۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85563684
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سهم بخش تولید و صنعت گیلان از مصرف برق ۱۳ درصد است

رشت- ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان سهم بخش تولید و صنعت از مصرف انرژی برق را حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ درصد اعلام کرد و افزود: باتوجه به سهم اندک این بخش از مصرف برق، جبران ناترازی انرژی با قطعی برق این بخش‌ها قانع کننده نیست.

به گزارش ایرنا، تیمور پورحیدری روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در یکی از کارخانجات شهرک صنعتی رشت برگزار شد، گفت: معتقدیم اگر این ناترازی‌ها به سایر حوزه‌ها سوق یابد بار محدودیت از حوزه صنعت کاسته شده و آسیب کمتری به این بخش وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعی برق گاه بدون اطلاع رسانی انجام می شود و این امر آسیب زیادی به کارخانجات تولیدی استان بویژه فولاد و سیمان وارد می‌کند؛ سال گذشته قطعی برق این کارخانجات طبق زمانبندی اعلام شده ۱۲ ساعت انجام می شد که امسال به ۲۴ ساعت و در برخی مواقع به سه روز رسیده است؛ اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با پیگیری‌ها و رایزنی‌های مختلف توانست قطعی برق کارخانجات را به ۲ روز در هفته کاهش دهد.

وی، علت گرانی سیمان در روزهای اخیر را ناشی از ناترازی برق اعلام کرد و افزود: مصرف بالای انرژی در کارخانجات سیمان و فولاد موجب شده قطعی برق این کارخانه ها نسبت به سایر واحدهای تولیدی بسیار زیاد باشد و این کارخانجات نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریان بورس عمل کنند.

پورحیدری با تاکید بر اینکه حتی یک ساعت تعطیلی برای واحدهای صنعتی بسیار زیاد بوده و هزینه های زیادی به کارخانجات وارد می کند، اظهار کرد: طبق رایزنی‌های انجام شده مقرر شد شرکت توزیع برق میزان قطعی کارخانجات سیمان را کمتر در نظر گیرد.

وی تصریح کرد: در استان گیلان صدها پروژه عمرانی فعال است که درصورت ادامه روند قطعی برق این کارخانجات، صدمات زیادی به پروژه های عمرانی دولت وارد می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: گیلان ۱۸۸ طرح صنعتی با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۴۰ هزار میلیارد ریال و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با افتتاح این واحدها تا اواسط سال آینده زمینه اشتغال بالغ بر ۶ هزار نفر در استان فراهم می شود.

وی اضافه کرد: بخش‌های تولیدی استان باوجود آسیب‌ها به فعالیت خود ادامه داده‌اند و صدای زندگی در واحدهای صنعتی استان شنیده می شود؛ اگرچه برخی مشکلات در بخش‌های مختلف صنعتی به دلیل سوء مدیریت‌ها وجود دارد اما امیدواریم واحدهای تولیدی که باظرفیت پایین کار می‌کنند بتوانند با ظرفیت واقعی تولید کنند.

وی عمده برنامه اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان را برای تحقق شعار سال شناسایی واحدهای تولیدی که با ظرفیت محدود کار می‌کنند اعلام کرد و افزود: این واحدها به صورت هفتگی پایش شده و درصد فعالیت آنها ارزیابی می شود.

وی گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۴۴۰ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال برای ایجاد کارخانجات و اجرای طرح های توسعه ای در بخش صنعت صادر شده است که زمینه اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: همچنین برای نخستین بار ۱۲۷ فقره جواز تاسیس بی نام صنعتی نیز برای سهولت سرمایه گذاری با مطالعه کامل برای جذب علاقمندان در استان صادر و عرصه ها شناسایی شده است.

وی میزان صادرات غیرنفتی گیلان در حوزه تجارت را ۸۴۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و افزود: صادرات غیرنفتی استان نسبت به سال ۱۴۰۱ به لحاظ دلاری ۳۲ درصد رشد داشت که امیدواریم با افتتاح راه آهن رشت - کاسپین وضعیت و هدف گذاری صادراتی استان افزایش یابد.

استان گیلان حدودیک هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی فعال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha