۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85564225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هفته حساس دیپلماسی آمریکا؛ توافق آتش‌بس در غزه نزدیک یا هرگز

نیویورک – ایرنا-  درحالیکه آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم اسرائیل در طول جنگ اخیر غزه و جنایات آن بوده است؛گروهی از مقامات ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به رهبری بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) قصد دارند برای توافق آتش بس و آزادی اسرا به منطقه خاورمیانه سفر کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نتایج مذاکرات هفته پیش رو نشان خواهد داد که آیا منطقه در یک بحران عمیق تر و جنگ دائمی گسترده‌تر فرو خواهد رفت، یا اینکه برای اولین بار از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تغییر مسیر چشمگیری رخ خواهد داد. نتیجه این مذاکرات می تواند میراث بایدن را شکل دهد.

مقامات اسرائیلی به رسانه آمریکایی آکسیوس گفتند که مذاکرات روز پنج شنبه "آخرین فرصت" برای توافق است.

تارنمای آکسیوس در گزارشی در این زمینه نوشت: همزمان، آمریکا و متحدانش به ایران و حزب‌الله فشار آورده اند که به خاطر ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت، علیه اسرائیل اقدام تلافی جویانه انجام ندهند.

در این گزارش آمده است: آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و چندین کشور عربی نیز در حال تکمیل آمادگی های خود برای دفاع از اسرائیل در برابر این حملات احتمالی در صورت شکست دیپلماسی هستند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام، روز پنجشنبه برای هماهنگی دفاعی به تل آویو رفت که دومین سفر وی به سرزمینهای اشغالی فلسطین در کمتر از یک هفته است.

آمریکا و اسرائیل هنوز ایده روشنی در مورد زمان وقوع چنین حمله ای ندارند. دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی گفتند، ارزیابی کلی این است که حزب‌الله احتمالاً در آخر هفته اول حمله خواهد کرد.

به گفته دو منبع مستقیم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه با خانواده‌های هشت گروگان آمریکایی که در غزه به سر می‌برند، به صورت مجازی دیدار کرد و به آنها در مورد دور مهم مذاکراتی که روز پنجشنبه در قاهره یا دوحه برگزار می‌شود، توضیح داد.

این منابع گفتند، سالیوان به خانواده‌ها گفت که بایدن و تیمش برای آزادی گروگان‌ها و رسیدن به آتش‌بس در غزه و همچنین به این دلیل که فکر می‌کنند توافق می‌تواند از جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند، برای این توافق تلاش می‌کنند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که دستیابی به توافق ضروری است زیرا "هر روز که می گذرد، جان گروگان ها بیشتر در خطر است و رنج در غزه بیشتر می شود."

کربی گفت که اسرائیل و حماس جزئیات توافق پیشنهادی را تغییر داده‌اند و خواسته‌های خود را اضافه کرده اند. وی تاکید کرد:"این توافق نیازمند سازش و رهبری هر دو طرف است."

انتظار می رود ویلیام برنز مشهور به بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تیم واشنگتن را در مذاکرات رهبری کند و هفته آینده به منطقه سفر کند.

به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می رود برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه، اوایل هفته آینده برای گفتگو با مقامات مصری و اسرائیلی به قاهره سفر کند تا بتواند مجموعه ای از ترتیبات امنیتی در مرز مصر و غزه را نهایی کند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که این ترتیبات بر سیستم مشترکی برای جلوگیری از قاچاق سلاح از مصر به غزه و توافق بر سر بازگشایی گذرگاه رفح متمرکز است.

برقراری این ترتیبات برای توافق آزادی گروگان‌ها و آتش بس حیاتی است. مقامات آمریکایی گفتند، اما سفر مک گورک منوط به حمله احتمالی حزب‌الله و ایران به اسرائیل و افزایش تنش ها در نتیجه این حمله خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha