قرقیزستان خواستار همکاری آلمان در پروژه راه‌آهن چین به آسیای میانه شد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری قرقیزستان، در اجلاس سران «آسیای مرکزی + آلمان» گفت این کشور از شرکت‌های آلمانی برای ایجاد هاب لجستیک در امتداد راه آهن «چین- قرقیزستان- ازبکستان» درخواست کمک کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری ترند، «سدیر جپاروف» رئیس جمهوری قرقیزستان، در دومین اجلاس سران آسیای مرکزی + آلمان که نشست پایانی آن سه‌شنبه (۲۷ شهریور) در آستانه برگزار شد، گفت: ما یک پروژه استراتژیک مهم و در مقیاس بزرگ را برای ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان به منظور افزایش ارتباطات تجاری و لجستیکی بین اروپا و آسیا آغاز کرده ایم. اجرای موفقیت آمیز این پروژه باعث گسترش مسیرهای حمل و نقل از آسیا به اروپا نیز می شود و در مورد خاورمیانه، کشورهای خلیج فارس و شمال آفریقا، ما روی افزایش مشارکت تجاری آلمان در ایجاد مراکز لجستیکی در امتداد این مسیر راه آهن جدید حساب می کنیم.

وی با پیشنهاد برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح وزرا در تمامی زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه، اظهار داشت: با توجه به رهبری دیرینه آلمان در اقتصاد جهانی، من مطمئن هستم که این نشست‌ها به ما امکان می دهد تا در مورد پیشنهادات خاص با جزئیات بیشتر بحث کنیم و به نتایج ملموسی دست یابیم.

راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان به طول ۴۸۶ کیلومتر این سه کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

قرقیزستان خواستار همکاری آلمان در پروژه راه‌آهن چین به آسیای میانه شد

در این نشست «شوکت میرضیایف»، رئیس جمهور ازبکستان، گفت کشورش اقدامات متعددی را برای توسعه مشارکت تجاری بین آسیای مرکزی و آلمان پیشنهاد می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور توسعه شراکت تجاری، من پیشنهاد می کنم یک نقشه راه برای گسترش همکاری های سرمایه گذاری و فناوری بین آسیای مرکزی و آلمان تهیه شود. جذب شرکت ها و بانک های آلمانی پیشرو برای اجرای پروژه ها در مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی نوظهور در مناطق مرزی، پروژه های زیربنایی بزرگ با اهمیت منطقه ای و راه اندازی یک پلتفرم دائمی گفتگوی تجاری - شورای سرمایه گذاران و کارآفرینان آسیای مرکزی و آلمان نیز می‌تواند بخش دیگری از همکاری‌های دو یا چند جانبه باشد.

گفتنی است، دومین نشست سران کشورهای آسیای میانه و آلمان در آستانه برگزار شد.

در این اجلاس موضوعات توسعه بیشتر و تعمیق همکاری های چند جانبه بین کشورهای منطقه و آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

توجه ویژه این نشست به گسترش همکاری ها در تجارت و اقتصاد، سرمایه گذاری، فناوری، حمل و نقل و ارتباطات و سایر حوزه های دارای اولویت بود، همچنین نشست های مشترک با روسای شرکت ها و بانک های آلمانی برگزار شد.

پس از این اجلاس، بیانیه مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha