جریان سازش از انتخاب «سنوار» ناخرسند است/ انتخاب او یعنی تداوم مبارزه حماس با اسرائیل

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: انتخاب سنوار به عنوان رئیس جنبش حماس نشان می‌دهد که رهبران این جنبش فلسطینی همچنان و بعد از گذشت ۱۰ماه از آغاز جنگ به تصمیم خود برای مبارزه با اسرائیل پایبند هستند.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های شخصیتی یحیی سنوار که به تازگی جانشین شهید اسماعیل هنیه در ساختار جنبش مقاومت فلسطین حماس شده است، اظهارداشت: نیروهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از آغازین روزهای جنگ غزه، همواره به دنبال یافتن و ترور یحیی سنوار از چهره‌های کلیدی این جنبش در نوار غزه بوده اند.

وی گفت: کینه مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیلی از وی به قدری جدی است که وزیر جنگ اسرائیل یوآف گالانت در بحبوحه اوج گیری عملیات نظامی اسرائیل تاکید داشت که یحیی سنوار را باید یک مرده متحرک تصور کرد و اسرائیل در کُشتن وی کاملا مصمم است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این موضع‌گیری نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها قویا به نقش محوری سنوار در برنامه ریزی و اجرای عملیات طوفان‌الاقصی باور دارند. اساسا به همین دلیل هم بود که در همان نخستین روزهای آغاز کارزار نظامی ارتش رژیم اشغالگر قدس علیه نوار غزه، خانه یحیی سنوار جز اهدافی بود که در حملات هوایی، به کل نابود شد و ترور وی به یکی از مولفه‌های کلیدی مد نظر ارتش و نهادهای اطلاعاتی اسرائیل تبدیل شد.

اکبری بیان کرد: انتخاب سنوار پس از ترور شهید هنیه توسط حماس به اتفاق آرا نشان دهنده عزم جزم این جنبش به ادامه مسیری است که نقطه عطف آن در عملیات طوفان الاقصی نمایان شد و به نوعی این انتخاب نوعی واکنش جمعی به ترور هنیه و ارسال این پیام است که این ترور تاثیری بر سیاست‌ها و مواضع این سازمان ندارد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط نیویورک تایمز نیز در گزارشی تاکید کرد که انتخاب سنوار به عنوان رئیس جنبش حماس نشان می‌دهد که رهبران این جنبش فلسطینی همچنان و بعد از گذشت ۱۰ ماه از آغاز جنگ به تصمیم خود برای مبارزه با اسرائیل پایبند هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با توجه به نوع فعالیت های سنوار پس از طوفان الاقصی و مدیریت اطلاعاتی عملیات ها علیه رژیم به صورت ویژه احتمالا گفته شود که این انتخاب موجب سخت‌گیری بیشتر حماس در مذاکرات و مسائل دیگری خواهد شد، اما به نظر درست نیست، از این جهت که خود سنوار در مذاکرات کنونی هم حضور غیرمستقیم موثری داشته و تقریبا جریان مذاکرات با هدایت او دنبال میشده است.

اکبری افزود: به نظر می رسد جریان سازش عربی از انتخاب سنوار ناخرسند باشند و طی روز های گذشته و پیش از اعلام رسمی خبر انتخاب سنوار برخی از رسانه های عربی مدعی شده بودند که «محمد اسماعیل درویش» ملقب به «ابوعمر حسن» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش حماس و جانشین او انتخاب شده است.

وی گفت: همچنین گزارشات متعددی انتشار یافته بود مبنی بر اینکه یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه با انتخاب خالد مشعل به عنوان جانشین هنیه مخالفت کرده است و به نوعی سعی در نمایش شکاف در بین جریانات موجود در جنبش حماس داشتند که حمایت قاطع اعضای حماس از سنوار این نقشه را نقش برآب کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص پیامدهای انتخاب سنوار نیز تاکید کرد: به نظر می‌رسد حماس تاکتیک میدانی و نظامی تحمیل یک جنگ فرسایشی به رژیم صهیونیستی را علیرغم همه هزینه‌هایی که فلسطینی‌ها باید بپردازند، دنبال خواهد کرد.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اشراف اطلاعاتی و عملیاتی سنوار احتمالا طی هفته ها و ماه های آینده گردان‌های القسام و سایر شاخه‌های نظامی مقاومت تصمیم به ایجاد تغییراتی در قواعد درگیری با دشمن گرفته‌ تا به این ترتیب هزینه‌های مقاومت در سطح نظامی و منابع انسانی کمتر شده و به موازات آن ارتش دشمن مجبور باشد بهای مادی و انسانی بیشتری بپردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha