۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85559795
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پاساژ قدس همدان مستعد حادثه، آیا پلاسکوی دیگری در راه است؟

همدان- ایرنا- وضعیت ناایمن "پاساژ قدس" از قدیمی ترین مجتمع های تجاری شهر همدان با عمر بیش از چهار دهه این روزها سوژه رسانه ها و کاربران مجازی شده است، آنان نگران تکرار حادثه ای مشابه حادثه تلخ پلاسکو تهران در این مکان هستند.

به گزارش ایرنا، پیشگیری یک اصل مهم در جلوگیری از بروز حوادث است که در بسیاری از مواقع مورد غفلت قرار می گیرد و در نتیجه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را برای یک جامعه به بار می آورد، طی سالیان گذشته بدلیل بی توجهی به این موضوع حوادث مختلفی در گوشه و کنار کشور رقم خورده است.

در همین رابطه، حوادث و آتش سوزی های سال های گذشته در ساختمان های قدیمی و یا ناایمن از جمله پلاسکو، متروپل و چندین حادثه بزرگ و کوچک که منجر به خسارت های مالی و جانی فراوانی شده، نگرانی هایی را بین آحاد مردم پیرامون پاساژها و اماکن با قدمت بالا ایجاد کرده که نمونه آن پاساژ قدس در اصلی ترین نقطه بازار همدان است.

در سال های گذشته بارها از بازار همدان به جهت قرار گرفتن در بافت فرسوده، کوچه باریکه‌های مملو از جمعیت، مغازه‌های چند متری، انبارهای مملو از مواد خطرساز و البته در فضایی نامناسب به عنوان نقاط ناایمن نام برده می شد اما اکنون این قصه ناایمن بودن، به بازار سنتی همدان ختم نمی‌شود و حالا برخی مسوولان از غیر ایمن بودن دیگر مراکز تجاری، ساختمان‌های اداری و دولتی خبر می‌دهند.

بازار قدیمی همدان یادگاری از دوره قاجار است که راسته زرگرها، بازرگانان، پارچه فروش‌ها، قنادها، قصاب‌ها، نخود بریزها، حلبی‌سازها، صحافخانه، علاقبندان، کفش دوزها، حلاج‌خانه و سمسارخانه است که علاوه بر فرصت‌های تجاری، ظرفیتی عظیم برای بخش گردشگری به حساب می آید.

ایمنی بازار همدان این روزها به عنوان یک ضرورت نقل محافل عمومی است و ۹۰ درصد مردم همدان مایحتاج روزمره خود را از بازار قدیمی و مرکزی شهر همدان خریداری می کنند.

بازار مرکزی همدان با ۳۴ بازار و راسته بازار و ۲۴ سرا و کاروانسرا، وسعتی حدود ۳۰ هکتار شامل دکان‌های عمده فروشی و خرده فروشی را شامل می‌شود.

پاساژ قدس همدان مستعد حادثه، آیا پلاسکوی دیگری در راه است؟

پاساژ قدس و نگرانی از بروز حوادثی مشابه پلاسکو

در روزهای اخیر رسانه ها و فعالان فضای مجازی بار دیگر به نا ایمن بودن پاساژ قدس این شهر اشاره کرده و نسبت به تکرار حوادثی مشابه حادثه تلخ ساختمان پلاسکو تهران،ابراز نگرانی کردند.

پاساژ قدس همدان با قدمتی بیش از ۴۰ سال در مرکز همدان واقع شده و به جهت خدمات مختلف بزاری، وسایل پلاستیکی آشپزخانه، البسه، کیف و سایر نیازهای زندگی شهروندان، یکی از پرترددترین مکان های روزانه این شهر به شمار می رود، سازه ناامن و نبود ایمنی لازم مغازه داران و مشتریانی که به آن رفت و آمد می کنند را در معرض خطر قرار داده است، البته این مکان پیشتر سابقه آتش سوزی نیز داشته است.

پاساژ قدس با قدمتی بیش از ۴۰ سال در مرکز همدان واقع شده و به جهت خدمات مختلف بزاری، وسایل پلاستیکی آشپزخانه، البسه، کیف و سایر نیازهای زندگی شهروندان، یکی از پرترددترین مکان های روزانه این شهر به شمار می رود.

هر چند کارشناسان بارها نسبت به ایمن نبودن بازار قدیمی همدان هشدار داده اند اما پاساژ قدس در این میان حادثه خیزترین نقطه بازار ارزیابی می شود که به شدت نیازمند توجه و ایمن سازی است.

حادثه تلخ پلاسکو و یا سرنوشت سوزناک بازار تبریز نمونه هایی بود که بارها طی سال های گذشته اتاق اصناف همدان برای نشان دادن اوضاع بحرانی بازار همدان به ویژه پاساژ قدس مثال زدند و خواستار توجه مسوولان به این موضوع شدند.

یک کارشناس ایمنی در این باره گفت: بازار سنتی همدان گنجایش این حجم از تردد و ترافیک را ندارد و باید بارش را سبک کرد تا در مواقع بحرانی امکان امدادرسانی میسر باشد.

بهزاد علی محمدی افزود: در گام نخست باید ورود خودرو به داخل بازار را ممنوع کرد و تنها برای تخلیه بار اجازه تردد به داخل بازار داده شود که اینکار نیازمند همکاری راهنمایی و رانندگی است ضمن اینکه با وجود اجرای طرح ترافیک، هم اکنون به دلیل ترافیک بالا در مسیرهای فرعی منتهی به بازار، ورود آمبولانس، ماشین های آتش نشانی و خودروهای امدادی به داخل بازار امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: پاساژ قدس به دلیل همجواری با راسته بازارهای مهم نخود بریزها، کفاش ها و قنادها بسیار حادثه خیز است و در صورت بروز آتش سوزی با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: پس از حادثه تلخ پلاسکو خطرپذیری این بخش از بازار همدان، بارها شاهد بودم که این موضوع با دلایل و مدارک به نهادهای مسوول گزارش شده و خواستار اندیشیدن تمهیداتی برای آن شده اند که تاکنون بی نتیجه مانده است.

پاساژ قدس همدان مستعد حادثه، آیا پلاسکوی دیگری در راه است؟

پاساژ قدس جزو ساختمان های ناایمن همدان

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نیز در این باره اظهار کرد: بازدیدهای کارشناسی مختلفی در جهت ارزیابی وضعیت ایمنی ساختمان های عمومی و تجاری همدان انجام شده و بدنبال آن مکان‌های ناایمن به دستگاه‌های ذیصلاح معرفی شده‌ است.

سیدصادق پورسینا اظهار کرد: ما وظیفه داریم نظر کارشناسی خود را در حوزه خطرات آتش سوزی و ایمنی ارائه دهیم و تصمیم گیر در این رابطه سایر نهادها هستند.

وی اضافه کرد: بازدید دوره‌ای از تمامی مراکز تجاری همدان انجام شده و نظرات کارشناسی را نیز ارائه کرده‌ایم.

پورسینا در خصوص مطالب مطرح شده در برخی رسانه‌ها پیرامون پاساژ قدس همدان گفت: این پاساژ از جمله مجتمع‌هایی به شمار می رود که ایمنی آن تایید نشده و شهرداری نیز به آن ورود کرده است.

پاساژ قدس از جمله مجتمع‌هایی است که ایمنی آن تایید نشده و شهرداری نیز ورود کرده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون مشاور از سوی شهرداری برای این پاساژ انتخاب شده و او نیز پس از بررسی میدانی و کارشناسی اعلام کرد مقاوم‌سازی به دلیل وضعیت موجود ساختمان و برآورد هزینه به صرفه و صلاح شهرداری نیست.

پورسینا خاطرنشان کرد: بر اساس بند ١۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مسوولیت رفع خطر از محل‌های مهم و پاساژها که محل تردد و مراجعان عموم مردم هستند، بر عهده مالک یا مالکان است و در صورت عدم ورود آنها سایر مراجع ذیصلاح باید ورود پیدا کنند.

پاساژ قدس امکان مرمت ندارد، باید تخریب و نوسازی شود

حمید پورحسینی مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت پاساژ قدس همدان اظهار کرد: به ذینفعان در این مجتمع تجاری ابلاغ و اعلام شده که به دلیل مشکلات سازه ای و ایمنی در ساختمان و با توجه به قدمت بالای آن، این مکان باید تخریب و بازسازی شود.

وی ادامه داد: پاساژ قدس با توجه به فرسودگی، مشکلات سازه ای و قدمت بالا به نظر می رسد که قابلیت مرمت نداشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: بحث هایی در رابطه با تخلیه و پلمب پاساژ قدس شهر همدان با همکاری مراجع قضایی انجام شده که تاکنون نتیجه آن مشخص نشده است.

پورحسینی اظهار کرد: شهرداری متولی این مهم است و مراحل قانونی آنرا پیگیری می‌کند، به دستگاه مربوطه اعلام شده که اقدامات لازم در خصوص پیگیری تخلیه و ایمن سازی از هر طریق ممکن انجام شود.

رهاورد:

با توجه به اینکه تخریب و نوسازی پاساژ قدس در یک بازه زمانی کوتاه به دلیل هزینه های بسیار بالا میسر نباشد، از سوی دیگر رفت و آمد بالای شهروندان به این مکان و حادثه خیز بودن آن به نظر می رسد در کوتاه مدت باید تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از حوادثی نظیر آتش سوزی در این پاساژ با همکاری مالکان و شهرداری اتخاذ شود و سپس در یک برنامه زمان بندی شده و با پیش بینی و تامین منابع مالی نسبت به تخریب و بازسازی و ایمن کردن این مکان اقدام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha