صداوسیما از تولید آثار کودک حمایت کند

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبر: 85564676
شهرام قدیری | کارگردان و تهیه کننده
صداوسیما از تولید آثار کودک حمایت کند

تهران- ایرنا- با توجه به فقدان تولید آثار کودک در سال‌های اخیر همیشه دوست داشتم داستان‌های کهن ایرانی را به شیوه ای تازه به صورت نمایش در بیاورم و برای تولیدشان از خود کودکان کمک بگیرم.

با توجه به ارتباط با کودکان و خانواده‌هایشان و با توجه به آسیب حضور گوشی و اینترنت بر روی کودکان و کم شدن فعالیت‌های فیزیکی کودکان مجموعه نمایشی «یکی بود یکی نبود» را بر اساس داستان‌های حوزه ادبیات کهن تهیه و تولید کردیم و با توجه به کارشناسی و نظارت جناب آقای دکتر حداد عادل داستان‌هایی انتخاب شد.

پس از نویسندگی و بازنویسی کامل و به جهت کشف استعداد و پرورش استعدادهای تازه با همکاری آموزش و پرورش حدود هفت هزار کودک را استعداد یابی کردیم و پس از تست جدی و بسیار سختگیرانه حدودا ۲۸۰ کودک را انتخاب کردیم تا تمرین‌ها را شروع کنیم ولی تازه مشکلات آغاز شد.

کودکان مستعد با بازیگری مقابل دوربین آشنایی نداشتند و این مسئله راه را برای ما دشوار می کرد. خیلی از آقایان و حتی دستیاران خودمان ناامید شدند و هر یک به بهانه ای از پروژه خداحافظی کردند. به همراه مدیر تولید و مجری طرح پروژه (سحر حاتمی) از تلاش دست بر نداشتیم، در این مسیر اساتید بسیار خوبی نظیر علیرضا خمسه، محمد مسلمی، فرهاد بشارتی، سلمان فرخنده، ابراهیم شفیعی و محمد معجونی را برای کودکان انتخاب کردیم که از تمام عزیزان سپاسگزارم.

خلاصه ۳ ماه آموزش کودکان طول کشید و در آنها تغییرات بسیار خوبی را شاهد بودم. به عنوان تهیه کننده و کارگردان سختگیری خاصی در انتخاب بازیگران و تقسیم نقش ها به خرج دادم و خلاصه فصل اول و دوم تولید و پخش شد. اکنون در شرف تولید فصل سوم هستیم که به شیوه قصه گویی و قصه خوانی ضمن آموزش این هنر در ابتدای هر قسمت قصه ها توسط کودکان روایت می‌شود و کودکان خود ایفاگر نقش‌های قصه هستند.

در این فصل حدود ۸۰ بازیگر کودک و نوجوان خواهیم داشت که از شاخص ترین آنها باران محمدی، کاملیا افشار، روحام واحدی، نیکان نادعلی، علی شهیدی خواه، آروین محقق، گیسو الماسی نفس حبیبی، نیلا ماشینچی و... ایفای نقش می‌کنند، اما گله مندی بنده از عدم حمایت از این پروژه است.

پروژه «یکی بود یکی نبود» تاکنون ریالی حمایت از سازمان صدا و سیما نداشته و تنها به لطف خدا و تلاش و حمایت مجموعه برنامه سازی تولید شده. گمان می‌کردم حوزه ادبیات کهن برای مدیران عزیز جذاب باشد، اما هیچ یک از مدیران گرامی در تلوزیون حتی در جهت ادامه تولید این مجموعه حمایتی نداشتند و این اثر شریف را حمایت نکردند! آیا این مجموعه با وجود این همه قصه های آموزنده پتانسل تولید تا ۳۰۰ قسمت را ندارد؟

دوستان در جلسه‌ای فرمودند این پروژه جاری است، اما نگفتند این پروژه جاری نیاز به حمایت دارد؟ امروز پشت من خالی است و قصد دارم آخرین مجموعه را به خاطر قولی که به کودکان دادم تولید کنم که به نوعی اتمام این مسیر باشد. کودک امروز هر محتوایی را نمی پذیرد و بسیار سخت ارتباط برقرار می کند. از این رو امیدوارم مدیران محترم با نگاه ویژه‌تری در خصوص تولید آثار شریف برای کودکان گام بردارند.

در پایان آرزومندم آثار کودک به دست کارشناسان باتجربه و خوش ذوق کودک تولید شود. کودک امروز محتوا و قصه و قهرمان ندارد. اگر امروز فکری برای این بی محتوایی کودکان نکنیم شبکه های بیگانه با زیباترین رنگ و لعاب ها آثاری تولید می‌کنند که در جهت اهداف خودشان ساخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha