تحلیلگران: امنیت مسیر آبی جاده ابریشم برای پکن اهمیت دارد

تهران-ایرنا- تحلیلگران نظامی با بیان اینکه چین در جهت آزمایش و نمایش تجهیزات جدید ارتش خود به همکاری با ارتش‌های آفریقایی تمایل دارد، تاکید کردند که پکن به امنیت و ثبات مسیر آبی جاده ابریشم که از کشورهای آفریقایی می‌گذرد، اهمیت می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، تحلیلگران و کارشناسان نظامی و سیاسی در رابطه با رزمایش مشترک چین با کشورهای تانزانیا و موزامبیک، اظهار داشتند: این رزمایش طیف وسیعی از منافع را برای پکن و کشورهای آفریقایی که در آن شرکت می‌کنند، در بر خواهد داشت.

بر اساس گزارش وزارت دفاع چین، این رزمایش مشترک بر عملیات‌های «دفاع مشترک از بنادر»، «ضد تروریسم زمینی و دریایی» و «گشت‌زنی های ضد دزدی دریایی» را شامل می‌شود و در آن از ناوشکن‌های موشک انداز «خه‌فِی»، کشتی‌های دوزیست «کیلیانشان» و «ووجیشان» و ۴۵ ناو دیگر نیروی دریایی چین استفاده شده است.

پل نانتولیا کارشناس چین در مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه دفاع ملی آفریقا در واشنگتن، در همین راستا اظهار داشت: این اقدامات بخشی از تلاش پکن برای تقویت و تحکیم روابط سیاسی، تجاری، ایدئولوژیک، فرهنگی و دفاعی گسترده تر و همچنین افزایش اعتبار جهانی چین در میان جوامع آفریقایی است.

وی با اشاره به تمایل چین برای همکاری با ارتش‌های آفریقایی برای نمایش دارایی‌های نظامی و آزمایش تجهیزات جدید ارتش خود، افزود: کشورهای آفریقایی با استفاده از این فرصت می‌توانند روابط سیاسی و نظامی خود را گسترش دهند و از دوره‌های آموزش حرفه‌ای و آشنایی با منابع مختلف تجهیزات نظامی بهره ببرند.

دیوید شین کارشناس «چین-آفریقا» دانشکده روابط بین الملل الیوت دانشگاه جورج واشنگتن نیز معتقد است که هرگونه رزمایش نظامی آفریقا با ارتش پیشرفته دنیا، یک پیشرفت مثبت است.

وی افزود: رمز موفقیت این رزمایش به چالش‌های تروریستی خاص موزامبیک و تانزانیا مرتبط خواهد بود.

تحلیلگران: امنیت مسیر آبی جاده ابریشم برای پکن اهمیت دارد

موزاییک از سال ۲۰۱۷ تاکنون در منطقه «کابو دلگادو» در مرز تانزانیا با گروه‌های وابسته به داعش جنگیده است و بیشتر از چهار هزار نفر در جریان این درگیریها کشته و هزاران نفر آواره شده اند.

وی افزود: سومالی و نیجریه می‌تواند از نامزدهای آفریقا برای رزمایش‌های ضد ترویستی با چین باشند.

شین با بیان این مطلب، تصریح کرد: چین در طول چند سال اخیر در ساخت خطوط ریلی و همچنین بندر دریای عمیق «لکی» در نیجریه سرمایه‌گذاری کرده است.

جو یووان معاون مرکز مطالعات غرب آسیا و آفریقا وابسته به مرکز مطالعات بین‌المللی شانگهای نیز معتقد است: مساله «مبارزه با تروریسم» در رزمایش مشترک نظامی چین و دو کشور آفریقایی، نشان تعهد پکن به این مساله است.

وی افزود: سه فروند ناو چینی که در این رزمایش شرکت می‌کنند، اصلی‌ترین ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش چین هستند که می‌توانند شرایطی برای همکاری‌های امنیتی دریایی در آینده بین کشورهای آفریقایی و چین فراهم کنند.

تحلیلگران: امنیت مسیر آبی جاده ابریشم برای پکن اهمیت دارد

فرانسوا وری کارشناس نظامی در موسسه امنیتی برای حکومت و رهبری آفریقا وابسته دانشگاه «استلنبوش» آفریقای جنوبی نیز درهمین راستا، افزود: تانزانیا و موزامبیک دو کشور همسایه‌ای هستند که در کنار اقیانوس غربی هند و در مسیر جاده ابریشم‌ آبی چین قرار دارند و برای همین ثبات در این منطقه، اهمیت زیادی برای این سه کشور دارد.

وی افزود: مساله «مبارزه با تروریسم» در این رزمایش غیرمنتظره نبود، زیرا پکن علاقه خاصی به میادین گازی دریایی در سواحل شمال موزامبیک دارد.

چین در حال حاضر دارای هزاران نظامی در اولین پایگاه دریایی خود در جیبوتی است که به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و هدف آن حفاظت از سرمایه‌گذاری ها و شهروندان چینی در آفریقا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha