عضو هیات علمی دانشگاه تهران: رسانه ملی روابط عمومی قوه مجربه است

تهارن - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: می شود رسانه ملی داشته باشیم که ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف شود اما روابط عمومی قوه مجریه نباشد اما رسانه ملی ما روابط عمومی قوه مجریه است چون رئیس رسانه ملی در جلسات دولت شرکت می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، فؤاد ایزدی دوشنبه شب ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در پنل «رسانه و بحران های بین المللی» گردهمایی کانون حرفه‌ای رسانه با عنوان «رسانه، تعامل و توسعه» اظهار کرد: در زمان جنگ سرد دو مدل رسانه ای داشتیم یکی مدل بلوک شرق بود و دیگر مدل غربی بود، در کشورهای غربی اینطور که نیست رسانه ها بنگاه‌دار باشند، بلکه برعکس این بنگاه ها هستند که رسانه ها را در اختیار دارند. جنرال الکتریک که موتور هواپیماهایی که غزه را بمباران می کنند شبکه ام بی سی هم دارد، در آمریکا چند شرکت بزرگ داریم که رسانه هم دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: چون جنرال الکتریک از بمباران غزه سود می برد لذا شبکه ام بی سی نمی تواند انتقاد جدی به جنگ غزه کند، بیشتر رسانه های ما از الگوی کمونیستی بهره می برند که چندان الگوی موفقی نبود و نتوانست نظام مورد نظر آنها را حفظ کنند.

وی درباره ویژگی شبکه های تلویزیونی و رسانه های کمونیستی گفت: مشکل این بود که آنها عملا اعلام می کردند که از این وضعیت دفاع می کنند همین کاری که رسانه های دولتی ما انجام می دهند، درنتیجه مردم رسانه را مرتبط با درد خود حس نمی کنند بلکه مرتبط با دولت می دانند. در کشورهای عربی چون تعدد رسانه ها زیاد است چنین مشکلی نداریم و اگر با شبکه سعودی مشکل داشته باشیم، دهها شکبه جایگزین هست اما در ایران این مشکل را داریم که رسانه ملی فارسی زبان را یا دولت حمایت می کند یا رسانه های دشمن؛ لذا اگر اعتبار رسانه داخلی از بین برود، رسانه جایگزین، رسانه های دشمنان ما خواهد بود. اما چه باید کرد؟ به نظر من همین ساختار موجود را می شود اصلاح کرد.

ایزدی بیان کرد: می شود رسانه ملی داشته باشیم که ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف شود ولی روابط عمومی قوه مجریه نباشد اما رسانه ملی ما روابط عمومی قوه مجریه است چون رئیس رسانه ملی در جلسات دولت شرکت می کند و مانند عضو کابینه رفتار می کند، مگر بی بی سی فارسی را دولت انگلیس تامین مالی نمی کند؟ اما آیا مدیر بی بی سی در جلسات دولت این کشور حضور دارد؟ حداقل ظاهر کار را رعایت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha