مجلس به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد/ ظفرقندی بهترین انتخاب کابینه است

تهران- ایرنا- فعال سیاسی اصلاح‌طلب، «محمد رضا ظفرقندی» را گزینه مناسبی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواند و گفت: انتظار داریم مجلس به همه وزرای پیشنهادی خردمندانه رأی اعتماد بدهد.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، درباره ضرورت حضور زنان در کابینه چهاردهم دولت، گفت: همه بر این موضوع اجماع دارند که لازم بود تا در کابینه حداقل دو یا سه وزیر زن حضور داشته باشند، اما مشکلی که کمیته‌ها داشتند، این بود که به رغم امتیاز مثبتی که برای بانوان و به‌خصوص بانوان زیر ۵۰ سال، در نظر گرفته شده بود اما تعداد زنان با سابقه مدیریتی کلان انگشت شمار هستند!

وی افزود: در همه این ۴۵ سال، عدم اعطای سمت‌های مدیریتی و اعمال معیارهای غیرتخصصی در انتخاب مدیران زن، باعث شد تا زنان فرهیخته یا در حاشیه قرار بگیرند و یا در سطحی که بتوانند به عنوان یک وزیر معرفی شوند، بسیار انگشت‌شمار بودند.

عضو پیشین شورای شهر تهران یادآور شد: در شاخص‌هایی که از طرف شورای راهبری تعیین شده بود، سابقه مدیریت‌های کلان امتیاز داشت، اما با وجود لحاظ کردن امتیاز زن بودن، باز هم می‌بینیم که تعداد کمی از زنان توانستند از خروجی کمیته‌ها به عنوان وزیر خارج شوند.

خداکرمی بیان کرد: در کمیته سلامت در ۱۰ نفر اول ما دو زن را معرفی کردیم که یک نفر از آنها سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی خوی و دیگری سابقه ریاست در سازمان نظام پزشکی شهر شیراز را داشت، شاهدیم که خلاء مدیریتی مزمنی در حوزه زنان وجود دارد و عملا ۵۰ درصد پتانسیل نیروی انسانی کشور به خاطر زن بودن در عرصه مدیریتی غایب است.

وی با بیان اینکه من به شخصه قائل به تبعیض جنسیتی برای در اختیار گذاشتن سمت وزارت به زنان یا حتی مردان نیستم، اظهار داشت: اما در شرایط مساوی می‌شود این امتیاز را به زنان داد و امیدواریم وزیران دولت چهاردهم از زنان در سطح ریاست دانشگاه، معاون وزیر و مدیرکل استفاده کنند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: به عنوان مثال در وزارت آموزش و پرورش ما بانوانی داشتیم که می‌توانستند این سمت را بگیرند، اما به هر حال باید ملاحظات رئیس جمهوری را هم در نظر گرفت. به نظر می‌رسد ترکیب کابینه به جز دو سه مورد که جبهه اصلاحات یا کسانی که منتظر تغییرات بنیادی در جامعه هستند، ممکن است هنوز نگرانی‌هایی را داشته باشند که کابینه قدری برای ایجاد تغییراتی که پزشکیان قول داده بود همراه نباشند و در آینده مشکل‌زا باشد، اما در مجموع انتخاب‌های خوبی صورت گرفته است.

خداکرمی که خود پزشک است و سابقه عضویت در شورایعالی نظام پزشکی را دارد، درباره معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای دکتر ظفرقندی یکی از چهره‌های، مقبول پاکدست و محبوب جامعه پزشکی است و یکی از بهترین انتخاب‌های کابینه چهاردهم است بخصوص با وجود مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه سلامت داریم، لازم بود تا همه جامعه پزشکی پشت سر وزیر قرار بگیرند و دکتر ظفرقندی این مقبولیت را دارد.

ظفرقندی شرایط یک وزیر بهداشت ایده‌آل را دارد

وی افزود: ظفرقندی شرایط یک وزیر بهداشت ایده آل را دارد و ما بسیار خوشحال هستیم که او با وجود تردیدهایی که داشت، این مسئولیت را پذیرفت. امیدواریم مجلس نیز خردمندانه، رأی اعتماد بالایی به وی بدهد و همانطور که با درایت دکتر پزشکیان و تیم او نفر اول کمیته سلامت و شورای راهبردی که آقای ظفرقندی بود انتخاب شد، مجلس هم که نمایندگان مردم هستند با این انتخاب همراه شوند و با رأی اعتماد خود به وزیر پیشنهادی بهداشت نشان دهند که سلامت مردم برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود افزود: همچنین انتظار می‌ورد تا تنها زن پیشنهادی در لیست وزرا نیز رأی اعتماد بالایی کسب کند و نمایندگان نشان دهند که صدای زنان کشور را می‌شنوند.

پزشکیان با انتخاب کابینه نشان داد همه گرایش‌ها را مدنظر قرار داده است

خداکرمی تصریح کرد: آقای دکتر پزشکیان با معرفی این ترکیب کابینه نشان داد که همه گرایش‌ها را مدنظر قرار داده است، اما بنظر می‌رسد وزرای اصلاح‌طلب در اقلیت هستند. گرچه محدودیت‌های رئیس‌جمهور را می‌دانیم و به هر ترتیب خود را موظف به حمایت از وی می‌دانیم، اما نگران هستیم، زیرا قرار بود آقای پزشکیان در روند موجود تغییر ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه فیلترینگ، کسب و کارها در فضای مجازی را با مشکل مواجه کرده و محققان ما با چالش مواجه شده‌اند، گفت: موضوع دیگر هم حفظ کرامت زنان است که اگر بتوان این دو موضوع را با نهاد های ذیربط حل کرد، قدم بسیار بزرگی برداشته خواهد شد. ضمن آنکه بهبود ارتباط با جهان و جذب سرمایه خارجی نیز از ضرورت‌های مهم است که به رفع تحریم‌ها و حل مسائل بین‌المللی گره خورده است‌.

ارزیابی مثبت از عملکرد وزرای پیشنهادی کار، خارجه و بهداشت

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، انتخاب وزرای کار، امور خارجه و بهداشت را بسیار خوب و مثبت ارزیابی و عنوان کرد: البته در بعضی از وزارتخانه‌ها دغدغه و نگرانی نخبگان کشور را شاهد هستیم که امیدواریم با عملکرد مثبت آتی آنها بتوان امید را در جامعه زنده نگه داشت و همه نهادهای کشور با حمایت از دولت به صورت یکپارچه به‌دنبال حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی باشند.

خداکرمی تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم که به انتخاب آقای پزشکیان احترام بگذاریم و منتظر باشیم و ببینیم این گروه چگونه می‌توانند با هم کار کنند. امیدواریم مجلس هم با کمترین ایراد، با لحاظ ‌ اصل تخصص و پاکدستی برای بررسی صلاحیت وزرا به کابینه رأی اعتماد بدهد و انشاءالله کابینه خوبی را داشته باشیم که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند وگرنه کسی انتظار فردی از دولت پزشکیان ندارد و با آنکه کابینه با رویکرد تغییر و اصلاح‌طلبی رأی‌دهندگان و کسانی که رأی ندادند نزدیک نیست، اما همچنان با امید به تغییر و اصلاح از دولت جهاردهم حمایت خواهیم کرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد با روندی که از ابتدای انتخابات تا الان طی شده، مجلس خردمندانه‌تر به کابینه نگاه می‌کند و شاید مسائل قومی‌گرایی و منفعت‌طلبی و بحث‌های منطقه‌ای در بررسی کابینه کمتر لحاظ شود.

مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهد

عضو پیشین شورای شهر تهران افزود: تقاضای من از همه نمایندگان به عنوان یک فرد دانشگاهی که نگران آینده کشور است این است که مبنا را فقط براساس قابلیت‌ها و تخصص وزرای پیشنهادی قرار بدهند و خردمندانه و به دور از پرداختن به حاشیه‌ها رأی اعتماد بدهند و طوری عمل نشود که در انتخابات آتی مجلس همان اقلیت هم به آنها رأی ندهند، بی‌توجهی به تخصص وزرای پیشنهادی و طرح مسایل حاشیه‌ای می‌تواند هم برای مردم آزاردهنده باشد و هم کابینه را دچار اخلال کند و دکتر پزشکیان نتواند به موقع کار دولت را پیش ببرد.

خداکرمی گفت: بنابراین انتظار همه این است که مجلس به صورت کامل به کابینه رأی اعتماد بدهد تا دولت هرچه زودتر بتواند کار خود را به صورت جامع آغاز کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha