مدیرکل هواشناسی سمنان: ایرنا با گستره مخاطبان، رسالت مهمی در اطلاع‌‎‌رسانی دارد + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به واسطه گستره مخاطبانش، وظیفه‌ای خطیر و نقشی مهم در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج مصطفوی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان در آستانه هفدهم مرداد روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار این رسانه، افزود: پیش‌آگاهی در حوزه هواشناسی و اطلاع‌رسانیِ مخاطرات جوی به شهروندان برای اقدام به موقع ضروری است و رسانه‌ها نقشی مهم در تحقق این موضوع دارند.

وی ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان همراهی و همکاری خوبی با اداره‌کل هواشناسی سمنان در اطلاع‌رسانیِ هشدارها و مخاطرات جوی دارد.

مدیرکل هواشناسی سمنان با اشاره به نقش مهم رسانه در آگاهی بخشی به جامعه، اضافه کرد: روز خبرنگار فرصتی ارزشمند برای خداقوت‌گویی به سربازان عرصه اطلاع‌رسانی و جهاد تبیین است.

هفدهم مرداد سالروز شهادت «محمود صارمی» مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان است که سال ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران شهید شد و این روز در تقویم رسمی کشور «روز خبرنگار» نامگذاری شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳ خورشیدی با تاسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی نزدیک به ۹ دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بود و فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان نیز به اواسط دهه ۵۰ بازمی‌گردد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا و طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مجموع خبرنگاران عضو خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران و پذیرفته‌شدگان در سامانه جامع رسانه‌های کشور در این استان کمتر از ۲۰۰ نفر است.

ماندگاری هوای گرم در سمنان تا پایان هفته

مدیرکل هواشناسی سمنان با بیان اینکه این استان در اوج گرمای مرداد ماه به سر می‌برد، افزود: از امروز شانزدهم مرداد تا پنجشنبه ماندگاری هوای گرما برای این استان تا ۴۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، جمعه و شنبه پیش رو کاهش یک تا ۲ درجه سانتیگراد دمای هوا و فعالیت سامانه بارشی در اتفاعات دور از انتظار نیست.

مصطفوی گفت: ماندگاری گرما برای روزهای یکشنبه و دوشنبه و سپس بارندگی در ارتفاعات و به دنبال آن خنک شدن هوا در مناطق شهری این استان برای اواسط هفته آینده از پیش‌بینی‌های هواشناسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اطلاع از وضعیت هوا نقشی مهم در تصمیم‌گیری برای مسافرت‌ها و کاهش تصادفات دارد و استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر در محور غربی- شرقی کشور از این استان عبور می‌کنند.

اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha