۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب در مسیر اربعین/ اوقاف بسیج شد

تهران- ایرنا- سازمان اوقاف و امور خیریه برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین بسیج شده است، امسال ۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب از این سازمان از پنجم ماه صفر تا پایان اربعین به زائران این آیین ملکوتی خدمت ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین ستادی ملی متشکل از دستگاه‌های اجرایی با محوریت وزارت کشور تشکیل شده که در طول سال هماهنگی لازم را انجام می‌دهند و در آستانه اربعین خدمات مورد نیاز زائران این آیین را برنامه‌ریزی، فراهم و اجرا می‌کنند.

هر چه به روز ۲۰ صفر (اربعین/ ۴ شهریور) نزدیک می‌شویم، تراکم کاری دستگاه‌ها و متولیان اربعین بیشتر می‌شود، هر سازمان و دستگاهی تلاش می‌کند وظایف و تعهدات خود را دقیق‌تر و کامل‌تر انجام دهد؛ تعهداتی که روز گذشته -شنبه ۱۳ مرداد- در نخستین حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در جلسه ستاد مرکزی اربعین هم مورد تاکید قرار گرفت.

۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب در مسیر اربعین/ اوقاف بسیج شد
اولین حضور رئیس جمهوری در جلسه ستاد مرکزی اربعین

دستگاه‌ها به تعهدات اربعینی خود عمل کنند

رئیس‌جمهور در این جلسه با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران حسینی عمل کنند، گفت: ما نیز به آنچه ستاد اربعین تعهد کرده است، متعهد هستیم. باید این نگاه را در بین مردم ایجادکنیم که ما به عنوان مسلمان، شیعه و کسی که راه امام حسین(ع) را می‌رود به دنبال حق طلبی هستیم و اربعین می‌تواند آن فرهنگ حق طلبی و عدالت خواهی که وظیفه ما است را گسترش دهد.

اوقاف برای اربعین بسیج شد

یکی از دستگاه‌های خدمتگزار به زائران اربعین، سازمان اوقاف و امور خیریه است، سازمانی که حجت الاسلام غلامرضا عادل سخنگوی آن می گوید: با توجه به ظرفیت موقوفات، هیات امنا، خیران و بقاع متبرکه که در سازمان اوقاف وجود دارد، امسال ۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب از این سازمان از پنجم ماه صفر تا پایان اربعین به زائران این آیین ملکوتی خدمت ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه موکب‌های تحت حمایت این سازمان در تمامی مرزهای خروجی شامل میرجاوه، تمرچین، باشماق، شلمچه، چذابه، مهران، خسروی حضور خواهند داشت، گفت: بخش عمده ای از این موکب‌ها در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا در زمینه اسکان و پذیرایی زائران خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس ستاد اربعین سازمان اوقاف با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی نیز با حضور مبلغان برپا می‌شود، گفت: در زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی مخصوصا برای خانواده‌ها و کودکان بسته‌های فرهنگی تهیه شده است.

عادل با بیان اینکه با توجه به افزایش دمای هوا درخصوص تهیه دستگاه‌های یخ‌ساز نیز اقدام شده است، افزود: موکب‌داران از اول ماه صفر تجهیزات خود را انتقال داده و از پنجم صفر خدمات رسانی را آغاز می‌کنند و تا اربعین حضور دارند.

۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب در مسیر اربعین/ اوقاف بسیج شد

مسیر دریایی خرمشهر به بصره

مرزهای زمینی شامل خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین، مرز هوایی، فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد و مرز دریایی، مسیر خرمشهر به بصره است که زائران اربعین بنا بر کوتاهی سریع و آسان قبل از عزیمت باید اقدام به شناسایی مسیر خود کنند.

مرز خروج زائران غیر ایرانی نیز که از کشور ما عبور خواهند کرد (معمولا چذابه و شلمچه) است که در مجموع (بر اساس آمار سال‌های گذشته) حدود ۲۰ میلیون نفر در آیین راه پیمایی اربعین شرکت می کنند که از این تعداد حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر زائر ایرانی هستند.

۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب در مسیر اربعین/ اوقاف بسیج شد

لزوم اعتبار ۶ ماه گذرنامه برای سفر اربعین

یکی از تاکیدات مسئولان اربعین اعتبار گذرنامه‌های زائران با ۶ ماه اعتبار است که باید طبق قانون رعایت شود، در صورت عدم اعتبار کافی همانند سال گذشته یا به زائران برگه تردد موقت با اعتبار کوتاه مدت ارائه خواهد شد یا اینکه گذرنامه های زیارتی با نرخ ۶۵ هزار تومان صادر و ارائه می شود.

مجوز تردد زائران اربعین منوط به ورود به سامانه سماح و تکمیل فرم های بیمه ای است که زائران پس از ورود به این سامانه می توانند بر اساس نرخ تعیین شده از سه سطح بیمه ای بهره مند شوند.

اختصاص ۲۰۰ هزار دینار عراقی به هر زائر اربعین

براساس آمار و اطلاعات موجود از تعداد حدود ۲۰ میلیون زائر عتبات از سراسر کشور حدود ۵ میلیون را ایرانیان تشکیل می دهند که این تعداد می توانند پس از تکمیل فرم های مربوط از دریافت ۲۰۰ هزار دینار عراقی نیز بهره مند شود.

موکب‌داران نیز پس از صدور مجوز تردد به عتبات عالیات می توانند از حدود سه هفته قبل از روز اربعین برای استقرار موکب های خود راهی عراق شوند.

۷ هزار خادم افتخاری و ۳۵۰ موکب در مسیر اربعین/ اوقاف بسیج شد

سقف برداشت از دستگاههای عابربانک یک میلیون تومان شد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی کشور به‌ منظور ارائه خدمات مطلوب تر به زائران اربعین حسینی، برداشت نقدی روزانه از دستگاههای خودپردازها ثابت و سیار به صورت درون بانکی و شتابی مسیر تردد زائران و پایانه‌های مرزی را تا سقف یک میلیون تومان افزایش داد.

در بخشنامه شماره ۰۳.۱۰۵۳۹۳ مورخ ۱۰ مرداد ماه این بانک تاکید شده است: بانک‌ها با توجه به فرارسیدن مراسم اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و لزوم ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران حسینی، ‌ ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش کمّی و کیفی خدمات در شعب و باجه‌های کشیک در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و همه نقاط مرزی با عراق، از تاریخ ۱۶‌ مرداد ماه ۱۴۰۳ لغایت ۱۶ شهریور ماه سال جاری نسبت به تمهید اقدامات فنی لازم در سوییچ صادرکنندگی آن بانک به منظور افزایش سقف روزانه برداشت وجه نقد از خودپرداز (شتابی و درون بانکی) تا مبلغ ۱۰ میلیون ریال اقدام کنند.

همچنین شبکه بانکی در بازه زمانی مزبور موظف است در خودپردازهای ثابت و سیار آن بانک مستقر در مسیر تردد زائران و پایانه‌های مرزی در استان‌های برشمرده، امکان برداشت وجه نقد به ازای هر تراکنش تا سقف مبلغ ۱۰ میلیون ریال در هر روز (شتابی و درون بانکی)، اقدام و متناسب با میزان تقاضای زائران، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای تامین به موقع اسکناس و ایران‌چک مورد نیاز با همکاری اداره نشر اسکناس و خزانه این بانک و پول‌گذاری مناسب دستگاه‌های هدف، اقدام مقتضی به عمل آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha