پاسخ به اسرائیل «یواش یواش» از راه می‌رسد

تهران-ایرنا- ایران بعد از ناکامی شورای امنیت در برخورد با رژیم صهیونیستی، در تبادل پیام با واسطه‌های غربی، این پیام را منتقل کرده که عزم جدی برای پاسخ به این رژیم در چارچوب دفاع مشروع و قاعده تنبیه متجاوز داشته و به طور متناسب و متقابل اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، حرارت دیگ جوشان منطقه، تمام جهان را درگیر خود کرده است. آخرین تکاپوهای دیپلماتیک غرب برای نجات رژیم صهیونیستی از خونخواهی ایران در جریان بوده و از سوی دیگر دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمهیدات حقوقی و دیپلماتیک «پاسخ سخت» کشورمان را تدارک می‌بیند.

یک هفته از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران توسط جوخه ترور رژیم صهیونیستی می‌گذرد، تل آویو اینبار از خطوط قرمزی فراتر از عملیات تروریستی‌اش در دمشق و هدف قرار دادن اماکن دیپلماتیک ایران عبور کرد.

بنیامین نتانیاهو و کابینه محتضر صهیونیستی اینبار با نقض حاکمیت سرزمینی و ملی ایران و کشتن مهمان عالیرتبه کشورمان، به طور جدی و بی سابقه‌ای ثبات بین‌المللی را با تهدید روبرو کرده اند.

قصاب غزه، با این انتحار در وهله اول، متحدان خود را در دردسر بزرگی انداخت و برای آنها تله گذاری کرد. طبق روایت ادعایی منابع آمریکایی این اتفاق در تماس تلفنی نتانیاهو و بایدن که به مشاجره کشیده شد خود را نشان داده جایی که حتی «رئیس جمهور صهیونیست ایالات متحده» بر سر نتانیاهو فریاد کشیده و خطاب به او می‌گوید: مزخرف گویی را متوقف کن!

سیل واسطه‌های غربی و منطقه‌ای که واشنگتن سراغ ایران فرستاده گویای هراس بزرگ کاخ سفید از بازی اسرائیل با دم شیر است. در کنار بهره گیری از دیپلماسی «بک چنل»، دولت آمریکا دوباره مجبور شده استعداد نظامی خود را در خاورمیانه برای حمایت از باند جنایتکار اسرائیلی حاکم بر سرزمین اشغالی در برابر پاسخ ایران به خط کند.

دیپلماسی جامه رزم می‌پوشد

کارل فُن کلاوزویتس استراتژیست نظامی پروسی در قرن هجدهم جمله معروفی دارد که همچنان در روابط بین‌الملل معاصر طرفدار دارد. او می‌گوید: «جنگ، ادامه ساده‌ی سیاست است به روش های دیگر.»

دستگاه روابط خارجی کشور و دیپلمات‌های کشورمان هفته کاری فشرده‌ای برای تامین منافع ملی و جلوگیری از ضربه به اقتدار دولت-ملت ایرانی در پهنه بین‌المللی پشت سر گذاشته و جامه رزم به تن کردند.

دستگاه دیپلماسی، گام‌های موثر دیپلماتیک در شفاف کردن ابعاد تحریکات خطرناک رژیم صهیونیستی برای همه طرف های منطقه ای و جهانی برداشت تا جای هیچگونه شائبه ای نسبت به اقدامات آتی میدانی کشورمان باقی نماند.

ایران ضمن حفط تماس مستمر با کشورهای منطقه نظیر مصر و اردن، این اطمینان را به همسایگان داد که هر اقدامی که تهران انجام دهد به منظور حفظ ثبات و بازگشت تعادل به غرب آسیا خواهد بود.

در گام بعدی، وزارت امور خارجه، سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های خارجی و بین‌المللی مقیم تهران را به محل این وزارتخانه دعوت کرد. در این نشست علی باقری با اشاره به اینکه ترور اسماعیل هنیه در تهران و همزمان ترور فؤاد شکر در بیروت را نباید جنایاتی منقطع از سیر تحولات در فلسطین اشغالی و منطقه در نظر گرفت تاکید کرد: اسماعیل هنیه در سرزمین و حریم قانونی جمهوری اسلامی ایران مورد تعرض قرار گرفت؛ درحالی که میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف ریاست جمهوری بود و اقدام رژیم صهیونیستی در ترور او، در واقع تعرض و تعدی ناموجه و غیرقانونی به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و این اقدام تروریستی بنا به ماهیت و شدت و آثار آن کمتر از توسل غیرقانونی به زور نیست و کاملا واضح است که چنین تعدی و تعرضی به هیچ عنوان نمی تواند بدون پاسخ بماند و جمهوری اسلامی را مجاز و محق به پاسخ برای دفاع از منافع، تمامیت سرزمینی و حقوق حاکمیتی خود کرده است و پاسخ ما قطعی و قاطع خواهد بود.

پیام‌های نهفته پشت خطوط تلفن

آنطور که از مکالمات رد و بدل شده تهران با مراکز غربی به دست آمده، مقامات ایرانی، هرگونه مسامحه در قبال تجاوز به حاکمیت سرزمینی کشورمان را قاطعانه رد کرده‌اند، چون اساسا هیچ واحد سیاسی مقتدر و مستقلی از نقض حاکمیت ملی و تعرض به تمامیت ارضی خود به عنوان یک اصل بدیهی چشم پوشی نخواهد کرد.

پیام دستگاه دیپلماسی کشورمان از طریق پیام‌رسان‌های منطقه ای و غربی در چند محور ارسال شده است. اول اینکه ایران در درجه نخست، خواستار بررسی موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مرجعی که وظیفه حفظ صلح و ثبات بین‌المللی را بر عهده دارد شده است اما زمانی که آمریکا و چند کشور اروپایی مانع محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت می‌شوند بدیهی است نباید از کشورمان تقاضای خویشتنداری داشته باشند چرا که با حمایت یکطرفه از تل‌آویو مسیر دیپلماتیک را مسدود کرده و در ثبات منطقه‌ای و جهانی خدشه وارد آورده‌اند. دیپلمات های ارشد ایرانی نکته را خیلی واضح به واسطه ها گوشزد کرده اند.

این مسئله حتی مورد تاکید طرف غربی هم قرار داد به گونه ای که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با علی باقری سرپرست وزارت خارجه بر حق مشروع ایران در پاسخ به نقض حاکمیت سرزمینی صحه گذاشت.

در همین رابطه سرپرست وزارت خارجه ایران سه شنبه شب در خصوص گفت و گوهایش با مقامات غربی تاکید کرد رفتار همراه با چشم‌پوشی و بعضا حمایتگرانه اروپا در قبال جنایات ارتکابی رژیم اشغالگر برهم‌زننده صلح و امنیت منطقه است. علی باقری همچنین گفت: در تماس تلفنی با همتایانم از سوئیس و مالت و در پاسخ به تماس تلفنی همتای انگلیسی که همه عضو شورای امنیت ملل متحدند، تاکید کردم بی‌عملی شورای امنیت در قبال جنایات رژیم اشغالگر موجب جری‌تر شدن رژیم در تداوم جنگ و خونریزی و تسری بی‌ثباتی و ناامنی در سطح منطقه شده‌ است.

مسئولیت تشدید تنش با کیست؟

در محور دوم تبادل پیام ها، تهران به طرف های غربی که با تهران تماس گرفته‌اند ( انگلیس، سوییس، مالت، مجارستان، اتریش، اسلوونی) گفته است ایران به عنوان کشوری که تمامیت سرزمینی‌اش هدف قرار گرفته مسئول تشدید تنش در منطقه نیست و پیامدهای افزایش سطح درگیری در غرب آسیا مستقیما با رژیم صهیونیستی و آمریکا به همراه انگلستان و فرانسه است که با حمایت از این رژیم، زمینه ساز وضعیت موجود هستند؛ چه اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بدون آنکه تروریسم اسرائیلی را محکوم کند در موضعی گستاخانه گفت: از ایران درخواست کردم از چرخه انتقام‌جویی خارج شود! بنابراین دیپلماسی کشورمان صراحتا به تمامی این طرف ها اعلام کرده حاضر به نادیده گرفتن حاکمیت سرزمینی خود حتی به بهای گسترش دامنه جنگ نخواهد بود.

ضربه به اسرائیل قطعی است

محور سوم پیام دیپلماتیک ایران، قطعی بودن پاسخ ایران به شرارت غیرقابل چشم پوشی تل آویو است. ایران در چارچوب دفاع مشروع و قاعده تنبیه متجاوز، به طور متناسب و متقابل رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. این موضوع را دیپلماسی کشور در راستای موضع علنی مقامات عالیرتبه کشورمان نسبت به خونخواهی جنایت صهیونیست ها در تهران به طرف مقابل منتقل کرده است. این مطالبه روز چهارشنبه توسط کشورمان در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی که به ابتکار جمهموری اسلامی ایران برگزار شد مورد تصریح قرار گرفت.

علی باقری در نشست فوق‌العادهِ وزیران خارجه کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی بیان کرد: در غیاب هر گونه اقدام متناسب شورای امنیت در برابر تجاوزات و نقض‌های رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع در برابر تجاوزات این رژیم ندارد. چنین اقدامی برای جلوگیری از تجاوزات افزونتر این رژیم به حاکمیت، اتباع و سرزمین جمهوری اسلامی ایران ضروری بوده و در زمان لازم و به صورتی متناسب انجام خواهد شد.

معمای امنیت
مانع تراشی دولت بایدن در برابر تنبیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، با ایجاد جو سنگین روانی علیه ایران ترکیب شده است. حکام فعلی کاخ سفید که نشان همراهی با نسل کشی اسرائیل در غزه را به تالار افتخارات خود افزوده‌اند طبق گزارش روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال پیامی با این مضمون به تهران فرستاده اند که در صورت حمله تلافی جویانه به اسرائیل، آمریکا مداخله کرده و اهدافی را در ایران هدف قرار خواهد داد.

اگرچه راهبرد واشنگتن در جنگ غزه طی ۱۰ ماه گذشته تصویر آمریکا به عنوان «ابرقدرت ضعیف و غیرمسئول» را تثبیت کرد اما زمان ثابت خواهد کرد که آیا هدف سردمداران آمریکایی صرفا ترساندن ایران و اخلال در دستگاه محاسباتی ایران بوده یا کاخ سفید واقعا قصد مداخله مستقیم دارد.

در طرف ایرانی، تصمیم پاسخ به اسرائیل قطعی است. بعد از پیام قاطع تهران به واشنگتن که ایران به بهای یک جنگ محدود هم از مجازات تل آویو صرف نظر نخواهد کرد، رزمایش مشترک ارتش و سپاه پاسداران، در میدان هم این سیگنال را ارسال کرد که ایران برای مرحله بعد از پاسخ خود را آماده می‌کند.

حمله اخیر به پایگاه عین الاسد و کشته و زخمی شدن ۵ نظامی آمریکا، حاوی یک هشدار جدی از سوی شبکه مقاومت برای ایالات متحده بود. محور آمریکا-اسرائیل حداقل در ۴ سال گذشته ۲ بار با ایران به طور مستقیم مواجه شده است که از مقابله با تهران حذر کرده است. بار اول دی ماه ۹۸ و موشک باران پایگاه عین الاسد توسط نیروهای مسلح ایران بود و دومین مرتبه به عملیات بی سابقه وعده صادق و حمله مستقیم ایران به سرزمین‌های اشغالی برمی‌گردد که تل‌آویو-واشنگتن از رویارویی با جمهوری اسلامی ایران صرف نظر کردند.

با این اوصاف، واشنگتن که از حملات سنگین خود به یمن هم طرفی نبسته ریسک درگیری با ایران را به جان می‌خرد؟ آیا نفعی برای بازی دولت دموکرات در زمین سوخته جنایتکار جنگی‌ای مثل نتانیاهو که به آخر خط رسیده وجود دارد و تنش با ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کارزار انتخاباتی کامالا هریس را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟ اینها همه سوالاتی است که به زودی پاسخ آن مشخص خواهد شد.

در این میان تکلیف رژیم صهیونیستی مشخص است. اشغالگران در نتیجه سیاست‌های فاجعه‌بار نتانیاهو همچنان باید در برزخ دانستن اینکه چه چیزی در انتظارشان است باقی بمانند. مقیاس، دامنه و کیفیت پاسخ ایران و مقاومت لبنان برای اسرائیل واضح نیست. در این زمینه و بعد از ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر، دبیرکل حزب‌الله به اسرائیلی‌ها یادآوری کرد فرصت جشن گرفتن آنها محدود است. سید حسن نصرالله با زبان فارسی به صهیونیست‌ها وعده داد «یواش یواش» نحوه پاسخ مقاومت را خواهند فهمید.

وضعیت نتانیاهو و سرزمین های اشغالی را
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با برنامه‌ی تلویزیونی Insider به روشنی توضیح داده است.

ایهود اولمرت در این مصاحبه گفت: نتانیاهو بدترین نخست وزیر تاریخ اسرائیل و یک هنرپیشه است، او در شبکه‌های تلویزیونی درباره ایران می‌گوید:«اگر آنها جرات کنند به ما حمله کنند، آنها را نابود خواهیم کرد.» اما برای مقابله با ایران؛ آمریکا، بریتانیا و فرانسه را فراخوانده و خود گوشه‌ای پنهان شده تا نبینیم چطور دارد به خود می‌لرزد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha