سفیر فلیپین در تهران: امیدواریم نگاه ویژه شهید رئیسی به «آسه‌آن» در دولت جدید ادامه یابد

تهران- ایرنا- روبرتو جی مانالو سفیر فیلیپین در تهران گفت: تمرکز بیشتر بر تقویت تجارت و سرمایه گذاری، گسترش تبادلات فرهنگی و ارتقاء درک متقابل با ایران همان طور که توسط شهدای ایران رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبدالهیان صورت گرفت باید ادامه یابد و شهادت ناگوار آنها نباید ما را از پیگیری این اهداف ترسیم شده است ناامید کند.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، شب گذشته ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ مراسم جشن پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به «آسه آن» در سفارت ویتنام برگزار شد.

پس از نواخته شدن سرود آسه آن و سرود ملی کشورمان، سفیر فلیپین در تهران به نمایندگی از سفرای کشورهای آسه آن در ایران سخنرانی کرد.

سفیر فلیپین در تهران: امیدواریم نگاه ویژه شهید رئیسی به «آسه‌آن» در دولت جدید ادامه یابد

وی گفت: با افتخار و غرور فراوان سفیران آسه آن امروز گرد هم آمده‌اند تا پنجاه و هفتمین سالگرد تأسیس آسه آن را با شعار جامعه متحد و مقاوم جشن بگیریم. این مناسبت نه تنها یادآور تاریخ ماست بلکه جشن آرزوهای مشترک دستاوردها و روحیه پایدار همکاری است.

روبرتو جی مانالو ادامه داد: پنجاه و هفت سال پیش آسه آن با چشم اندازی برای ارتقای صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه ما تأسیس شد. امروز ما به عنوان یک جامعه واحد، از ده کشور متنوع متحد هستیم که هر یک با قدرت‌ها و دیدگاه‌های منحصر به فرد خود به یک هدف جمعی کمک می کنند. ما به بخشی از جهان تعلق داریم که در آن احساس شرافت مشترک در لبخندهای دوستانه صمیمیت گرم رفتار مهربانانه احترام متقابل و مهمتر از همه همسایگی خوب مردم ما تجلی می‌یابد. در واقع، این اتحادیه باید به عنوان خانواده مردم آسیای جنوب شرقی نامیده شود.

سفیر فیلیپین در کشورمان با اشاره به اینکه در طول سال‌ها آسه آن گام‌های بزرگی در جهت تقویت همزیستی مسالمت آمیز و رشد اقتصادی، ارتقای تبادلات فرهنگی و ترویج توسعه پایدار برداشته است خاطرنشان کرد: ما با هم محیطی از صلح و ثبات را حفظ کرده‌ایم، دیپلماسی را به عنوان وسیله‌ای برای حل اختلافات و حفظ هماهنگی در منطقه ارتقاء داده‌ایم در اینجا و اکنون آسه آن به عنوان یک بازیگر ضروری و مشارکت کننده اصلی در صلح امنیت و شکوفایی در آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن ظهور کرده است. تمام تهدیدهای خارجی علیه وحدت آسه آن همیشه با دیپلماسی صادقانه و احترام به حاکمیت قانون پاسخ داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: پاندمی کووید ۱۹ در چهار سال گذشته مقاومت ما را آزمایش کرده و ما را با چالش‌های بی سابقه‌ای مواجه کرده است. با این حال آسه آن توانایی خود را در سازگاری و نوآوری نشان داده است. از طریق چارچوب جامع بازیابی آسه آن ما اولویت را بر سلامت، امنیت، بهبود اقتصادی و تاب آوری اجتماعی قرار دادیم؛ تلاش‌های مشترک ما نه تنها به ما کمک کرد تا از این آب‌های طوفانی عبور کنیم بلکه تعهد ما را به ساختن آینده‌ای یکپارچه‌ و پایدارتر تقویت کرد.

این دیپلمات با تاکید بر دستاوردهای چشمگیر آسه آن در سال‌های اخیر بیان کرد: در بعد اقتصادی آسه آن در سال ۲۰۱۹ دارای جمعیت ترکیبی بیش از ۶۶۰ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی جمعی تقریباً ۲٫۳ تریلیون دلار بود. اما توجه داشته باشید که این رقم ۵ سال پیش قبل از همه گیری بود از آن زمان آسه آن به طور کامل از ویرانی های کووید ۱۹ بازیافته است. آسه آن اکنون دارای تولید ناخالص داخلی تقریبی ۷٫۳ تریلیون دلار با جمعیت بیش از ۶۷۰ میلیون نفر است. این آسه آن را به سومین اقتصاد بزرگ آسیا و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل میکند. پیش بینی می شود آسه آن تا سال ۲۰۳۰ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

سفیر فلیپین در تهران: امیدواریم نگاه ویژه شهید رئیسی به «آسه‌آن» در دولت جدید ادامه یابد

روبرتو جی مانالو افزود: در بعد سیاسی امنیتی قدرت گردهمایی آسه آن تعهد به گفت‌وگو و تجربه در پیشگیری از درگیری ستون‌های اساسی ثبات هستند. بر اساس سخنرانی دبیر کل سازمان ملل متحد در سال گذشته در اجلاس آسه آن سازمان ملل متحد در جاکارتا امروز، تنش‌های جهانی همچنان بالا هستند. من از شما کشورهای عضو آسه آن به دلیل تلاشتان برای گفت‌وگو و حل اختلافات مسالمت آمیز مبتنی بر احترام به قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: در بعد اجتماعی فرهنگی بر اساس گزارش دبیرکل آسه آن دکتر کائو کیم هورن، آسه آن بر تقویت سیستم‌های بهداشتی اجرای نوآوری‌ها در زمینه امنیت بهداشتی و پوشش همگانی بهداشت و ایجاد مرکز آسه آن برای فوریت‌های بهداشت عمومی و بیماری های نوظهور تمرکز کرد و پیشرفت‌هایی در دستیابی به اهداف تغذیه جهانی حاصل شد. آسه آن همچنین در زمینه آموزش و توسعه مهارت‌ها راه اندازی دستورالعمل‌هایی برای بازگشایی ایمن مدارس پس از همه گیری، ارتقای تحول دیجیتال در آموزش و تقویت آموزش عالی فعالیت کرد کارهایی برای حمایت از کودکان و کارگران مهاجر ارتقای مشارکت جوانان و زنان بهبود حاکمیت حفظ میراث فرهنگی و افزایش تاب آوری در برابر بلایا و اقدامات تغییرات آب و هوایی انجام شد.

سفیر فیلیپین در تهران در خصوص روابط ایران و آسه آن گفت: همانطور که در مورد دستاوردهای خود فکر میکنیم ضروری است که رابطه ارزشمندی را که با کشور میزبان خود یعنی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌ایم نیز برجسته کنیم. مشارکت ما که بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک استوار است از زمان امضای پیمان دوستی و همکاری آسه آن توسط ایران در سال ۲۰۱۸ شکوفا شده است، مطابق با سیاست نگاه ایران به شرق با دیدار بسیاری از مقامات عالی رتبه بار دیگر ایران به یکی از کانون های اصلی آسه آن تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: ما از درخواست ایران برای مشارکت در گفت‌وگوی بخش خصوصی با آسه آن استقبال کردیم و مشتاق همکاری‌های معنی داری هستیم که تسهیل و ارتقای هم افزایی در زمینه های مختلف مورد علاقه مانند، بهداشت، نانوتکنولوژی، نفت و گاز انرژی های تجدیدپذیر، فضا و فناوری ماهواره ای و علم و نوآوری را تسهیل و ارتقا دهد. ما باید فرصت را برای تقویت بیشتر روابط خود غنیمت شماریم؛ کمیته آسه آن تهران نقش محوری در این تلاش دارد این صرفاً یک مجمع برای تبادل نظر نیست بلکه سکویی برای عمل است، پلی که مردم فرهنگ‌ و اقتصاد ما را به ایران متصل می کند.

وی در پایان گفت: راه پیش روی کمیته تهران و آسه آن روشن است؛ تمرکز بیشتر بر تقویت تجارت و سرمایه گذاری، گسترش تبادلات فرهنگی و ارتقاء درک متقابل با ایران همان طور که توسط شهدای ایران رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبدالهیان صورت گرفت باید ادامه یابد، شهادت ناگوار آنها نباید ما را از پیگیری این اهداف ترسیم شده است ناامید کند. بلکه باید انگیزه ای برای دستیابی به آنها باشد. همچون امیدواریم مقامات دولت جدید مانند پیشینیان خود به تمرکز بر آسه آن ادامه دهند.

گفتنی است در این مراسم نماینده وزارت امور خارجه کشورمان نیز سخنرانی کرد. این جشن با برش کیک توسط سفرای آسه آن و عکس دسته جمعی سفرای مهمان به پایان رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha