهیم زیست محیطی و با هدف پیوند سوادآموزی، فرهنگ و زیست بوم توسط فرحناز نژاد غفوری مدیر طرح قشم جزیره‌ای برای کودکان و فروغ ملایی کارشناس ارشد ادبیات کودک با تدریس سرفصل های آشنایی با برنامه درسی پیش دبستانی و دبستان ایران، ریشه یابی اختلالات خواندنی و نوشتن دانش آموزان و ارایه راه حل های کاربردی، ارتباط بین زبان، سواد و زندگی و چهار بعد مهارت زبانی، شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن در مجتمع فرهنگی علی بن ابیطالب(ع) شهر درگهان جزیره قشم برگزار شد.

وی ادامه داد: در این کارگاه آموزشی آشنایی با تجربیات سایر کشورها و برنامه های موفق آموزش مبتنی بر فرهنگ و مکان، استخراج تقویم فرهنگی جزیره قشم، آشنایی با انواع محتوای آموزشی و انتخاب فرم مشخص شده برای موضوعات فرهنگی جزیره، تطبیق درس های رسمی با تقویم فرهنگی جزیره، آماده سازی طرح درس متناسب با فرهنگ محلی و زیست بوم با زبانی ساده برای شرکت کنندگان ارایه شد.

وی ادامه داد: تقویت مهارت‌های زبان‌آموزی و سوادآموزی کودکان جزیره قشم با توجه به فرهنگ بومی و زیست‌بوم منطقه از دیگر سرفصل های برگزاری این کارگاه بود که آموزش های ارایه شده در آن توانست معلمان، مدیران مدارس و مربیان پیش‌دبستانی را با ابزارها و رویکردهای نوین آموزشی آشنا کند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم توضیح داد: آموزش های تولید محتوا مبتنی بر فرهنگ، مکان و زیست بوم کودکان و چگونگی استفاده از محتوای چاپ شده نیز در کارگاه مهارت آموزی یادشده به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

اشگرف توضیح داد: این کارگاه به مدت ۶ روز در نیمه اول مردادماه جاری برگزار شد و در پایان این کارگاه، به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا شد.

ژئوپارک قشم دارای ۳۵ ژئو سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، غارنمکدان، دره ستاره ها و دره تندیس‌ها است و مجاورت آن با جنگل‌های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کُره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده که به عنوان مرکز توسعه منطقه ای ژئوپارک های جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده است.

وجود پدیده های بارز زمین شناسی شامل گنبد و غارنمکدان، دره های شگفت انگیز، سواحل بکر و زیبا و حیات وحش در بخش غربی جزیره قشم و جنگل‌های دریایی حَرّا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، سایت تاریخی و فرهنگی کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها جاذبه فرسایشی و ژئومورفولوژی و صخره با اشکال زیبا موجب شد تا نام قشم در لیست دارندگان ژئوپارک های جهانی یونسکو ثبت شود.

پدیده های طبیعی نظیر دره ستاره ها، کُورکُورا کوه، چاکاویر، تنگه چاهکوه، کَریون، دیواره قاضی، بصیرا، ژئولینک، دره شور، جزیرتو، صخره لاک پشت ها و کناره های سواحل جنوبی، که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، از جمله این جاذبه های زمین شناسی محسوب می شوند.

جنگل‌های حَرّا به همراه تنوع زیستی منحصر به فرد، خلیج دلفین ها، سواحل مرجانی و نوار ماسه ای نخ کُنار، از دیگر چشم اندازهای طبیعی هستند که ارزش ژئوپارک قشم را دو چندان کرده است.

در کنار این جاذبه ها، موزه ژئوپارک، پارک موزه لنج سازی گوران، قبرستان انگلیسی ها و بندر تاریخی لافت از دیگر داشته های ارزشمند ژئوپارک قشم به حساب می آید، اما این به تنهایی کافی نیست و آنچه به یک ژئوپارک هویت می بخشد مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های ترویجی، توسعه ای، حفاظتی و مدیریتی ژئوپارک است.

جامعه محلی با باورها، آیین ها، آداب و رسوم، سبک زندگی، هنر و دانش بومی خاص خود سرمایه واقعی یک ژئوپارک است.

قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha