مواظب امان‌نامه‌های امروزی باشیم

تهران- ایرنا- استاد حوزه‌های علمیه ایران و عراق با اشاره به امان‌نامه شمر برای حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا گفت: ممکن است این امان‌نامه به شکل‌های مختلف برای هر کسی وجود داشته باشد و انسان می‌تواند مثل حضرت عباس(ع) عمل کند یا این که امان‌نامه را بپذیرد و از اردوگاه امام حسین(ع) خارج شود. 

حجت‌الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: یکی از شیوه های شیطانی برای این که انسان را زمین گیر کند و او را از مسیر حق به سمت باطل بکشاند و انسان را در لجنزار متعفن گناه غرق کند، استفاده از ترس است که سه حالت دارد.

وی با استناد به آیه ۱۷۵ سوره آل عمران افزود: معمولا ترس باعث اختلال در تصمیم گیری صحیح می شود. گاهی انسان چند گزینه خوب دارد ولی شیطان با ایجاد ترس، انسان را در دامن گزینه های بد می اندازد.

استاد مدرسه امام خمینی (ره) در نجف اشرف : خدا می فرماید اگر در مسیر جهاد، متزلزل و مردد می شوید، بدانید این شیطان است که شما را می ترساند و گرنه زندگی هر انسانی یک روزی به پایان خواهد رسید. حال اگر این زندگی در مسیری خاتمه پیدا کند که خدا خواسته، بهترین امکانی است که در زندگی انسان رقم می خورد ولی شیطان انسان را می ترساند و لذا انسان از همراهی سپاه حق بازمی ماند.

وی ادامه داد: با این حال شیطان، انسان را رها نمی کند و وعده های فریبنده می دهد تا نه فقط از سپاه امام حسین(ع) جدا شود بلکه به سمت سپاه عبیدالله برود و در ابتدا اینگونه توجیه می کند که نیازی نیست به سمت امام حسین (ع) تیری پرتاب کند. در ا ین حالت انسان صدای مظلومیت حق را می شنود ولی شیطان اینگونه او را می ترساند و از سوی دیگر وعده های فریبنده می دهد که وجدانی برای اعتراض نمی ماند و آن انسان باوجدان حتی صدای وجدان را در درون خود سرکوب می کند.

مواظب امان‌نامه‌های امروزی باشیم
حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی، استاد حوزه

زارعی گلپایگانی افزود: در مرحله بعد شیطان می گوید در میان هزاران تیری که به سمت سپاه حسین (ع) پرتاب می شود، یک تیر به جایی برنمی خورد و بعد می گوید پیکر امام حسین (ع) به قدری زخم برداشته که یک تیر تاثیر چندانی ندارد. بنابر این شیطان، آرام آرام در ترس اولیه از مرگ و اینکه ایستادگی برای حق نیاز به هزینه دارد، انسان را گمراه می کند.

وی تاکید کرد: لذا چنین انسانی بزرگترین هزینه ها را می دهد و به طمع این که دنیای چرب و شیرینی را به دست آورد به سپاه یزید می پیوندد و به مرور رفتارهای زشت برای او عادی می شود و به گفته قرآن شیطان در کنار غرور و فریب از عنصر زینت استفاده می کند.

این پژوهشگر مذهبی افزود: شیطان بعد از ایجاد ترس و فریب، به زینت گناه متوسل می شود که مرحله بیچارگی محض برای انسان است. بنابر این شیطان تلاش می کند تا شهامت را از انسان بگیرد و او را از ایستادگی در راه خدا باز دارد. البته زور شیطان به بندگان خدا که احکام الهی را رعایت می کنند، نمی رسد. چون کسی که بنده هوس باشد، با شهوات زندگی کند و امروز شیطان او را در این هوس و غریزه وارد می کند.

سه ترس برای بیچاره کردن انسان وجود دارد

زارعی گلپایگانی گفت: بعضی بزرگان گفته اند شیطان برای بیچاره کردن انسان از سه ترس عمده استفاده می کند. یکی ترس از مرگ است که در آیات جهاد بیان شده است. دومین ترس این است که آدمی را از فقر می ترساند. لذا گاهی افراد ثروتمند حتی حاضر نیستند به فرزندان خود کمک کنند و در نهایت فرزندان از مال پدر خود می دزدند یا برخی افراد با این که درآمدهای خوبی دارند ولی حاضر نیستند خمس خود را پرداخت کنند.

وی افزود: برخی نیز با این که مستطیع شده و می توانند به سفر خانه خدا بروند ولی از ترس فقر حاضر نیستند به حج بروند؛ در حالی که در روایات آمده اگر کسی مستطیع شود و حج نرود، هنگام مرگ به او گفته می شود یا در زمره یهودیان بمیر یا در زمره مسیحیان. یعنی چنین کسی مسلمان از دنیا نمی رود.

این استاد حوزه اضافه کرد: گاهی ترس از فقر انسان را به گونه ای بدبخت می کند که شهامت یک تصمیم خوب را هم ندارد. برخی افراد آینده بین و مومن می گویند فقر آن است که با دست خالی به دنیای دیگر برویم. کسی که می تواند برای یک مجموعه فرهنگی امام حسینی گامی بردارد، باید بداند که امام حسین منبع برکات است.

وی اظهار داشت: گاهی شیطان القا می کند که به جای کمک به هیات امام حسین به دنبال کارهای خیر باشیم درحالی که امام حسین پوشش تمام کارهای خیر است. کسی دلسوزتر از امام حسین و امام حسینی ها برای فقرا نیست. در ماه محرم نیز فقرا با عزت و آبرو کنار سفره امام حسین می نشینند و بدون این که کسی منتی بر سر آنان بگذارد، سیر می شوند.

استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: شیطان ترس از مرگ را با ترس از فقر به جان ما می ریزد تا از کارهایی که به عمر ما برکت می دهد، بازبمانیم.

وی ترس از دشمن را سومین ترس دانست و گفت: شیطان معمولا دشمن را بزرگ جلوه می دهد تا از او بترسیم ولی اگر انسان در سایه طاعت خدا و نماز اندیشه ای بارور داشته باشد از خدا و عدل او واهمه دارد ولی شیطان می خواهد ما را از دشمن بترساند.

امان نامه های امروزی چگونه است؟

زارعی گلپایانی با اشاره به امان نامه شمر برای حضرت ابوالفضل در روز تاسوعا گفت: ممکن است این امان نامه برای همه انسان ها وجود داشته باشد و ما می توانیم مثل ابوالفضل عمل کنیم و می توانیم امان نامه را بپذیریم و اردوگاه امام حسین (ع) را رها کنیم.

وی افزود: ممکن است آن دختری که با حجاب کامل به دانشگاه می رود، مورد تحقیر و توهین برخی افراد قرار گیرد که چرا چنین پوششی دارد. آن ها اینگونه القا می کنند که اگر می خواهید تیر توهین ها و تحقیرها به سمت شما رها نشود، یک امان نامه می دهیم. یعنی اگر حجاب فاطمی را رها کنید و آن الگوی اسلامی پاک حجاب را رها کنید، دیگر طعنه و تیری نخواهد بود ولی اگر بخواهید با همین حجاب بمانید در امان نیستید.

این استاد حوزه ادامه داد: دختران ما می توانند الگوی زیبای استقامت در مسیر امام حسین (ع) از حضرت ابوالفضل بگیرند و می توانند امان نامه را بپذیرند و از تیرها و طعنه ها در امان بمانند ولی در آن صورت از اردوگاه امام حسین(ع) دور خواهند شد. هر کدام از ما نیز چنین مسائلی داریم. به یک مغازه دار گفتم چرا نماز خود را در اول وقت در مسجد نمی خوانی، گفت برخی همسایگان طعنه می زنند و این همان امان نامه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha