یحیی سنوار، انتخاب درست در زمان مناسب

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85562850
یحیی سنوار، انتخاب درست در زمان مناسب

تهران- ایرنا- کارشناسان اعتقاد دارند حماس با رهبری «یحیی سنوار» آماده می‌شود تا مبارزه با اسرائیل را تشدید کند زیرا وی فردی استراتژیک است که پیوندهای عمیقی با محور مقاومت دارد و هدفش کسب پیروزی سیاسی برای فلسطینیان در همه جبهه‌ها خواهد بود.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، نشریه «The Cradle» در تحلیل انتخاب رهبر جدید گروه حماس نوشت: سرنوشت فلسطین در مقطع حساسی قرار گرفته که با رویدادهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی توام شده است به نحوی‌که درگیری با اسرائیل را بازتعریف می‌کند و چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را با خود دارد. یکی از این رویدادها، ترور فاجعه‌بار ۳۱ جولای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به وسیله اسرائیل بود که بعد از حضور وی در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران انجام شد.

طبق این گزارش، تصمیم تل‌آویو برای ترور مذاکره‌کننده ارشد عمل‌گرا و به نسبت میانه‌رو فلسطینی، در حالی که او مهمان جمهوری اسلامی‌ بود، نقض آشکار همه خط قرمزها است. علاوه بر این، اقدام فوق با هدف نابودی چشم‌انداز هر آتش‌بس پایداری انجام شد زیرا تل‌آویو آن را شکست سیاسی برای جنگ علیه غزه می‌بیند.

شهادت هنیه در چنین مقطع حساسی سوالاتی را در مورد رهبری آینده مقاومت فلسطین ایجاد کرد به ویژه آنکه معاون وی «صالح العاروری» نیز اوایل سال جاری در حومه جنوبی بیروت ترور شد. اسرائیل یک روز قبل از ترور هنیه، «فواد شکر» فرمانده حزب الله لبنان را در همین منطقه هدف قرار داد.

این گزارش با اشاره به مقابله فلسطینی‌ها با اشغالگری و حمله همه جانبه و سیستماتیک اسرائیل به رهبران مقاومت تصریح کرد: اعلام انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین هنیه در غزه، هم برای اشغالگران اسرائیلی غافلگیرکننده بود و هم باعث شادی فلسطینی‌ها شد. وی که معاونت هنیه و ریاست حماس در نوار غزه را برعهده داشت، به چند دلیل یک انتخاب مناسب بود. انتصاب سنوار به عنوان معمار اصلی عملیات طوفان الاقصی، یک چالش مستقیم برای تل آویو تلقی می‌شود زیرا تعهد حماس به ادامه مقاومت مسلحانه و اعتماد به توانایی‌های استراتژیک او را برجسته می‌سازد.

Cradle تاکید دارد: علاوه بر این، رابطه نزدیک سنوار با گردان‌های قسام، شاخه نظامی‌حماس، او را قادر می‌سازد تا امور سیاسی و نظامی‌ جنبش را موثرتر مدیریت کند. ضمن آنکه ارتباطات قوی او با متحدان کلیدی منطقه ای از جمله ایران، حزب الله و در کل محور مقاومت، موقعیت استراتژیک حماس را هم تقویت خواهد کرد.

یحیی سنوار، انتخاب درست در زمان مناسب

در بخش دیگر این گزارش تحلیلی در خصوص چالش‌هایی که یحیی سنوار با آن روبرو خواهد بود، آمده است دفتر سیاسی و شورای عمومی‌ حماس، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر جدید را در زمینه تداوم عملیات طوفان الاقصی، پاسخ مناسب سیاسی به ترور اسماعیل هنیه می‌داند. باید به این نکته توجه داشت که سنوار بر مذاکرات گذشته نظارت داشته، پرونده اسرای فلسطینی را مدیریت کرده و درک عمیقی از جامعه اسرائیل دارد زیرا وی بیش از ۲۰ سال را در زندان‌های اسرائیل گذراند و زبان عبری را آموخته است. بنابراین پیش بینی می‌شود که او مذاکراتی را که اکنون توسط «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در غزه و با نظارت کامل سنوار هدایت می‌شود، ادامه دهد.

علاوه بر این چندی قبل با میانجیگری «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین بین فتح، حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی توافقنامه پکن امضا شد. در این راستا سنوار از آشتی و تشکیل دولت وحدت ملی حمایت می‌کند که این یک پیشرفت مهم برای اتحاد فلسطین است. ضمن آنکه سابقه او در توافق‌های سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ با تشکیلات خودگردان فلسطین نشان داده که او به آشتی ملی، حتی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که تحت حمایت ایالات متحده و اسرائیل است، اعتقاد دارد. انتظار می‌رود سنوار این تلاش‌ها را در نقش رهبری حماس بیشتر تقویت کند.

این نشریه تاکید دارد رئیس جدید حماس، در سطح منطقه ای روابط با ایران، لبنان و مصر را در اولویت قرار می‌دهد. از نظر وی قاهره به دلیل نزدیکی به غزه و تعاملات تاریخی، لبنان برای حمایت حزب الله و ایران به دلیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی دارای اهمیت هستند. وی در یکی از سخنرانی‌های خود به این حدیث پیامبر اسلام «یک سرباز در شام، یک سرباز در عراق و یک سرباز در یمن» اشاره کرد که نشان دهنده دیدگاه استراتژیک او درزمینه وحدت جبهه‌ها است. علاوه بر این، سنوار علاقه خود را به تقویت روابط با روسیه و چین ابراز کرده است که نشان دهنده دیدگاه بین المللی گسترده او از نظام چندقطبی است.

گزارش این رسانه موقعیت کنونی را برای مقاومت فلسطین سرنوشت ساز عنوان کرده و آورده است: از نظر تل آویو، سنوار به عنوان معمار اصلی طوفان الاقصی، تهدیدی بزرگ برای اشغالگری اسرائیل تلقی می‌شود. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اعتقاد دارد این جنگ بدون ترور سنوار پایان نمی‌یابد. بر این اساس، حماس با چالش حفاظت از رهبر فعلی خود مواجه است. اگر برنامه پاکسازی قومی‌ اسرائیل با تلاش سنوار تضعیف شود، می‌توان تغییرات اساسی را پیش بینی کرد. او این قابلیت را دارد که مقاومت مردم غزه را به دستاوردهای سیاسی تبدیل و روابط در کل محور مقاومت غرب آسیا را تقویت کند.

در هر صورت روزهای آینده چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای حماس به رهبری یحیی سنوار ایجاد می‌کند. این جریان فرصت واقعی را برای تحکیم موقعیت خود و ایجاد تغییرات اساسی در سیاست و راهبرد دارد؛ همزمان با افزایش حمایت تاکتیکی تهران، صنعا و بیروت از حماس، آنها برای انتقام‌ گیری‌ از رژیم اشغالگر آماده می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha