استاندار فارس: کتابخانه مرتبط با آثار حافظ در شیراز تاسیس شود

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: کتابخانه‌ای مرتبط با آثار حضرت حافظ در یکی از فرهنگسراهای شیراز تاسیس شود و نسخه‌ای از تمام آثار مرتبط با حافظ و همچنین سایر اقلام فرهنگی و هنری این حوزه در آن مجموعه در دسترس علاقه مندان و حافظ دوستان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد هادی ایمانیه، سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری بزرگداشت حافظ در شیراز، با اشاره به به جایگاه ملی و بین‌المللی این شاعر قرن هشتم بر لزوم هماهنگی و مشارکت هرچه بهتر و بیشتر و هم افزایی هرچه موثرتر برای برگزاری مراسم سالروز این شاعر برجسته تاکید کرد.

او ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری شیراز تا روز برگزاری آیین بزرگداشت حافظ، در جلسات مستمر و منظم، موانع و مشکلات احتمالی در برگزاری این آیین را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

وی اظهار کرد: از آنجا که از نام شاعران بعضا برای نامگذاری اماکن و خیابان‌ها استفاده می‌شود، رایزنی‌هایی‌ با دیگر استانداران استان‌های کشور برای نامگذاری یکی از خیابان‌های مرکز آن استان به نام حافظ شیرازی انجام شده است.

استاندار فارس: کتابخانه مرتبط با آثار حافظ در شیراز تاسیس شود

استاندار فارس، با اشاره به هفتادمین سال تاسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز گفت: مراسمی نیز برای گرامیداشت این مناسبت در حاشیه برنامه‌های بزرگداشت روز حافظ پیش بینی شود.
ایمانیه اظهار کرد: به منظور برگزاری مطلوب برنامه های مرتبط با آیین بزرگداشت حافظ شیرازی، اعتبار لازم و متناسب با مقام این شاعر بزرگ و نام آشنا در نظر گرفته شده است.

وی، از متولیان حوزه فرهنگ و هنر استان خواست که تولید اقلام و محصولات مختلف فرهنگی و هنری از جمله لوازم التحریر و لباس به ویژه برای جوانان و نوجوانان را با محوریت این شاعر بین‌المللی مد نظر قرار دهند.

او اظهار کرد: همچنین جا دارد که همزمان با ایام بزرگداشت حافظ شیرازی، صنایع دستی و آثار هنری استان در محل آرامگاه این شاعر پرآوازه و همچنین در گذر حافظیه به نمایش گذاشته شود.، همچنین تاکید کرد که جمع آوری و ساماندهی متکدیان، معتادان و سایر مواردی که چهره مجموعه و بافت پیرامون حافظیه و بافت اطراف سایر بناهای تاریخی و فرهنگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد در دستور کار قرار دهند.

ایمانیه، برگزاری مسابقات حافظ ‌خوانی را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: برگزاری این قبیل مسابقات زمینه تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان و سایر اقشار را به توجه به افتخارات اصیل، کهن و سرآمد ایرانی را فراهم می‌کند.

خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی شهیرترین شاعر نغزپرداز تاریخ ایران زمین و اسطوره ی شعر زبان و ادب پارسی است شاعری بلندآوازه که به لحاظ داشتن زبان سحرآمیز شهرت لسان الغیب گرفت.

حاقظ شیرازی از معدود شاعرانی است که در دوران حیات خود آن هم در قرن هشتم هجری قمری با توجه به محدودیت زیرساخت های رسانه ای و اطلاع رسانی شهرت جهانی یافت.

دیوان او شامل قصاید، غزلیات، مثنوی، قطعه، ساقی نامه و رباعی است،یکی از رمزهای ماندگاری این سخن آرای زبان پارسی از نظر بسیاری از ادبیان سرایش شعر بر اساس آموزه های دینی قرآن کریم است.
حافظ شیرازی نه تنها در ایران زمین بلکه در سراسر جهان شناسنامه ایرانیان، مایه مباهات آریاییان و ترجمه آثار این شاعر گرانقدر به بسیاری از زبان های زنده دنیا گواه جهانی بودن اوست.

محبوبیت و جذابیت اشعار این شاعر نامدار تا به اندازه ای است که هر ایرانی ادب دوست در کنار کتاب آسمانی قرآن کریم یک جلد از حافظ نامه را در گنجینه معنوی و فرهنگی خانه خود دارد.

تفال به دیوان حافظ یکی از سرگرمی های مهم ایرانیان است به گونه ای که در آیین های ایرانی همواره فال حافظ برای پیشگویی کارها قدمتی دیرینه دارد.

حافظ شیرازی در سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز متولد شد و در سال ۷۹۲ دار فانی را وداع گفت.

در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مرکز حافظ شناسی، ۲۰مهرماه به منظور بزرگداشت شعر و اندیشه حافظ، با عنوان یادروز این شاعر بزرگ شیرازی نامگذاری و در تقویم ملی ایران ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha