گندم‌زارهای طلایی فارس زیر تیغ دروگرها؛ از برداشت تا فروش

شیراز - ایرنا - این روزها بازار خرید و فروش گندم در اغلب شهرستان‌های فارس از جنوب تا شمال رونق گرفته و طبق آخرین گزارش‌ها برداشت محصول در شهرستان‌های مختلف در حال انجام است و تاکنون بیش از ۷۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کار برداشت گندم در استان فارس هر سال از نیمه فروردین ماه در شهرستان‌های جنوبی آغاز می‌شود و در شهریورماه در استان های شمالی فارس به پایان می‌رسد.

طبق گفته متولیان کشاورزی فارس سال زراعی جاری ۴۳۴ هزار هکتار از مزارع استان فارس به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته و تعداد هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در سراسر استان کار برداشت گندم را بر عهده دارند.

آئین شکرگزاری برداشت گندم در قیروکارزین

یکی از شهرستان‌های فارس که در همان اوایل اردیبهشت ماه کار برداشت گندم را آغاز کرد شهرستان قیروکارزین بود؛ شهرستانی که در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از جشن شکرگزاری گندم در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری ۶هزارهکتار از اراضی منطقه به کشت گندم آبی اختصاص یافته و در حال حاضر برداشت گندم از مزارع آغاز شده است.

آئین سنتی شکرگزاری برداشت گندم در این شهرستان باحضور محمد رضا صداقت امام جمعه قیروکارزین، مسلم رحیمی فرماندار، محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی، شماری از مسئولین ادارات، تعاونی‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی، شوراها، دهیاران، معتمدین و کشاورزان گندمکار در بخش افزر از توابع این شهرستان برگزار شد.

این آئین سنتی که سالیانه و از دیرباز به یک نماد محلی تبدیل شده جایگاه ویژه‌ای در بین کشاورزان و گندمکاران دارد.

خوشه‌های طلایی مزارع استهبان زیر تیغ دروگرها

شهرستان استهبان که در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد از دیگر شهرستان‌هایی است که کار برداشت گندم را از ۲۰ خردادماه آغاز کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در این باره گفت: برداشت گندم از سطح سه هزار هکتار مزارع استهبان از خردادماه آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۱۲هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

مهدی اعیان منش در این باره افزود: برداشت گندم در این شهرستان از ۲۰ خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواخر تیرماه به طول می‌انجامد و از کل سطح زیر کشت، ۲هزار هکتار به صورت قراردادی انجام شده که بیش از یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرارگرفته است.

برداشت گندم از ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع سپیدان

اخیراً هم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از آغاز برداشت گندم از ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داده و پیش‌بینی کرده که کار برداشت این محصول راهبردی تا پایان مرداد ماه ادامه یابد.

شهاب الدین صالحی در این باره افزود: ۱۵ هزار هکتار از مزارع گندم، کشت دیم در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بوده و حدود ۲هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر از این مزارع به کشت آبی اختصاص داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان ادامه داد: کار برداشت مزارع گندم با به کارگیری بیش از ۳۰ دستگاه کمباین انجام و برآورد می‌شود نزدیک به ۲۰ هزار تن گندم تولید و روانه مراکز خرید دولتی شود.

وی با بیان اینکه ۲مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان سپیدان فعال است، گفت: کار تولید در مزارع دیم با همکاری کارشناسان طرح جهش تولید انجام و نظارت بر اصول فنی در این مزارع به طور محسوس عملیاتی شده که انتظار می‌رود شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مزارع گندم شهرستان سپیدان به صورت دستی یا با دروگرهای پشت تراکتوری برداشت می‌شوند، افزود: توپوگرافی منطقه و اراضی ناهموار شیبدار، دلیل اصلی برداشت سنتی یا نیمه مکانیزه است.

کار برداشت گندم در شهرستان‌های مختلف فارس که از ماه‌های نخست سال آغاز شده همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: از ۲۳۲ هزار هکتار مزارع گندم در این استان تاکنون ۸۱۵ هزار تن گندم برداشت شده است.

این میزان گندم تولیدی از ۱۹۳ هزار هکتار زمین‌های آبی و ۳۹ هزار هکتار اراضی دیم برداشت شده است.

آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در فارس

یکی از اقدامات اساسی پس از برداشت این محصول، خریداری آن با هدف حمایت از کشاورزان است؛ آنطور که متولیان کشاورزی فارس می‌گویند امسال حجم خرید گندم تولیدی در استان فارس از ۸۱۵ هزار تن عبور کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از یک میلیون تن گندم تولید و بیش از ۷۵۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شود.

طبق آخرین گزارش‌ها تا هفته گذشته حدود ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف و نیاز کشاورزان در فارس، به صورت تضمینی توسط مراکز خرید و به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال خریداری شده است.

در این هفته نیز مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی اعلام کرد که تاکنون بیش از ۷۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که از این میزان ۴۰۵ هزار تن آن به سازمان تعاون روستایی و ۳۳۵ هزار تن هم به صورت مستقیم به سیلوها و انبارهای شرکت غله تحویل داده شده است.

امسال نرخ تضمینی خرید گندم توسط دولت ۱۷۵هزار ریال تعیین شده است.

این در حالیست که فارس سال گذشته با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شد؛ این در حالی بود که شهرستان مرودشت واقع در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز، با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داد.

در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش‌از ۲۴۸ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شد و به گفته متولیان کشاورزی استان، یک میلیون و ۲هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از ۱۳ سال میزان خرید گندم استان از یک میلیون تن فراتر رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha