شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا

کرمان- ایرنا- در ادامه نارضایتی شهروندان کرمان از نحوه اجرای پروژه‌های شهری، حالا صداها کم کم دارد در صحن شورا علیه شهردار و مدیرانش شنیده می‌شود که از تاخیر، روند کند و اجرای بی‌برنامه آنها گلایه می‌کنند.

به گزارش ایرنا یکصدو شصت و هشتمین نشست علنی شورای شهر کرمان در حالی روز دوشنبه در نیمه مردادماه برگزار شد که برخی اعضای شورا با تشریح مصداقی پروژه های زیادی از کندی و نداشتن برنامه، قبل از آنکه اجرا را شروع کنند، گلایه کردند.

این گلایه ها درحالی است که کسب میدان تاریخی بازار کرمان موسوم به ارگ و ثبت ملی، طی چندماه اخیر بسیار اعتراض کرده اند که نحوه سنگفرش این پروژه سبب زیان زیاد آنان و گرفتاری شهروندان در تردد به این مکان شده است.

همچنین ساکنان اطراف پروژه احداث پل خلبان در هوانیرز نیز می‌گویند تاخیر این پروژه سبب زیان انباشت می شود و این درحالی است که غیر از زیان اقتصادی شهروندان، گلایه ها از نحوه اجرای بی برنامه پروژه ها نیز این روزها خیلی زیاد شده است.

به طور مثال کسبه میدان ارگ کرمان می گویند شهرداری بعد از آنکه شروع به کنده‌کاری میدان ارگ کردند، مسیر تردد را بستند و گرفتاری ها شروع شد، تازه در توجیه تاخیر پروژه، می‌گویند که درصدد تامین مصالح هستند؛ حال آنکه به زعم این شهروندان، وقتی می خواهیم پروژه ای کلید بزنیم ابتدا باید مقدمات آن را فراهم کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان هم به سرانجام برسد.

یا این روزها اعتراض مردم در خیابان شهید رجایی(خورشید) که به علت اجرای یک پروژه ترافیکی درگیر شده‌اند، خود گویای بی‌برنامگی است زیرا یک عضو شورا هم می گوید قبل از انجام این اصلاح ترافیکی، چندماه باید مطالعه و بررسی صورت می گرفت.

اهالی منطقه هوانیروز در نزدیکی پروژه تقاطع غیرهمسطح و پل خلبان نیز می گویند: چندروز پس از انسداد مسیر اصلی بلوار هوانیروز، تازه به یادشان افتاده که باید برای مردم مسیرهای جایگزین را در قالب بنر اطلاع رسانی کنند؛ حال آنکه در آن مدت مردمی که در آنجا تردد می کردند، عاصی شده بودند و ساکنان منطقه را نیز گرفتار کرده بودند و حجم ترافیک در کوچه های فرعی این محدوده، سبب ساز مشکلات بسیار شده است.

به گزارش ایرنا اما اعضای شورا در یکصدو شصت و هشتمین نشست علنی خود با دستور کارهای متعددی جلسه را آغاز کردند و نشست چند ساعته‌ای که در آن به مشکلات و موارد متعددی پرداخته شد را شاهد بودیم که چندین تذکر و گلایه را به شهرداری که اواخر سال گذشته مشغول به کار شده، روانه کردند.

البته همه تاخیرهای مربوط به پروژه ها به شهردار کنونی کرمان مربوط نمی شود زیرا از دوره های قبل سبب ساز اعتراض مردم بوده اند، اما بی برنامگی در اجرای برخی از این پروژه ها این روزها صدای شهروندان و حالاهم اعضای شورا را درآورده است.

شهر کرمان سال ها عقب ماندگی در اجرای پروژه های شهری، مبلمان مناسب و سایر بخش ها مثل فضای سبز و حمل و نقل و ترافیک دارد که برای جبران آنها نیازمند حمایت موثر و اجرای دقیق پروژه ها در همراهی با مردم هستیم.

سرعت پایین اجرا

یکی از موارد مطرح در این نشست شورا تذکر یک اعضو شورا نسبت به سرعت پایین اجرای پروژه‌های شهری بود موضوعی که سید محمدصادق تقوی آن را مطرح کرد و گفت: به نظر می‌رسد در مناطق شهری پروژه‌هایی که باید به افتتاح می‌رسید سرعت مناسبی ندارند؛ در پروژه تقاطع شرف‌آباد قرار بود روزشمار نصب شود که این اتفاق هم صورت نگرفت.

شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا
تصویر آرشیوی است

وی در تذکری به شهردار کرمان در نطق پس از دستور ادامه داد: مدتی قبل در خدمت کسبه بلوار هوانیروز بودیم که از بابت اجرای پل شهدای خلبان زندگی‌شان دچار مشکلاتی شده و زیان‌ دیده اند؛ کسب روزی برای آنان تحت تاثیر قرار گرفته و خواستار تسریع در اجرای پروژه بودند.

این عضو شورای شهر کرمان با اشاره به معارض های پیش‌آمده برای پروژه شهدای خلبان خاطرنشان کرد: قانون درآمدهای پایدار موظف کرده در حوزه معارضات اگر نیاز به جابه‌جایی تجهیزات است باید دستگاه مربوطه آن را جابه‌جا کند، به‌هرحال اگر مطالعه درستی می‌شد با این مشکل تاخیر در پروژه روبه‌رو نبودیم و گلایه کسبه به‌حق است.

وی خاطرنشان کرد: در میدان ارگ هم چنین مشکلی وجود دارد، امیدواریم شهرداری بررسی و ضرر و زیان کسبه بلوار هوانیروز را با پیشنهادهایی جبران کند؛ در کل به نظر می‌رسد در مناطق دیگر هم پروژه‌هایی که باید به افتتاح می‌رسیدند سرعت مناسبی ندارند؛ برای مثال سنگ‌فرش خیابان حمزه، پارک نظام‌مهندسی، رفوژ بلوار جهاد در منطقه ۲، پارک پانصد دستگاه و سنگ‌فرش قلعه دختر از جمله پروژه‌هایی است که تاخیر داشته‌اند.

شهردار موضع گرفت

بعد از صحبت‌های تقوی، شهردار کرمان به او پاسخ داد و گفت: مواردی که گفته می شود مصداقی باشد، هدف رفع مشکل است اگر بخواهیم بهتر در جهت رفع این مشکلات اقدام شود از قبل، دوستان فهرست موارد را مشخص کنند.

محسن تویسرکانی در جواب به مشکلات کسبه بلوار هوانیروز افزود: پروژه‌ها در حال انجام است، ما نمی‌خواهیم همشهریانمان به زحمت بیافتند، کارهای عمرانی طبیعی است و دوران گذری دارد.

وی بیان کرد: در کرمان به صورت متوسط روزانه بیش از ۴۰ تیم عمرانی در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و سرانگشتی حدود ۱۰۰ کار زخمی در این شهر وجود دارد که این فعالیت‌ها به طور مستمر در حال رصد هستند.

شهردار کرمان با اشاره به موضوع نصب روزشمار پل شهید زنگی آبادی که از سوی تقوی مطرح شده بود، گفت: ما هر چهارشنبه از آنجا بازدید میدانی داریم و هر یک هفته در میان نشستی برگزار می‌کنیم؛ از ۳۲ شمعی(از زیرساخت های احداث پل) که در این تقاطع باید انجام می‌شد ۱۱ مورد به اتمام رسیده است.

شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا
تویسرکانی شهردار کرمان

وی ادامه داد: ایرادی که در مورد پل شهید زنگی‌آباد با آن مواجه شدیم بحث خاموشی‌ها است که به علت احداث پروژه باید اعمال شود؛ خاموشی اول در این محدوده داده شده و به ۲ خاموشی دیگر نیاز داریم؛ حتی اعلام کردیم هزینه ارسال پیامک اطلاع‌رسانی این خاموشی‌ها را ما خواهیم داد، از طرفی نصب روز شمار بر روی این تقاطع هم موکول به همین قصه شده است.

دغدغه‌های ترافیکی اعضای شورا

شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا
محمد بابایی، عضو شورا

البته اعضای شورا در این نشست دغدغه های ترافیکی هم داشتند و محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان در همین زمینه باب گلایه را گشود و گفت: اصلاح ترافیکی که در خیابان شهید رجایی صورت گرفته مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است؛ اگر شورای ترافیک مسئول این اقدام است استدلال خود را بگوید یا اینکه مشخص شود نقش شورای شهر در شورای ترافیک چیست.

وی افزود: اصلاح ترافیکی خیابان شهید رجایی تبعات زیادی داشته و اجرای آن حداقل باید برنامه‌ریزی چند ماهه‌ای می داشت؛ شورا شهر باید به عنوان تصمیم گیر مسائل ترافیکی باشد نه اینکه به عنوان مجری در این زمینه ایفای نقش کند؛ سطح کنشگری ما در شورای ترافیک باید تغییر کند.

محمد موسوی منشی شورا هم دنباله صحبت های بابایی را گرفت و در همان نطق های پس از دستور گفت: با توجه به اینکه شورا نماینده‌ای در شورای ترافیک دارد بارها اشاره کردم در حوزه ترافیک، شهرداری آن جایگاه و حضور آنچنانی که باید و شاید ندارد؛ ما به عنوان متولی شهری یکی از وظایفمان بحث ترافیک است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگری هم در حوزه ترافیک موثر هستند اما نه به اندازه شهرداری که باید اقدامات موثر را صورت دهند اما متاسفانه در این موضوع ضعف داشته و داریم؛ شهرداری نیز به عنوان عضوی ساده در شورای ترافیک است و نه عضوی متولی و فصل الخطاب که بتواند نظر خود را بیان کند.

منشی شورا تصریح کرد: مردم از موضوع ترافیک رنج می برند و این را بارها گفتیم اما آنچه که جای آن خالی است اقدامات کارشناسی شهرداری است و عملکرد شهرداری باید تقویت شود.

به گزارش ایرنا پیشتر و طی روزهای گذشته محمدرضا کُمساری نایب رییس شورای شهر کرمان نیز به این موضوع اصلاح ترافیکی خیابان شهید رجایی شهر کرمان اشاره کرده و گفته بود: به طور مثال وسط خیابان شهید رجایی به دلیل سوانح زیاد بسته شده و به‌شدت برای مردم نارضایتی ایجاد کرده که اوج آن با شروع مدارس خواهد بود.

پاسخ شهردار

شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا

شهردار کرمان هم در همین زمینه گفت: از آن روزی که مشغول به فعالیت شدم در شورای ترافیک، بیشتر موضوعات درباره کم کردن دغدغه های ترافیکی مطرح شده است.

اقداماتی که در مورد روشنایی رینگ شهر انجام نشد

شهردار کرمان زیر تیغ تذکر اعضای شورا؛ از کندی پروژه‌ها تا بی‌برنامگی در اجرا
تصویر آرشیوی است

محمدامین شمسی رییس کمیسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر کرمان هم به موضوع روشنایی رینگ شهر پرداخت.

وی در همین زمینه به روشنایی رینگ شهر(کمربندی) به تفاهم نامه‌ای که با شرکت برق در این زمینه سال گذشته بسته شده بود اشاره و بیان کرد: در این تفاهم‌نامه ذکر شده بود لامپ‌هایی که شهرداری استفاده می کنند صرفا در رینگ شهر استفاده شوند و آن لامپ‌هایی که از رینگ باز می‌شوند جاهایی که شهرداری معرفی می‌کند، بسته شوند که هیچ کدام از این موارد انجام نشد.

شهردار کرمان نیز در پاسخ به سخنان شمسی گفت: در گذشته یک شرکت نابلد گفته بود لامپ رینگ شهر را تامین می‌کند اما از روزی که مشغول به کار شدم از سه هزار و ۷۰۰ لامپ تنها ۵۰۰ لامپ را انجام داده بود که با توجه به زمانبندی ارائه شده، این شرکت به تعهداتش عمل کرد.

صحبت های شمسی عضو شورا به روشنایی رینگ شهر ختم نشد و در بحث آسفالت هم گفت: در مورد روکش آسفالت به ویژه در جاهایی که چاه های جذبی وجود دارد دقت نمی شود؛ به خصوص که بسیاری از مردم از وسایلی مانند دوچرخه استفاده می‌کنند و این موضوع خیلی خطرناک است.

مصوبات صحن علنی شورا

در یکصدو شصت و هشتمین نشست علنی دستور کارهای متعددی مطرح شد و موضوعات گوناگونی هم به تصویب رسید. درخواست شهرداری کرمان برای ساخت مجتمع رفاهی در قشم برای کارکنان شهرداری کرمان یکی از همین دستور کارها بود.

علیرضا نادری رییس شورا در همین زمینه گفت: قبلا هم با خرج کردن در جزیره قشم مخالف بودم و صلاح نمی‌دانم کوچه های خاکی کرمان را رها کنیم و بعد برویم ساختمانی در قشم بخریم.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادم به جای قشم در بندرعباس یا در ۱۰ کیلومتری بندرعباس این مجتمع ساخته شود چون یک پله ارزان تر و مناسب تر خواهد بود.

شهردار کرمان هم در این زمینه گفت: لازم است کارکنان دلگرمی داشته باشند و اعتقاد دارم در حوزه رفاهیات هر چه تلاش کنیم بُرد بُرد است.

در نهایت این درخواست شهرداری با هشت رای موافق اعضای شورابه تصویب رسید.

درخواست شهرداری کرمان مرتبط با قراردادی با بنیاد تعاون نیروی انتظامی مبنی بر همکاری‌های مشترک نیز از دیگر دستورکارهای این نشست شورا بود که با ۱۰ رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

همچنین درخواست شهرداری مرتبط با شرکتی که قرارداد با شهرداری برای احداث پل‌های عابر پیاده در شهر کرمان داشته است از دیگر دستور کارهای این نشست شورا بود که طبق این درخواست به دلیل وجود معارضان، ساخت این پل‌ها در زمان مقرر انجام نشده و این شرکت مذکور نتوانسته از مزایای تبلیغاتی آنها استفاده کند. شهرداری در رابطه با سه مورد از این پل‌ها افزایش ۲ ماهه به سقف قرا داد را برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته است که در نهایت این موضوع هم با هشت رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

درخواست شهرداری کرمان برای برگزاری هفتمین رویداد هنرهای شهری نوبهار ۱۴۰۴ از دیگر دستورکارهای این نشست شورا بود و شهردار کرمان هم در همین زمینه گفت: لازم دانستیم خیلی زودتر از موعد به استقبال بهار برویم و از ظرفیت‌ها استفاده و ایده‌ها و طرح‌ها ارائه شود که در نهایت این موضوع هم با هشت رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

موضوع طرح شهرداری برای پنجمین رویداد سمپوزیم مجسمه سازی کرمان نیز از دیگر دستورکارهای این نشست شورا بود که در نهایت با هشت رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha