اورژانس خراسان جنوبی به ۶ فرد گرمازده امدادرسانی کرد

بیرجند- ایرنا- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در چهار روز اخیر که دمای هوا افزایشی بوده کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس به ۶ فرد گرمازده امدادرسانی کردند.

سید محمد رضا حسینی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد موارد ابتلا به گرمازدگی، چهار نفر توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی به صورت سرپایی در محل درمان و ۲ نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

وی اظهار کرد : تمامی گروه‌های سنی در معرض خطرات و مشکلات ناشی از گرمای شدید قرار دارند که در این میان افراد سالمند، مادران باردار، کودکان و افراد دارای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و زمینه‌ای بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض آسیب هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: افرادی که به ناچار مجبور هستند در معرض نور آفتاب قرار بگیرند باید از وسایلی استفاده کنند که کمترین میزان تابش اشعه یو.وی به بدنشان برسد ضمن این که استفاده از عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و کرم‌های ضدآفتاب استاندارد هم در شرایط فعلی بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: ضعف، بی‌حالی، تشنگی، تعریق، افزایش ضربان قلب، افزایش میزان تنفس و کاهش سطح هوشیاری از جمله واکنش‌هایی است که بدن در این حالت از خود نشان می‌دهد و مهم‌ترین توصیه ما برای پیشگیری از گرمازدگی هم پرهیز از تردد در بیرون از منزل در ساعات اوج گرما، مصرف مایعات و نوشیدنی‌های خنک و استفاده از لباس‌های نخی خنک با رنگ روشن است.

حسینی اظهار کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تمام شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر باید اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده مانند خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماران دچار تهوع یا بیهوش انجام دهند.

وی یادآور شد: همچنین پیرو دستورالعمل اورژانس کشور به منظور همکاری در پوشش فوریت‌های پزشکی مراسم بزرگ اربعین، امروز پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۱۹ نیروی کارشناس فوریت های پزشکی به مرز مهران و ایلام اعزام می شوند.

حسینی اظهار کرد: این تجهیزات و نیروهای اعزامی تا چهار روز بعد از اربعین حسینی در مسیر جاده های پر تردد منتهی به مرز مهران و مناطق با تجمعات انبوه مستقر خواهند بود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ۸۴پایگاه عملیاتی شامل ۲۱ پایگاه شهری، ۶۳ پایگاه جاده‌ای و ۲ پایگاه اورژانس هوایی، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس، سه دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۲ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات است.

هواشناسی خراسان جنوبی روز های گذشته از ثبت دماهای ۴۰ و بالاتر از ۴۰ درجه در اغلب نقاط استان خبر داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha