۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85559781
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دوگانه کم آبی و هدر رفت آب در خراسان‌شمالی

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۶
کد خبر: 85559781
دوگانه کم آبی و هدر رفت آب در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی در حالی ۷۵ روستای دارای تنش آبی را با تانکر آبرسانی می کند که ۱۴ درصد از آب این خطه به دلیل فرسودگی شبکه ها، کنتورهای خراب و انشعابات غیرمجاز هدر می رود.

به گزارش ایرنا، تصور روزی که آب جیره بندی شود و ساعت ها منتظر جاری شدن مقداری آب در شیرها شویم برای بسیاری از ما سخت و دلهره آور است اما اکنون این سناریوی تلخ در برخی از روستاهای خراسان شمالی در حال تحقق است.

روستاهایی که روزگاری چاه‌های پرآب و چشمه‌هایی جوشان داشتند این روزها آب چاه‌هایشان به ۱۰ متر عمق رسیده تا اندک آبی برای باغات و بعضا شرب مردم داشته باشند.

شهرها و روستاهای این خطه یکی پس از دیگری وارد تنش آبی می‌شوند و هر روز بختک خشکسالی بر قسمتی از این سرزمین کهن خیمه می‌اندازد.

بنابر اعلام مسوولان، خراسان شمالی وارد چهارمین سال جدال با این بختک می‌شود و خشکسالی هر روز نمود عینی‌تری پیدا می‌کند این در حالی است حدود ۱۴ درصد از آب شرب سالم و بهداشتی این خطه هدر می رود و بخشی از این آب زلال نیز برای مصارف غیرمجاز استفاده می شود.

آبی که با اندیشیدن تدابیر و رفع چالش ها می توانست لب برخی از روستاییان این خطه از شمال شرق کشور را تر کند و دیگر نیازی نبود آنها دبه به دست منتظر تانکرهای آبرسانی باشند.

دوگانه کم آبی و هدر رفت آب در خراسان‌شمالی

آب خراسان شمالی کجا گم می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: میزان هدر رفت واقعی آب (فرسودگی شبکه و اتفاقات آب) در استان ۱۴ درصد است که با بهسازی شبکه آب این میزان قابل کاهش است.

رضا عطایی می افزاید: اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد که به معنای آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که برای آن پولی پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه می دهد: آب بدون درآمد در جامعه به عنوان هدر رفت آب شرب یاد می‌شود و شامل سه بخش هدررفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز است.

به گفته عطایی؛ میزان آب بدون درآمد خراسان شمالی ۲۹.۸ درصد است که از این میزان ۱۴ درصد هدر رفت واقعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، انشعابات فرسوده و غیرمجاز، فرسودگی شبکه ها و کنتورهای خراب را از عوامل هدر رفت آب عنوان کرد.

دوگانه کم آبی و هدر رفت آب در خراسان‌شمالی

شناسایی ۱۷۷ فقره انشعاب غیرمجاز

عطایی می گوید: ۱۷۷ فقره انشعاب غیرمجاز آب در سه ماهه نخست امسال با هدف رعایت حقوق شهروندان و جلوگیری از افت فشار آب در استان شناسایی شد.

وی ادامه می دهد: تعدادی از این انشعابات تبدیل به انشعاب مجاز و برخی نیز بعد از جمع آوری به مراجع قضایی استان معرفی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: شناسایی انشعابات غیرمجاز نقش موثری در صرفه جویی مصرف آب استان دارد.

عطایی خاطرنشان می کند: انشعابات غیرمجاز از مهم‌ترین معضلاتی است که علاوه بر دامن‌زدن به تشدید کم‌آبی‌ها، حقوق مشترکان قانونمند را پایمال و مشکلات تامین آب را نیز دو چندان می‌ کند.

وی با بیان اینکه استفاده غیرمجاز از آب، جایز نیست، می گوید: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر فردی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، افزون بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای او در نظر گرفته شده است.

دوگانه کم آبی و هدر رفت آب در خراسان‌شمالی

فرسودگی ۳۵ درصد از شبکه آبرسانی

براساس اعلام مدیرعامل سابق آب و فاضلاب خراسان شمالی ۳۵ درصد از شبکه آبرسانی شهری و روستایی این استان فرسوده است و نیاز به اصلاح و نوسازی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز از اصلاح و توسعه ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب شرب در استان خبر می دهد.

وی می افزاید: سال گذشته ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب از محل اعتبارات داخلی، عمرانی و مشارکت‌های مردمی اجرا شده است.

وی ادامه می دهد: از این میزان ۱۹۳ کیلومتر مربوط به اجرای خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب شرب جدید در سطح استان است که تحت عنوان پروژه‌های جدید تعریف و اجرا شده است.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha