گندمزارهای فارس زیر تیغ کمباین‌ها/برداشت خوشه‌های طلایی در ایستگاه پایانی

شیراز - ایرنا -برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع فارس که از اوایل فصل بهار در شهرستان‌های جنوبی آغاز شده حالا در گرمترین فصل تابستان به ایستگاه پایانی خود در شهرستان‌های شمالی استان رسیده و در حال انجام است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، کار برداشت گندم در استان فارس هر سال از نیمه فروردین ماه در شهرستان‌های جنوبی آغاز می‌شود و در مردادماه یا شهریورماه در استان‌های شمالی فارس به پایان می‌رسد.

طبق گفته متولیان کشاورزی فارس سال زراعی جاری ۴۳۴ هزار هکتار از مزارع استان فارس به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته و تعداد هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در سراسر استان کار برداشت گندم را بر عهده دارند.

آئین شکرگزاری برداشت گندم در قیروکارزین

یکی از شهرستان‌های فارس که در همان اوایل اردیبهشت ماه کار برداشت گندم را آغاز کرد شهرستان قیروکارزین بود؛ شهرستانی که در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از جشن شکرگزاری گندم در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری ۶هزارهکتار از اراضی منطقه به کشت گندم آبی اختصاص یافته و در حال حاضر برداشت گندم از مزارع آغاز شده است.

خوشه‌های طلایی مزارع استهبان زیر تیغ دروگرها

شهرستان استهبان که در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد از دیگر شهرستان‌هایی است که کار برداشت گندم را از ۲۰ خردادماه آغاز کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در این باره گفت: برداشت گندم از سطح سه هزار هکتار مزارع استهبان از خردادماه آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۱۲هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

برداشت گندم از ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع سپیدان

کار برداشت گندم در دیگر شهرستان‌های جنوبی، غربی و شرقی فارس نیز همچنان ادامه یافت و در نهایت مناطق شمالی استان جزو آخرین مناطقی هستند که عملیات برداشت این محصول استراتژیک در مزارع و اراضی آنها در حال انجام است.

سپیدان جزو یکی از شهرستان‌های شمالی استان محسوب می‌شود که عملیات برداشت گندم در سطح اراضی و مزارع آن در روزهای پایانی تیرماه آغاز شد؛ شهرستانی که به مرکزیت شهر اردکان و در ۸۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

۱۹ تیرماه بود که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از آغاز برداشت گندم از ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد و پیش‌بینی کرد که کار برداشت این محصول راهبردی تا پایان مرداد ماه ادامه یابد.

شهاب الدین صالحی در این باره افزود: ۱۵ هزار هکتار از مزارع گندم، کشت دیم در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بوده و حدود ۲هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر از این مزارع به کشت آبی اختصاص داشته است.

پایان عملیات برداشت در قطب تولید خوشه‌های طلایی فارس

شهرستان مرودشت نیز که در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد از دیگر شهرستان‌های شمالی فارس است که به عنوان قطب تولید خوشه‌های طلایی شناخته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت هم اخیراً از اتمام کار برداشت گندم از سطح ۵۰ هزار هکتار مزارع این شهرستان خبر داده و گفته که بیش از ۲۰۴ هزار تن گندم از این سطح تولید شده است.

طبق اعلام منصور امیریان شهرستان مرودشت با تولید بیش از ۲۰ درصد میزان گندم تولیدی استان فارس مقام نخست را در بین شهرستان‌های این استان به خود اختصاص داده است.

اقلید، ایستگاه نهایی برداشت گندم در فارس

هم‌اکنون نیز اقلید که با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان، آسپاس، بکان و طغر در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد به عنوان ایستگاه نهایی برداشت گندم در فارس شاهد تکاپوی گندمکاران برای انجام عملیات برداشت در ۲۴ هزار هکتار از مزارع این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید در این باره گفت: برداشت گندم از افزون بر ۲۴ هزار هکتار از مزارع شهرستان اقلید به عنوان ایستگاه نهایی برداشت گندم استان فارس، آغاز شده است.

ارسلان صالحی افزود: از این میزان سطح کاشت ۱۸ هزار هکتار به کشت آبی و ۶ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

به گفته او عملیات برداشت گندم از این مزارع از اوایل تیر ماه آغاز شده و تا اواخر مردادماه نیز ادامه دارد.

صالحی ابراز امیدواری کرد که با بارندگی‌های بهاره و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان، بیش از ۷۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان به مراکز خرید تحویل داده شود.

آن طور که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید می‌گوید هم‌اکنون یازده مرکز خرید تضمینی تعاون روستایی و تولید و یک انبار مکانیزه غله آماده دریافت محصول کشاورزان هستند و ۲۲ نفر از کارشناسان مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز به عنوان عوامل تشخیص بر فرآیند خرید گندم نظارت دارند.

صالحی پیش‌بینی می‌کند که از هر هکتار گندم دیم که زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم‌زارها است، حدود هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گندم برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۴۰۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار دارد و همچنین گندم آبی نیز از هر هکتار حدود چهار هزار و ۷۰۰کیلوگرم برداشت شود.

وی یادآور شد که هر سال حدود ۲۲۰ کمباین از شهرستان‌های همجوار برای برداشت محصولات مختلف به این شهرستان آمده و در امر برداشت مشارکت دارند و در این فرآیند کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان اقلید افزون بر نظارت بر عملیات برداشت، نسبت به هماهنگی برای تأمین سوخت مورد نیاز کمباین داران نیز اقدام می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید افزود: با توجه به حساسیت موضوع تأمین امنیت غذایی و ضرورت تعیین زمان مناسب برداشت، با نظارت مستمر کارشناسان بر عملیات برداشت از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت به مزارع گندم پیشگیری می‌شود.

صالحی همچنین از کشاورزان خواست قبل از برداشت محصول خود از کمباین‌داران بخواهند به منظور کاهش ریزش محصول و کاهش آلودگی مزارع به علف هرز و بیماری‌های مختلف، نسبت به تنظیم دستگاه‌های برداشت خود و ضدعفونی هد کمباین‌ها اقدام کنند.

گندمزارهای فارس زیر تیغ کمباین‌ها/برداشت خوشه‌های طلایی در ایستگاه پایانی

آخرین وضعیت تولید گندم در مزارع فارس

بدین‌ترتیب کار برداشت گندم در شهرستان‌های مختلف فارس که از ماه‌های نخست سال آغاز شده همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: از ۲۳۲ هزار هکتار مزارع گندم در این استان تا اواسط تیرماه ۸۱۵ هزار تن گندم برداشت شده است.

این میزان گندم تولیدی از ۱۹۳ هزار هکتار زمین‌های آبی و ۳۹ هزار هکتار اراضی دیم برداشت شده است.

امسال براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم نان ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸هزارتومان مصوب و ابلاغ شده است.

فارس در سال گذشته نیز با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شد؛ این در حالی بود که شهرستان مرودشت واقع در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز، با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داد.

در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش‌از ۲۴۸ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شد و به گفته متولیان کشاورزی استان، یک میلیون و ۲هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از ۱۳ سال میزان خرید گندم استان از یک میلیون تن فراتر رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha