آسه‌آن؛ یک ائتلاف منطقه‌ای، مقصد قدرت‌های جهانی

تهران- ایرنا- سفر مقامات بلندپایه قدرت‌های بزرگ جهانی به آسیای جنوب شرقی، توجه زیاده به خود جلب کرده است، آسه‌آن به عنوان مهم‌ترین ائتلاف در این منطقه، از اهمیت زیادی برخوردار شده است و کشورهای عضو آن به مقصد سرمایه‌گذاری و پیمان‌های امنیتی دیگر کشورها تبدیل شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کشورهای عضو ائتلاف جنوب شرق آسیا، موسوم به آسه‌آن، به کانون توجه قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند؛ رویدادهای اخیر جهان، موقعیت ژئوپلتیک این منطقه را با قرار گرفتن در میان آسیا و اقیانوسیه، در قلب اقیانوس هند و اقیانوس آرام، اهمیت بیشتری بخشیده است.

آسه‌آن، مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که ۸ اوت سال ۱۹۶۷ (۱۷ مرداد ۱۳۴۶) توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

کشورهای آسه‌آن با جمعیت قابل توجه و ثبات نسبی خود، به قدرت‌های جهانی، فرصت برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای سرمایه‌گذاری را می‌دهند، زیرا این مناطق سرشار از منابع لازم برای رشد اقتصادی و سودآوری است.

ظرفیت آسه‌آن برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آسه‌آن، قدرت جمعیتی و بهره‌گیری از آموزش با شیوه‌های نوآورانه در هر حوزه است.

برای اطمینان از یک‌پارچگی منطقه‌ای و رشد همگن، تلاش‌های آسه آن بر توسعه پایدار، افزایش تسهیلات تجارت و تبادل نیروهای بااستعداد و ماهر بین کشورهای عضو متمرکز شده است.

آسه‌آن گاهی از برنامه‌های اقتصادی کشورهایی مانند چین و آمریکا متأثر بوده، با این حال در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مرکز اقتصادی پویا و به سرعت در حال تکامل، ظاهر شده است که در مواجهه با چالش‌های بی‌سابقه، از جمله همه‌گیری کووید-۱۹، انعطاف‌پذیری بسیاری از خود نشان می‌دهد.

قدرت منطقه در تنوع زبان‌ها، فرهنگ‌ها، اقتصادها و مهم‌تر از همه، جمعیت جوان پرانرژی و دانش مبتنی بر فناوری آن است.

قدرت جمعیت
آسه آن به عنوان یک ائتلاف، سومین جمعیت بزرگ جهان و دارای تولید ناخالص داخلی ۳ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار است. این منطقه جوان بیش از ۳۸۰ میلیون شهروند زیر ۳۵ سال دارد که تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از کل جمعیت آمریکا است.

اتاق اقتصاد جهان، در گزارشی با اشاره به جمعیت این منطقه نوشت: قدرت جمعیتی آسه‌آن با مجموع جمعیت بیش از ۶۵۰ میلیون نفر، به عنوان یک محرک قدرتمند برای اقتصاد آن شناخته می‌شود. جمعیتی جوان که زمینه مساعدی را برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می‌کند.

اولویت آسه آن رسیدگی به نابرابری‌ها بین کشورهای عضو از طریق تحول دیجیتال و افزایش رفاه انسانی است، زیرا افزایش منافع فردی در اقتصاد منجر به افزایش مشارکت در بازار به ویژه برای نسل جوان می‌شود.

تحول دیجیتال

برخی کشورهای منطقه مانند سنگاپور و تایلند در دسترسی به فناوری‌های نوین پیشتاز هستند اما همچنان بین کشورهای عضو که بخش قابل توجهی از خانه‌ها به اینترنت با پهنای باند قابل قبول دسترسی ندارند، نابرابری وجود دارد. تحول دیجیتال فراگیر دسترسی برابر به فرصت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند و در نتیجه نابرابری اجتماعی را کاهش می‌دهد.

این منطقه با ۹۱۵ میلیون اتصال تلفن همراه، تقریباً ۱.۵ برابر جمعیت خود، سریع‌ترین بازار اینترنت در حال رشد در جهان محسوب می شود.

به گزارش اتاق اقتصاد جهان، آسه‌آن با توانمند کردن مردم برای استفاده از ابزارها و خدمات دیجیتال مانند سیستم‌های پرداخت فرامرزی، کارایی اقتصاد منطقه‌ای را افزایش داده، یکپارچگی اقتصادی را تسهیل و از شرکت‌های کوچک و متوسط (MSME) حمایت‌ می‌کند.

کسب و کارهای کوچک در آسیا و اقیانوسیه با اولویت دادن به استراتژی های دیجیتال و پایداری، آسیای جنوب شرقی را برای رشد هدف قرار می دهند.

نظرسنجی اخیر فوربس اینسایت (Forbes Insights) نشان داد ۸۸٪ از پاسخ‌دهندگان قصد دارند پایگاه مشتریان بین المللی خود را در سه سال آینده گسترش دهند و ۶۸٪ بیشترین پتانسیل رشد را در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، ویتنام و اندونزی مشاهده کردند.

آسه‌آن به طور مداوم سرمایه‌گذاری خود را برای تحقیق و توسعه (R&D) افزایش داده است؛ رقمی که اکنون به حدود ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است و افزایش قابل توجهی را نسبت به ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که خود از تعهد جدی این ائتلاف به رشد مبتنی بر نوآوری حکایت دارد.

توسعه پایدار

آسه آن یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر دگرگونی‌های آب و هوایی است. به گفته سازمان ملل متحد، کشورهای در حال توسعه تا سال ۲۰۳۰ به ۶ تریلیون دلار نیاز خواهند داشت تا حتی نیمی از اهداف اقلیمی خود را تامین کنند و این مساله، آسه‌آن را به مرکز مهمی برای سرمایه‌گذاری‌های زیست محیطی تبدیل می‌کند.

افزایش تقاضای انرژی و تشدید دگرگونی‌های آب و هوایی به شتاب گرفتن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و تأمین مالی نیاز دارد.

آسه‌آن به‌عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان و محل سکونت یک دهم جمعیت دنیا، نقش مهمی در تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بر عهده خواهد داشت.

توسعه و استقرار حمل‌ونقل پاک‌تر، سبزتر و کم کربن- به‌ویژه وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) افزایش رقابت میان سازندگان خودروهای برقی را در پی خواهد داشت. اکنون دور از انتظار نیست که با تغییر قوانین تجاری و افزایش کارمزدها برای واردات خودروهای چینی از سوی اتحادیه اروپا، آسه‌آن به جایگزین بالقوه اروپایی‌ها تبدیل شود.

تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری

در سال‌های اخیر ساده‌سازی رویه‌های تجارت بین‌المللی، کاهش موانع و هماهنگ‌سازی مقررات، به شکل گرفتن یک منطقه اقتصادی آزاد در کشورهای آسیای جنوب شرقی منجر شده است.

اتاق اقتصادی جهان درباره این قوانین نوشت: ابتکاراتی مانند نهاد تجاری آسه‌آن و اجلاس کسب و کار و سرمایه‌گذاری آسه‌آن در حال ترویج سرمایه‌گذاری‌های درون منطقه‌ای، پیوستگی اقتصادی و نمایش پتانسیل رشد منطقه و جهانی حیاتی هستند.

در سال ۲۰۱۵، جامعه اقتصادی آسه آن (AEC) تشکیل شد که در مجموع سومین اقتصاد بزرگ در هند و اقیانوس آرام و پنجمین اقتصاد بزرگ در جهان است. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آسه‌آن سالانه بیش از ۵ درصد رشد کند تا سال ۲۰۳۰ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

زنجیره تأمین جهانی

آسه‌آن دارای طیف وسیعی از خوشه‌های تولیدی باثبات است، از آن جمله می‌توان به لوازم الکترونیکی در مالزی و ویتنام، خودروها و غذاهای بسته‌بندی شده در تایلند، ماشین آلات و پتروشیمی‌ها در اندونزی، پوشاک و غذاهای فرآوری شده در فیلیپین، تراشه‌ها، بیوداروها، و قطعات مربوط به فناوری هوافضا در سنگاپور اشاره کرد.

بیزینس تایمز در گزارشی نوشت: اقتصادهای نوظهور آسیای جنوب شرقی مدت‌هاست مقصد تولیدکنندگانی بوده‌اند که به دنبال نیروی کار مقرون‌به‌صرفه هستند، در حالی که سنگاپور به‌عنوان قطبی برای صنایع با ارزش تحقیق و توسعه فشرده و خدمات حمایتی تجاری مانند مالی و لجستیک عمل کرده است اما اکنون بخش تولید منطقه حتی در سطح جهانی رقابتی‌تر شده است و فرصت‌هایی را برای ارتقای زنجیره تأمین ایجاد می‌کند. سنگاپور، مالزی و ویتنام از جمله کشورهایی هستند که تولید پیشرفته را در اولویت قرار داده‌اند.

آسیای جنوب شرقی دارای ظرفیت گسترده‌ای است و نقشی کلیدی در تقویت ارتباطات برای تجارت درون آسیایی و آسیایی-اروپا ایفا می‌کند. قراردادهای تجاری بزرگ مانند توافقنامه تجارت آزاد آسه آن (AFTA)، مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) و توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام (EVFTA)، قبلاً دسترسی به تجارت در آسیا و همچنین تجارت بین قاره ای را بهبود بخشیده است.

آسه‌آن در مسیر رشد

فوربس نوشت: در کوتاه مدت، رشد آسه‌آن با افزایش مستمر تقاضای داخلی توسط چندین اقتصاد بزرگ در منطقه حمایت خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه همچنان قوی باقی بماند، زیرا شرکت‌های چندملیتی به تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین تولید خود ادامه می‌دهند.

آسه‌آن، مقصد شماره یک سرمایه‌گذاری آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه است و بیش از ۳۳۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از این کشور دریافت کرده است که بیشتر از مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین، هند، ژاپن و کره جنوبی است.

برخی از کشورهای عضو آسه‌آن نگران هستند که رقابت چین و آمریکا استقلال و قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها را تضعیف کند و به دو قدرت بزرگ هشدار داده اند که آن‌ها را به انتخاب یک طرف مجبور نکنند. آسه‌آن ساختار هند و اقیانوس آرام آمریکا را نپذیرفته و به بیان دیدگاه خود درباره این موضوع اکتفا کرده است.

اما آسه‌آن نقاط قوتی فراتر از پنجمین اقتصاد بزرگ جهان دارد؛ ثبات در این منطقه شگفت‌انگیز است و این مساله در سراسر حوزه‌های اقتصادی و استراتژیک اهمیت می‌یابد. مجمع منطقه‌ای آسه‌آن و نشست وزرای دفاع آسه‌آن تا آنجا که ممکن است، یک چارچوب استراتژیک توسعه یافته و فراگیر برای منطقه هستند و پلتفرم‌های تحت هدایت آسه‌آن فضایی بی‌طرف برای قدرت‌های بزرگ فراهم می‌کنند تا بتوانند روی طیف گسترده‌ای از مسائل تعامل داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha