توضیحات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص خطرات احداث یک سد در دنای شمالی

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصوبه جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان اصفهان به دنبال این است که در دنای شمالی یک سد بسازد و با توجه به خطرات آن برای دنا لازم است با کار کارشناسی و دلایل علمی جلوی این اقدام گرفته شود.

به گزارش ایرنا، سید علی احمدزاده شامگاه شنبه در نشست شورای اداری در خصوص مصوبه جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: مالکیت دنای شمالی ازآن استان اصفهان و تاکنون مدیریت آن در دست استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، در دولت قبل مدیرکل محیط‌زیست وقت نوشته است که دنای شمالی واگذار شود، ما نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم، یکی از دلایلش این بوده که قاچاق غیرمجاز از استان اصفهان می‌آمده و مراقبتی از آن سمت وجود نداشته است و سختی کار را برای محیط‌بانان ما زیاد می‌کرده است، البته این تغییر مدیریت باعث می‌شود که استان اصفهان هم مکلف به حفاظت شود.

وی تاکید کرد: باز هم ما برخلاف نامه‌ای که در دولت قبل و توسط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان نوشته شده، معتقد هستیم مدیریت یکپارچه دنا برای حفظ دنا بهتر است، جلسه‌ای تشکیل شده که مصوبه‌ای نوشته شده که در این جلسه یک کارشناس به طور صریح مخالفت کرده است.

وی گفت: در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست کشور که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شده، هیچ‌کدام از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان دعوت نشده و امضایی هم ندارند. مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست ایراداتی دارد که ما باید پیگیری قانونی کنیم.

احمدزاده افزود: اوایل دولت سیزدهم بود که اعلام کردیم سد خرسان مشکلاتی برای استان ایجاد می‌کند و از رسانه‌ها خواستیم که دراین‌خصوص گزارش بنویسند، یک سرشاخه از رودخانه خرسان از استان ما و یک سرشاخه از این رودخانه از استان اصفهان در روستای کتا است، سد خرسان در استان چهارمحال‌ و بختیاری دارد ساخته می‌شود، نزدیک ۲۰ سال است که این سد را می‌سازند و هیچ‌کس به آن نپرداخت، آب سد خرسان برای استان‌های یزد و کرمان و اصفهان می‌رود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اصفهانی‌ها به دنبال این هستند که سدی بالادست رودخانه خرسان در این روستا بسازند و آبش را به اصفهان ببرند، اگر این سدها صدمه‌ای به استان می‌زند باید کارشناسان صحبت کنند، آیندگان هم بعد از ما بدانند، استان اصفهان به دنبال این هست که مدیریت این سد را از دست استان کهگیلویه و بویراحمد خارج کند.

وی افزود: زمین سد در استان اصفهان است و در خط الراس ما نیست، در دشت‌های سمیرم است، اصفهان در تلاش است که مطالعات سد را انجام دهند و بتواند سد بسازد و نیازمندی خود از آب سد را برطرف سازد.

احمدزاده بیان کرد: کارشناسان رسمی مطالعه کنند و اظهارنظر کنند که این سد برای دنا مضر هست یا خیر؟ ریشه همه تلاش‌های استان اصفهان برای ایجاد سد در منطقه سمیرم است. آیندگان اگر دلسوز هستند به این موضوع بپردازند، نمی‌خواهد برای مردم تشویش ایجاد کنند، ولی با کار کارشناسی، با دلایل علمی جلوی سدسازی را بگیرند.

به گزارش ایرنا، انتشار خبری با عنوان مصوبه جدایی دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، در فضای رسانه‌ای و در میان دوستداران محیط زیست، بازتاب وسیعی یافته و با واکنشها و مخالفت مردم و اداره کل محیط زیست استان مواجه شده است.

روشن شدن ابعاد این تصمیم و نقض آن هم اینک به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد مبدل شده و حتی کارزارهای مختلفی در فضای مجازی استان به راه انداخته شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مصوبه های موجود در نشست شورای عالی محیط زیست کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این بوده که منطقه پادنا به مساحت حدود ۳۰ هزار هکتار در شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که می تواند پشتوانه خوبی برای مجموعه حفاظتی دنا که از مهمترین مناطق حفاظت شده ما در زاگرس است باشد، مجموعه دنا که پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ارتفاعات پادنا در شهرستان سمیرم متصل است که حیات وحش میان این دو منطقه رفت و آمد دارد از این رو می تواند پشتوانه بسیار خوبی برای منطقه دنا باشد، ضمن اینکه پوشش گیاهی خوبی دارد منطقه ای ییلاقی و پرآب است و به راحتی حیات وحش می تواند احیا شود مشکلی هم با تنش های خشکسالی نخواهد داشت. این منطقه تا پیش از این جزو مناطق آزاد بود.

چند روزی است که خبر تصویب مصوبه ای جنجال بر انگیز و اختلاف افکنی مبنی بر جدا شدن دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در فضای رسانه ای و در میان دوستداران محیط زیست استان بازتاب وسیعی یافته و با واکنش های متعدد و مخالفت های شدید مردم استان مواجه شده است.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و معاون وی مخالفت خود را با این مصوبه به صورت کتبی و شفاهی پیش تر و در نشستی که در سازمان مربوطه اعلام کرده بودند و خواهان ادامه مدیریت یکپارچه ۳۰ ساله این منطقه حفاظت شده بودند.

اما اکنون این مصوبه در شورای عالی محیط زیست گرفته شده است البته این مصوبه گویا از ماه ها قبل بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha