قزاقستان به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر در صحنه استراتژیک آسیا

تهران- ایرنا- رییس جمهور قزاقستان برنامه‌های خود برای نقش آفرینی بیشتر در آسیا و توسعه همکاری در آسیای مرکزی را اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی روز گذشته ۹ اوت (۱۹ مرداد)، برگزار شد. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در این نشست بر مسیر استراتژیک کشورش برای تقویت همه جانبه مشارکت منطقه ای و افزایش نقش آسیای مرکزی در صحنه جهانی تاکید کرد.

وی گفت: با وجود چالش های داخلی و خارجی در سطح ملی، ما قاطعانه به فرمول «آسیای مرکزی موفق، یک قزاقستان موفق است» پایبند هستیم.

توکایف تاکید کرد: سران کشورها تلاش زیادی برای توسعه همکاری های منطقه ای از جمله در جلسات مشورتی انجام می‌دهند و در دوره ریاست قزاقستان، چندین رویداد مشترک برای تقویت امنیت، مشارکت اقتصادی، نقش زنان در جامعه و تعامل کارشناسان برگزار شد.

نقشه راه همکاری و استراتژی آسیای مرکزی ۲۰۴۰

رئیس جمهور قزاقستان بر اهمیت تصویب نقشه راه همکاری های منطقه ای تا سال ۲۰۲۷ و استراتژی ۲۰۴۰ آسیای مرکزی که هدف آن بهبود هماهنگی بین دولتی و توسعه مکانیسم های همکاری منطقه ای است، تاکید کرد.

توکایف با توجه به واقعیت‌های دشوار ژئوپلیتیکی و اقتصادی کنونی، گفت: آستانه بر سطح بالای همکاری‌های منطقه‌ای مبتنی بر دوستی، حسن همجواری و اتحاد بین کشورها تاکید می‌کند و از رؤسای جمهور خواست تا تمام تلاش خود را برای اطمینان از اینکه آسیای مرکزی فضایی دارای امنیت، همکاری و رفاه باقی بماند، متمرکز کنند.

وی تشکیل یک پایگاه اقتصادی مستحکم برای همکاری چندجانبه را یکی دیگر از وظایف فوری و مهم کشورها دانست.

تاکید بر مشارکت اقتصادی و ظرفیت ترانزیت

رئیس‌جمهور قزاقستان به رشد روزافزون حجم مبادلات تجاری منطقه که به ۱۱ میلیارد دلار رسیده و افزایش آن به ۱۵ میلیارد دلار اشاره کرد. وی همچنین ظرفیت پروژه های بزرگ زیرساختی مشترک مانند نیروگاه برق آبی کامباراتا (HPP-۱) در جمهوری قرقیزستان و روگون HPP در تاجیکستان و همچنین پروژه های گازی در قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان را برشمرد.

توکایف با اشاره به اهمیت توسعه بیشتر ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل منطقه و اتخاذ استراتژی جامع برای توسعه سیستم حمل و نقل آسیای مرکزی، اعلام کرد: قزاقستان از پیشنهاد ایجاد شورای تجاری کشورهای آسیای مرکزی حمایت می کند.

وی با تاکید ویژه بر پروژه هایی مانند مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر، کریدور شمال-جنوب و طرح کمربند و جاده اظهار داشت: به لطف تلاش‌های مشترک، ظرفیت راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که کوتاه ترین مسیر به کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می رود، پیوسته در حال افزایش است.

توکایف افزود: ما ساخت راه آهن ترانس-افغان را که دسترسی به بازارهای جنوب آسیا را باز می کند، امیدوارکننده می دانیم. قزاقستان در حال کارهای داخلی در مقیاس بزرگ در بخش حمل و نقل و ترانزیت است.

وی خاطرنشان کرد: قزاقستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر از مسیر جاده ای را نوسازی کند و بیش از ۵ هزار کیلومتر راه آهن جدید بسازد.

سیاست تلفیقی آب و کنسرسیوم انرژی آب

توکایف همچنین از یک سیاست جدید تلفیقی آب با تاکید بر استفاده عادلانه آب، حمایت و توسعه کنسرسیوم آب و انرژی را برای کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد کرد.

وی با تاکید بر مشارکت قزاقستان با دانشگاه های برتر و دعوت از جوانان آسیای میانه برای تحصیل در این کشور، گسترش همکاری ها در زمینه آموزش، فرهنگ و توسعه سرمایه انسانی را خواستار شد.

توکایف افزایش همکاری در حوزه های اطلاعاتی و تحلیلی، از جمله ایجاد محصولات رسانه ای مشترک و ایجاد یک کانال تلویزیونی فرامنطقه ای یا یک پورتال خبری اینترنتی را پیشنهاد کرد.

سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان، امام‌علی رحمان از تاجیکستان، سردار بردی محمداف از ترکمنستان و شوکت میرضیایف از ازبکستان نیز در این دیدار سخنرانی کردند.

پس از نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی، روسای جمهور چندین سند مهم از جمله بیانیه مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی در جمع بندی این نشست، مفهوم آسیای مرکزی – ۲۰۴۰ برای توسعه همکاری های منطقه ای و... را امضا کردند. تصمیم نشست مشورتی مبنی بر اعطای نشان افتخاری از سوی سران کشورهای آسیای مرکزی به رئیس جمهور ازبکستان، شوکت میرضیایف اعلام شد.

بیانیه مشترک همچنین اسناد جامع همکاری مانند نقشه راه برای توسعه همکاری های منطقه ای برای سال های ۲۰۲۵-۲۰۲۷ و برنامه اقدام برای همکاری های صنعتی میان کشورهای آسیای مرکزی برای ۲۰۲۵-۲۰۲۷را تأیید کرد.

علاوه بر این، در این نشست مشورتی، اعضای هیات های رسمی و وزرای حمل و نقل آسیای مرکزی یادداشت تفاهم توسعه مراکز حمل و نقل و لجستیک در کشورهای آسیای مرکزی، بیانیه اولین نشست وزرای انرژی آسیای مرکزی و بیانیه آستانه از نشست دوم را امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha