کارشناس مرکز بهداشت همدان: مادران از تجویز خودسرانه شیرخشک پرهیز کنند

همدان- ایرنا- رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: استفاده خودسرانه شیرخشک و شیرمصنوعی بدون تجویز پزشک برای نوزاد شیرخوار از مشکلاتی است که بیشتر مادران نسبت به این موضوع مهم بی توجه هستند.

فیروزه ترکمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی از والدین بی قراری های نوزاد در روزهای اول تولد را به پای گرسنگی و سیر نشدن او گذاشته بنابراین بدون دریافت نظر مشاور اقدام به تهیه و استفاده از شیر خشک می کنند.

وی تاکید کرد: مادران شیرده برای استفاده از شیر مصنوعی برای تغذیه کودک باید به طور حتم مشاوره بگیرند و در این راستا مراکز مشاوره سلامت خانواده هم پیش بینی شده است.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: تغذیه غیر اصولی کودک یعنی استفاده از شیرخشک به جای شیر مصنوعی به تدریج موجب کاهش شیر مادر و خشک شدن آن می شود.

ترکمان با بیان اینکه مادران با کمک مشاوران مستقر در مرکز سلامت خانواده می توانند شیردهی موفق داشته باشند اظهارکرد: بهترین راه برای تشخیص ناکافی بودن شیر مادر، نمودار ترسیم شده و منحنی وزن نوزاد است.

وی ادامه داد: ترکیبات شیر مادر متناسب با سن کودک تغییر کرده و برای تشخیص کافی بودن شیر مادر باید منحنی وزن گیری کودک مورد توجه قرار گیرد و در صورتی که وزن کودک مطلوب باشد نیاز به اقدام خاصی نیست.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان درباره حجم معده نوزاد گفت: متوسط دریافت شیر توسط نوزاد در روز اول هر نوبت ۱۰ - ۲ سی سی، روز سوم در هر نوبت ۱۵ - ۳۰ سی سی، از روز پنجم حداقل ۷۰ سی سی در هرنوبت و در یکماهگی در هر نوبت ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی یعنی ۷۵۰ تا یک هزار و ۵۰ سی سی در شبانه روز است.

کارشناس مرکز بهداشت همدان: مادران از تجویز خودسرانه شیرخشک پرهیز کنند

به گفته ترکمان، حرکت کره چشم، به هم زدن پلک ها، نگاه کردن به اطراف، حرکت دهان و اندام ها، مکیدن انگشتان و بردن هرچیزی به دهان، گریه و جیغ و کمانه زدن علامت دیررس گرسنگی و زجر شیرخوار است.

وی افزود: همچنین بهترین راه های تشخیص کافی بودن شیر مادر وزن کردن دوره ای شیرخوار و رسم منحنی رشد نوزاد توسط مراقبان بهداشتی روی کارت رشد است که درصورت وزن گیری کافی و نموار طبیعی رشد، می توان نتیجه گرفت مقدار شیر مادر برای تغذیه شیرخوار کافی است.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: دفع ادرار از دیگر راه های تشخصی کافی بودن شیر مادر است با این توضیح که در طول سه روز اول پس از تولد، داشتن یک یا ۲ پوشک خیس طی ۲۴ ساعت برای نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شوند طبیعی است و از روز چهارم تولد تعداد ۶ کهنه مرطوب یا بیشتر در ۲۴ ساعت با ادرار کم رنگ نشانه دریافت کافی شیر مادر است.

ترکمان ادامه داد: از روز چهارم تولد تا یک ماهگی سه تا هشت بار اجابت مزاج در ۲۴ ساعت طبیعی است همچنین در صورت تغذیه کافی با شیر مادر شیر خوار هوشیار است، قدرت عضلانی مناسب و پوستی شاداب دارد.

کارشناس مرکز بهداشت همدان: مادران از تجویز خودسرانه شیرخشک پرهیز کنند

وی تاکید کرد: مادران در صورت احساس ناکافی بودن شیر آنها یا مشکلات دیگری در زمینه شیردهی، به طور حتم برای دریافت مشاوره شیردهی رایگان به مرکز مشاوره شیر مادر در مرکز سلامت خانواده (بیمارستان مباشر سابق) مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، همه ساله از یکم تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به نام هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر نامگذاری شده و شعار امسال این هفته با عنوان "حمایت همه جانبه ترویج تغذیه با شیرمادر برای همه" که برای اجرا شدن قوانین جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر و با هدف حمایت از مادران شیرده به ویژه مادران شاغل نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha