تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است

همدان- ایرنا- رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر به خصوص در ۶ ماه اول زندگی نوزاد، زمینه ایمن سازی کودک در برابر بیماری ها و زیربنای بقا و سلامت کودک است.

فیروزه ترکمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر و دریافت نکردن هرنوع ماده غذایی دیگر حتی آب، در ۶ ماه اول پس از تولد است.

وی با بیان اینکه افزود: شیر مادر تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک را فراهم می کند.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر اولین رویکرد ایمن سازی کودکان، حفاظت در برابر عفونت های تنفسی، بیماری اسهال و سایر بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی را فراهم می کند همچنین دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و بعضی از بیماری های غیر واگیر در مراحل بعدی زندگی است.

ترکمان ادامه داد: تغذیه با شیر مادر سبب رشد و تکامل مطلوب، ارتقای بهره هوشی کودکان، تحکیم روابط عاطفی مادر و کودک و تکامل شخصیت روانی اجتماعی آینده کودک می شود.

وی گفت: همچنین از طریق کاهش احتمال مرگ و میر ناشی از خونریزی در مادران، کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان و پوکی استخوان نقش مهی را در سلامت مادران ایفا می کند.

تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: بی توجهی به تغذیه انحصاری با شیر مادر، عاملی موثر در ۱۱.۶ درصد از مرگ و میر دوران کودکی، معادل ۸۰۰ هزار مرگ سالانه کودکان است همچنین تغذیه ناکافی با شیر مادر زمینه ساز ۴۵ درصد از کل مرگ های کودکان زیر پنج سال به شمار می رود.

ترکمان با بیان اینکه شیر مادر اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی و عروقی دارد تاکید کرد: احتمال ابتلا به دیابت نوع یک در شیر خوارانی که ۶ ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند ۴۰ درصد بیشتر از کودکانی است که با شیر مادر تغذیه می شوند.

وی اضافه کرد: در صورت بی توجهی به تغذیه انحصاری شیرخواران با شیر مادر به مدت ۶ ماه، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی در آنها ۲۵ درصد افزایش می یاید.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در مادرانی که حداقل ۱۵ ماه شیر داده اند به میزان ۸۲.۵ درصد کاهش می یابد.

ترکمان افزود: همچنین احتمال ابتلا به لوسمی (سرطان خون) در کودکان در صورت بی توجهی به تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی، حدود ۳۰ درصد بیشتر است.

وی افزایش ۲.۵ برابری احتمال ابتلا به اتیسم، افزایش ابتلا به عفونت های تنفسی، گوارشی ادراری، گوش، سپسیس(یا مسمومیت خون، گندخونی یا پلشت خونی)، مننژیت، آسم و آلرژی را در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند بیشتر دانست.

وی افزود: این نوزادان هفت برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از اسهال و پنج برابر بیشتر در معرض خطر مرگ از پنومونی (ذات الریه یا سینه پهلو) قرار دارند.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهرستان همدان یادآوری کرد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تغذیه با شیر مادر حداقل به مدت ۶ ماه، از ۵۵ درصد مرگ و میر ناشی از اسهال، بیماری های تنفسی و بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha