امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و موسسه دانشنامه ملی تاجیک

تهران- ایرنا- تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و موسسه دانشنامه ملی تاجیک امضا شد.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه ملی تاجیک در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به امضا رسید.

این مفاهمه به‌دنبال دعوت رسمی موسسه دولتی دانشنامه ملی تاجیک و سفر هیاتی از سوی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی متشکل از محمد جعفری قنواتی عضو شورای عالی علمی و مدیر دانشنامه فرهنگ مردم ایران؛ کیانوش کیانی هفت‌لنگ عضو شورای عالی علمی و مشاور امور بین‌المللی و علی موسوی بجنوردی مدیر اجرایی این مرکز صورت پذیرفت.

این هیات در موسسه دانشنامه ملی تاجیک حاضر شدند و از بخش‌های مختلف این مؤسسه بازدید و با مدیران و کارشناسان آن گفت‌وگو کردند. نورمحمد امیرشاهی رئیس دانشنامۀ ملی تاجیک در دیدار با هیأت ایرانی، به تفصیل درباره وضعیت دانشنامه از زمان شوروی سابق و اشکالات دانشنامه‌نویسی در آن زمان سخن گفت و سپس نظرات خود را درباره خط نیاکان، شاهنامه فردوسی و دولت سامانیان بیان کرد. او هم‌چنین اظهار امیدواری کرد با کمک هم‌دیگر بتوان تمدن و فرهنگ مشترک‌ را گردآوری و منتشر کرد.

در ادامه، کیانی هفت‌لنگ اظهار کرد که هدف از این سفر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دو مرکز است تا کلیدی برای ورود به گنجینه‌های علمی و فرهنگی دو کشورِ دوست و پلی برای نزدیکی بیش از پیش دوملت باشد.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید و تعدادی از کتاب‌های انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به نهاد دانشنامه‌نگاری تاجیکستان اهدا شد.

در ادامۀ این سفر، هیأت ایرانی از انستیتوی زبان و ادبیات که زیرمجموعۀ آکادمی علوم تاجیکستان است، بازدید کردند و در جلسه‌ای با حضور شمس‌الدین محمدی معاون و جمعی از دانشمندان آن مؤسسه حضور یافتند.

در این جلسه، پس از ایراد سخنرانی کوتاهی توسط محمدی، کیانی هفت‌لنگ و برخی از پژوهشگران، موسوی بجنوردی، پس از معرفی مرکز دائرةالمعارف، دو پیشنهاد برایه مکاری ذیل یک تفاهم‌نامه مطرح کرد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و موسسه دانشنامه ملی تاجیک

مدیر اجرایی دانشنامه فرهنگ مردم ایران گفت: نخست، چون در جلسه مطرح شد، مردم تاجیک اطلاع اندکی از شخصیت‌های علمی در ایران طی قرون اخیر دارند، تألیف اثری مشترک برای معرفی شخصیت‌های علمی ایرانی معاصر به تاجیک‌ها و بالعکس مفید است. دوم راه‌اندازی مجله‌ای مشترک و تخصصی برای پژوهش‌های ادبی-زبانی خراسان و ماوراءالنهر لازم است.

بازدید از کتابخانۀ ملی تاجیکستان و دیدار با سلیمه رجب‌زاده معاون اول آن؛ مرکز میراث نسخ خطی و دیدار با رحمت‌کریم دولت مدیر آن مؤسسه؛ و خانه‌موزۀ صدرالدین عینی، برنامه‌های دیگر این سفر چهارروزه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha