رسانه سنگاپوری: دهلی‌نو به دنبال تعمیق روابط در منطقه هند و اقیانوسیه است

تهران- ایرنا- تارنمای خبری «ستریت تایمز» (straitstimes) چاپ سنگاپور در تحلیلی پیرامون دیدار اخیر رهبران هند و ویتنام نوشت: دهلی‌نو در سایه همکاری‌های دفاعی، قصد دارد حضوری پررنگ‌تر در منطقه هند و اقیانوسیه جایی که چین دارای قدرت نفوذ است، داشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نشریه سنگاپوری در تحلیلی به قلم «نیرمالا گاناپاتی» (Nirmala Ganapathy) رئیس شعبه دفتر خود در هند، نوشت: همکاری دفاعی بین هند و ویتنام بر نزدیکی فزاینده بین دو کشور تاکید دارد؛ اما با این وجود دارای ابعاد راهبردی برای دهلی‌نو است.

ستریت تایمز نوشت: نخستین ملاقات نخست وزیر ویتنام از هند در یک دهه اخیر صورت می گیرد و دهلی‌نو (در سال های اخیر) با تامین قایق های گشت زنی و گارد ساحلی، توان امنیت دریایی ویتنام را بالا برده است. اما در عین حال این اقدام در راستای بلند پروازی های هند به عنوان تامین کننده نیازهای دفاعی کشورهای منطقه است.

اما از دیدگاه صاحب نظران و تحلیلگران این موضوع دارای بعد راهبردی است؛ چراکه تقویت ظرفیت و توانایی دریایی ویتنام با هدف مقابله با مناقشات دریایی پکن با همسایگان خود در منطقه دریای جنوبی چین است.

این درحالی است که هند در سال ۲۰۲۳ ناوچه «آی‌ان‌اس کیرپن» (INS Kirpan) را به ویتنام هدیه داد و در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۱۲ فروند قایق تندرو به آن کشور ارایه کرد.

رسانه سنگاپوری: دهلی‌نو به دنبال تعمیق روابط در منطقه هند و اقیانوسیه است

«مونیش تورانگبام» (Dr Monish Tourangbam) مدیر موسسه مطالعات هند و اقیانوسیه «کالینگا» در این زمینه به ستریت تامیز گفت: اکنون برای هند که در صدد مطرح شدن به عنوان یک صادر کننده مهم تولیدات دفاعی در منطقه است، ویتنام به یکی از مهمترین شرکا دهلی نو در این زمینه بدل شده است.

این گزارش می افزاید: در جریان دیدار «فام مین چین» (Pham Minh Chinh) نخست وزیر ویتنام از هند که از ۳۰ ژوئیه تا یکم اوت ( ۹ تا ۱۱ امرداد ۱۴۰۳) به عمل آمد، ، هند ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا (۳۹۸ میلیون دلار سنگاپور) اعتبار برای قایق ها و کشتی ها به ویتنام پرداخت کرد.

تحلیلگر این نشریه سنگاپوری در ادامه نوشت: درحالی که منافع اصلی دهلی نو در منطقه اقیانوس هند قرار دارد، با این وجود اکنون هند با اجتناب از ایجاد تنش با پکن، نسبت به اقدامات چین در منطقه دریای جنوبی چین و اهمیت آزادی تردد در این آب ها، نگرانی های خود را آشکار ساخته است.

این تحلیل می افزاید: این درحالی است که پیش از دیدار نخست وزیر ویتنام از هند، نماینده این کشور در نشست امنیتی چهار جانبه موسوم به «کواد» در توکیو، در بیانیه مشترکی بدون نام بردن مستقیم از پکن نسبت به مانور های خطرناک و ارعاب در منطقه دریای جنوبی چین به شدت ابراز نگرانی کرد. در همین حال نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در جریان ملاقات با همتای ویتنامی خود گفت که نه هند و نه ویتنام از «توسعه طلبی» در دریای جنوبی چین حمایت نمی کنند.

در بیانیه مشترکی که توسط نخست وزیر هند و ویتنام در مورخ اول ماه اوت برابر با ۱۱ مرداد صادر شد، در این خصوص آمده است: رهبران دو کشور بر اهمیت غیرنظامی کردن و خویشتن داری در قبال هر اقدام مدعیان مالکیت در دریای جنوبی چین تاکید دارند.

«تمجنمرن آئو» (Dr Temjenmeren Ao) پژوهشگر مرکز آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه از موسسه دفاعی «منوهار پاریکار» (Manohar Parrikar Institute) نیز درباره روابط بین هند و ویتنام و افزایش همکاری های دفاعی، گفت: نتیجه سفر اخیر نخست وزیر ویتنام به هند، حاکی از آن است که امروز همکاری های دفاعی دوجانبه از نظر ابعاد و قوت، چند وجهی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha