۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۴۵
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85557354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خیز بروکسل برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه با قرقیزستان

تهران-ایرنا- «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس جمهور قرقیزستان بر افزایش همکاری‌های دوجانبه میان بروکسل-بیشکک تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، «صدر جباروف» رئیس جمهور قرقیزستان امروز (شنبه) در دیدار با این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، همکاری با اتحادیه را ستود و بروکسل را به عنوان یکی از شرکای قابل اعتماد قرقیزستان و حامی توسعه پایدار کشور خود دانست.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان، جباروف خطاب به بورل نسبت به تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی و پروژه‌های حمل و نقل اعلام آمادگی کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست با اشاره به توافقنامه گسترش همکاری که اوایل سال جاری با قرقیزستان امضا شد، افزود که این توافقنامه فرصت‌های جدیدی را برای روابط دوجانبه به ویژه در حوزه های تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

بورل همچنین تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق بیشتر همکاری‌های دوجانبه با قرقیزستان و آمادگی این اتحادیه برای اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مذکور را اعلام کرد.

پیش از این جلسه، بورل با «جنبک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و درباره اجرای نقشه راه برای تعمیق روابط اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی گفت وگو کرده بود.

کولوبایف گفت که روابط مستمر بین دو طرف نشان دهنده تمایل متقابل برای گسترش و تقویت همکاری‌های اقتصادی است.

وی افزود که قرقیزستان برای اجرای پروژه های بزرگ در زمینه هایی مانند حمل و نقل، انرژی آبی و مواد معدنی حیاتی به فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اروپایی نیاز دارد.

علاقه اتحادیه اروپا به توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی اخیراً به دلیل تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی به ویژه برخی تنش‌ها در روابط با روسیه، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha