المپیک در روز دهم؛ امیدهای مدال وارد می‌شوند

تهران- ایرنا- آغاز مسابقات کشتی بازی‌های المپیک پاریس می‌تواند برای ایران به معنای پایان روزهای بی‌مدالی باشد.

به گزارش ایرنا، با پایان مسابقات فینال ژیمناستیک در بازی‌های المپیک، مهدی الفتی جوان تاریخ‌ساز ایران در ماده پرش خرک در جایگاه هفتم قرار گرفت تا کاروان ایران یک روز بی‌مدالی دیگر را تجربه کند. در ۹ روز گذشته ورزشکاران ایرانی در رشته‌های تیروکمان، شمشیربازی، قایقرانی، تیراندازی، ژیمناستیک، تنیس روی میز و دوومیدانی به میدان رفتند که نتوانستند عملکرد چشمگیری در پاریس داشته باشند.

البته در ۱۰ روز گذشته تیم‌ سابر شمشیربازی به عنوان چهارم المپیک رسید و هانیه رستمیان نیز عنوان ششم تیراندازی را کسب کرد. مهدی الفتی نیز با حضور در فینال پرش خرک و کسب عنوان هفتمی به یکی از تاریخ‌سازان رشته ژیمناستیک در ایران تبدیل شد.

ناکامی پی در پی نمایندگان اعزامی ایران به پاریس موجب شده تا کشورمان همچنان یکی از غایبان جدول مدالی المپیک در پاریس باشد.

البته هنوز المپیک برای کاروان ایران به پایان نرسیده بلکه هیجان این دوره از بازی‌ها از امروز برای کاروان خادم‌الرضا آغاز خواهد شد زیرا در یک هفته پیش‌رو، شاهد پیکار قهرمانان چهار رشته کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و سنگنوردی خواهند بود.

محسن‌نژاد در محاصره قهرمانان

امروز (دوشنبه) و در روز نخست این مسابقات مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به میدان خواهند رفت. البته کار برای نمایندگان ایران در روز نخست راحت نیست زیرا ۲ جوان خوزستانی کشتی فرنگی با قرعه سختی روبرو شدند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم محسن‌نژاد در دور اول استراحت خواهد داشت و در ادامه به مصاف فرگات از الجزایر می‌رود و در صورت برتری در یک چهارم نهایی مقابل برنده فومیتا از ژاپن و حریف کوبایی خواهد رفت.

فرگات الجزایری سابقه شکست مقابل نمایندگان کشورمان را دارد. او چند ماه پیش در تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان برابر امیررضا ده‌بزرگی شکست خورد و در سال ۲۰۱۹ نیز در همین مجارستان مغلوب رضا خدری شده بود.

البته این پایان داستان جوان خوزستانی نیست بلکه وی در صورت برد در مرحله یک چهارم نهایی در نیمه نهایی کشتی فرنگی جدال سختی با ژولامان شارشنبکوف قرقیزستانی دارد. سختی کار مهدی زمانی بیش از پیش خواهد بود که بدانیم فومیتای ژاپنی ۲ طلای جهان و مدال نقره بازی‌های المپیک توکیو را در کارنامه دارد. قهرمان قرقیزستانی نیز در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بلگراد به عنوان قهرمانی جهان رسیده است.

تقابل زودهنگام غول‌ها در پاریس

میرزازاده تا پیش از قرعه‌کشی مسابقات کشتی فرنگی المپیک، امید اول رسیدن به سکوی مدالی بود؛ هر چند که برخی منتظر تقابل وی با میخائین لوپز در فینال بودند اما این ۲ قهرمان بلامنازع جهان باید به حکم قرعه در یک چهارم نهایی برابر هم قرار گیرند. میرزازاده غول نوظهور جهان کشتی است اما به سد سخت غول هاوانا برخورد کرد.

شیربختیاری در سال ۲۰۲۳ دست به کار بزرگی زد و توانست با شکست رضا کایالپ ترکیه‌ای، عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند. او در حالی پیکار سختی با لوپز خواهد داشت که مرد کهنه‌کار کشتی جهان به دنبال ضرب پنجمین طلای متوالی در ادوار المپیک است.

اتحادیه جهانی کشتی پیش از این از تقابل قهرمان ایران با غول هاوانا به عنوان یکی از جذاب‌ترین تقابل‌ها یاد کرده است

جدال میرزازاده و محسن‌نژاد برای کشتی ایران بسیار حساس است زیرا صعود آنان به فینال می‌تواند ایران را وارد جدول مدالی بازی‌ها کند. همچنین پیروزی این ۲ قهرمان تاثیر زیادی در روحیه سایر ورزشکاران این رشته دارد.

مسابقات کشتی فرنگی سی و سومین دوره بازی‌های المپیک از ساعت ۱۶:۳۰ امروز (دوشنبه) در سالن ورزشی شامپ د مارس آرنا برگزار خواهد شد و می‌تواند آغاز مدال‌آوری برای کاوران ورزشی ایران باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha