۴۵۰ نفر در حوزه‌های علمیه مراغه تحصیل می‌کنند/ تدریس درس خارج فقه برای برادران

مراغه- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه با بیان اینکه ۲۰ مدرسه علمیه این شهرستان به تدریج و در طول تاریخ تعطیل شده بود، گفت: احیای مدارس از اواخر دهه هفتاد شمسی آغاز شد و اکنون حدود ۴۵۰ نفر در پنج حوزه علمیه این شهرستان تحصیل می‌کنند و درس خارج فقه نیز برای برادران تدریس می‌شود. 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی روز چهارشنبه و برای نثار فاتحه به روح خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی «محمود صارمی» در دفتر ایرنا (مراغه) حضور یافت و افزود: مراغه از شهرهای قدیمی ایران است و در دوره ایلخانیان هم پایتخت بود و شخصیت‌های بزرگی چون خواجه نصیرالدین طوسی در این شهر سکونت داشتند.

۴۵۰ نفر در حوزه‌های علمیه مراغه تحصیل می‌کنند/ تدرس درس خارج فقه برای برادران
آیت‌الله‌پورمحمدی: مدارس علمیه مراغه با مشارکت مردم احیا شد

وی با بیان اینکه به برکت حضور خواجه نصیرالدین طوسی شخصیت‌های بسیاری از کشورهای مختلف به مراغه رفت و آمد داشتند، تصریح کرد: قطب‌الدین شیرازی، شیخ شهاب‌الدین سهروردی و برخی از شخصیت‌های خارجی از مراکش و مغرب هم در مراغه حضور داشتند.

امام جمعه مراغه ادامه داد: علامه حلی هم طی دوره‌ای که در خدابنده زنجان مستقر بود، به مراغه رفت و آمد داشت و گفته می‌شود که علامه حلی هم استاد خواجه نصیرالدین طوسی و هم شاگرد وی بود.

وی با اشاره به اینکه در آن دوران طبق نوشته‌ها ۲۰ مدرسه علمیه در مراغه فعال بود و کلاس‌هایی هم در خانه برخی از علما تشکیل می‌شد، اضافه کرد: وقتی در سال ۱۳۷۷ به مراغه آمدم، متوجه شدم که احیای حوزه‌های علمیه در این کهن‌شهر ضروری است.

آیت‌الله پورمحمدی افزود: احیای این مدارس با مشارکت مردم آغاز شد و اکنون مدارس علمیه امیرالمومنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد (ع) و حضرت فاطمه‌الزهرا(س) این شهرستان با احداث یا تامین ساختمان مناسب، فعال است.

وی که تدریس درس خارج فقه در حوزه‌های علمیه مراغه و تبریز را به عنوان عالی‌ترین سطح دروس حوزه بر عهده دارد، بیان کرد: در حوزه برادران از پایه‌های یک تا ۱۰ تدریس می‌شود و بر همین اساس هم زمینه برای تدریس درس خارج فقه در این حوزه‌ها فراهم است.

تاثیر احیای حوزه‌های علمیه مراغه

امام جمعه مراغه به تاثیر احیای حوزه‌های علمیه مراغه هم اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۷۷ شمسی نماز جماعت تنها در ۱۴ مسجد این شهرستان برقرار بود اما اکنون به برکت وجود طلبه‌ها، در ۸۷ مسجد این شهر نماز جماعت اقامه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ماه محرم گذشته مراغه حتی یک روستای بدون روحانی نداشت، تصریح کرد: نمازهای جماعت در دانشگاه‌ها و مدارس شهرستان هم نیز به برکت وجود همین طلبه‌ها برقرار است.

به گزارش ایرنا امروز، ۱۷ مردادماه، سالروز شهادت شهید «محمود صارمی» در مزار شریف افغانستان به دست طالبان و روز خبرنگار است و بر همین اساس علاوه بر امام جمعه مراغه، جمعی از اصحاب رسانه این شهرستان هم با حضور در دفتر ایرنا و نثار گل و فاتحه به تمثال این شهید، با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید بیعت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha