۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85560089
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشف ۱۰ تُن چوب جنگلی قاچاق در ملایر

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبر: 85560089
کشف ۱۰ تُن چوب جنگلی قاچاق در ملایر

همدان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: امسال ۱۰ تُن چوب قاچاق جنگلی در قالب ۲ محموله با مشارکت پلیس امنیت اقتصادی این شهرستان کشف و ضبط شد.

«جواد زنگنه» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در مجموع ۱۰ مترمکعب چوب شامل ۲۵۰ اصله الوار چوب از گونه‌های راش و توسکا با دستور مقام قضایی و بر اساس گزارش‌های واصله، در این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته کشف چوب قاچاق در این شهرستان نداشتیم، افزود: امسال علاوه بر کشف ۲ محموله یک و ۹ تُنی چوب قاچاق، پنج فقره پرونده‌ در خصوص قطع و حمل غیرمجاز چوب نیز داشتیم که به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر بیان کرد: چندین سال است که برداشت از چوب‌های جنگلی شمال ممنوع است و هرگونه قطع و حمل درختان جنگلی ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

زنگنه ادامه داد: با توجه به فعالیت صنعت مبلمان منبت، مصرف چوب بسیار بالاست و بیشتر نیاز فعالان این صنعت از طریق واردات چوب از کشورهای ترکیه و گرجستان است و سالانه حدود هفت هزار مترمکعب چوب در این شهرستان مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین نیاز صنعتگران مبلمان منبت از طریق واردات تامین می‌شود و قاچاق چوب‌ از جنگل‌های شمال ممنوع است، بیان کرد: در همین راستا از ۲ سال گذشته گشت‌های ویژه و مشترکی تشکیل دادیم و در کنار یگان حفاظت اداره منابع طبیعی به صورت مستمر بازدیدهای لازم را از مراکز دپوی چوب و کارگاه‌های چوب فروشی دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: با توجه به گشت‌های ایست و بازرسی در مبادی ورودی شهرستان و بنابر گزارش‌های واصله، ۲ محموله قاچاق از کارگاه‌های چوب فروشی کشف شد و هر هفته گشت و بازرسی‌های ما تشدید می‌شود.

زنگنه گفت: در حال حاضر حدود ۱۷ مرکز دپوی چوب در این شهرستان شناسایی شده که دارای مجوز هستند و چوب‌هایی که از مردم خریداری می‌کنند، برای کارخانجات نئوپان و سایر موارد همچون هیزم مورد استفاده است.

وی تاکید کرد: کسانی‌که قصد حمل چوب و ذغال را دارند، باید نسبت به اخذ مجوز قطع از جهاد کشاورزی و مجوز حمل از منابع طبیعی اقدام کنند و قطع و حمل چوب‌آلات باغی نیاز به اخذ مجوز دارد و این یک الزام قانونی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر حفاظت از اراضی ملی را وظیفه همگانی دانست و افزود: سرقت از باغ‌های ملایر یکی از مشکلاتی است که مردم با آن درگیر هستند و علاوه بر تشدید گشت‌های بازرسی، نیاز است شهروندان در صورت مشاهده هرگونه قطع درختان موارد را به منابع طبیعی اطلاع دهند.

زنگنه بیان کرد: سال گذشته در بخش زند یک مورد شناسایی شد و امسال نیز یک مورد اقدام به سرقت چوب و قطع درخت در باغ‌های ملایر داشتیم که کشف و ضبط و ضمن تشکیل پرونده، به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه با نظارت‌های مستمر وضعیت قطع و حمل غیرقانونی چوب در این شهرستان بهتر از گذشته شده است، گفت: هر هفته به صورت مستمر گشت‌های بازرسی و نظارت را از مراکز دپوی چوب و کارگاه‌های چوب فروشی این شهرستان داریم و با هرگونه تخلف و قاچاق چوب با دستور قضایی برخوردهای جدی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا؛ ۱۷۲ هزار هکتار از ۳۲۰ هزار هکتار وسعت این شهرستان، اراضی ملی است که از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار آن مرتع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha