ارتباطات صالحی امیری به نجات صنایع‌دستی ایران کمک خواهد کرد
سیدرضا صالحی وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

تهران- ایرنا- کارشناس و پژوهشگر صنایع‌دستی گفت: «سیدرضا صالحی امیری» وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با روابطی که با دولت و رئیس جمهوری دارد می‌تواند تفکر و اعتقاد به صنایع‌دستی ایران را در دولت نهادینه و به نجات هنرهای سنتی کمک کند.

حجت‌الله مرادخانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره رویکرد سیدرضا صالحی وزیر پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت چهاردهم اظهار داشت: تاکنون این وزارتخانه دو وزیر داشته است اگر وزیر جدید هم بگوید "برای ما فقط گردشگری مهم است"، این نوع نگاه به مدیران میانی تا کارشناسان نیز تسری پیدا می‌کند و این دوره هم مانند دوره‌های پیشین میراث فرهنگی و صنایع دستی زیر سایه گردشگری مهجور و مغفول می‌شوند.

ارتباطات صالحی امیری به نجات صنایع‌دستی ایران کمک خواهد کرد
حجت الله مرادخانی - کارشناس و پژوهشگر صنایع‌دستی

نگاه جزیره‌ای به میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شکسته شود

مرادخانی گفت: وزیر پیشنهادی باید نگاه جزیره‌ای به سه حوزه اصلی و تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در وزارتخانه را بشکند و از منظر منطقی و برابر به نظام مسائل این سه بخش بنگرد.

پژوهشگر حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی تصریح کرد: صنایع‌دستی در همه این سالها با انباشتی از مشکلات، چالش‌ها و کاستی‌ها مواجه بوده است زیرا همواره در ساختار مدیریتی این وزارتخانه به عنوان یکی از سه معاونت میدانی در اولویت برنامه‌های کلان و خرد نبوده است، از طرفی با نگاه به اسناد بالادستی و لوایح بودجه در ۶ سال اخیر، صنایع‌دستی در مقابل گردشگری و میراث فرهنگی کمرنگ‌ترین جایگاه را داشته است، همین موضوع منجر شده که صنایع دستی در نظر مدیران استانی و ستادی اولویت قابل ملاحظه‌ای نباشد.

مرادخانی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی به شدت نیازمند مدیریت علمی است، گفت: وزیر جدید باید نسبت به حضور نیروی انسانی متخصص و زبده، تدوین برنامه‌های راهبردی برای نجات بخشی صنایع‌دستی، حل مسائل صنفی تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان - که چندان هم به مسایل سیاسی و تحریم‌ها ربطی ندارد - همت بگمارد.

ارتباطات صالحی امیری به نجات صنایع‌دستی ایران کمک خواهد کرد

قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی دارد خاک می‌خورد

مرادخانی گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه وجه هستند و در کنار هم می‌توانند هم‌افزایی بالایی داشته باشند، انتظار می‌رود صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با روابطی که با دولت و رئیس جمهوری دارد بتواند تفکر و اعتقاد به صنایع‌دستی ایران و اینکه هنرهای سنتی ایران جاذبه‌ای شگفت‌انگیز برای گردشگران داخلی و خارجی است، در دولت نهادینه کند.

پژوهشگر صنایع دستی بیان کرد: یقینا وضعیت مطلوب آثار باستانی اشتیاق بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌آورد، اما میراث تاریخی باید بستری برای فروش صنایع دستی شود، این دو حوزه در کنار هم می توانند کشش بیشتری برای جذب گردشگر خارجی ایجاد کنند، وقتی ظرفیت این چرخه به صورت هم‌افزا وجود دارد، چرا باید نگاه جزیره‌ای داشته باشیم؟ پس همان گام اول مهم است، نگاه جزیره‌ای باید حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی دارد خاک می‌خورد، گفت: البته از شخص وزیر به تنهایی نمی‌توان انتظار داشت در همان ابتدا شق‌القمر کند، اما جامعه محجوب و مظلوم صنایع دستی و هنرهای سنتی قطعا از شخص وزیر و دولت چهاردهم توقع دارند ظرفیت‌های قانونی موجود را بالفعل کند.

مرادخانی اظهار داشت: در مفاد مختلف قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانونگذار ظرفیت‌های خوبی را در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده که با پیگیری وزیر خیلی از مشکلات صنایع دستی را می‌توان برطرف کرد، این قانون از سطح ستاد تا صف در استان‌ها باید کاملا پیگیری شود.

ارتباطات صالحی امیری به نجات صنایع‌دستی ایران کمک خواهد کرد
سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارتخانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی‌اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و روز یکشنبه - ۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در میان ۱۹ وزارتخانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می‌خورد.

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha