ستار هاشمی در معاونت فناوری وزارت ارتباطات تحول ایجاد کرد

تهران - ایرنا - نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران تاکید کرد: پیش از آمدن «ستار هاشمی» به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، اغلب این معاونت را یک پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در کنار دیگر مسائل می‌دیدند؛ اما گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات، آن را در زنجیره کار انداخت به طوری که در دوره‌های بعد از او، این معاونت به عنوان بخشی از تصمیم‌گیری برای توسعه کشور بود.

«فرامرز رستگار» در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، درباره «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم گفت: در یک نگاه کلی باید بگویم من معتقد هستم که کار اصلی وزرا کار مشترکی است که در هیات دولت انجام می‌دهند. نگاه باید در سطح ملی باشد و با یکدیگر همفکری داشته باشند چرا که امروزه پیشبرد بسیاری از کارها به نگاه بین دستگاهی نیازمند است.

دبیر سندیکای مخابرات تصریح کرد: هر قدر که وزیر توانمند و مسلط و مقتدر باشد اگر صرفاً به وزارتخانه خود توجه کند ممکن است در بسیاری از بخش‌ها نتواند کار خود را به نحو احسن انجام بدهد. اولین انتظاری که باید از هر وزیر داشت توجه به این مساله است. در چند دولت گذشته شاهد بودیم که وزرا اگر همتی داشتند در وزارتخانه خودشان بوده است و وزارتخانه‌های دیگر را یا رقیب می‌دانستند یا بازدارنده؛ به همین دلیل کارها به خوبی پیش نمی‌رفت.

وی گفت: مسوولیت اولیه وزیر در اصل این است که عضوی از دولت برای حکمرانی باشد و آن ماموریت بخشی است که باید در وزارتخانه خود دنبال کند. فناوری اطلاعات جزو خدمات زیربنایی و زیرساختی است که جامعه و دیگر وزارتخانه‌ها به شدت به آن نیازمند است و به همین دلیل مشارکت بین دستگاهی بیش از هر وزارتخانه دیگری احساس می‌شود.

رستگار افزود: تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و هوشمندسازی بر عهده وزارت ارتباطات است اما اگر سازمان‌های دیگر در این خصوص توجیه نباشند وزارتخانه ارتباطات به تنهایی قادر به اجرایی کردن این شاخص‌ها نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه تاکیدات زیادی بر اینترنت اشیا، هوشمندسازی و افزایش بهره‌وری شده است. افزایش بهره‌وری دیگر به تنهایی با کارکردن زیاد و دقت نظر بالا به دست نمی‌آید و سیستم‌های هوشمند باید به کمک بشر بیاید.

رستگار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه «ستار هاشمی» چند سال معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات بودند در این حوزه‌ها شناخت خوبی دارد. معاونت فناوری از آن دست معاونت‌هایی بود که خیلی در بخش اجرایی فعالیت نداشت. معاونتی بود که برای حمایت از تحقیق و تولید و توسعه فناوری‌های پیشرفته ایجاد شد. زمانی که هاشمی به آن معاونت آمد سازوکار به شکلی نبود که بشود کار زیادی کرد؛ اما وی با درایتی که داشت و تجربه‌ای که در سمت معاونت فناوری شرکت ارتباط زیرساخت به دست آورده بود، معاونت فناوری و نوآوری را دچار تحول کرد و افرادی که پس از وی در این سمت قرار گرفتند یک مجموعه شسته و رفته را اداره کردند.

دبیر سندیکای مخابرات خاطرنشان کرد: پیش از آمدن هاشمی اغلب این معاونت را به رسمیت نمی‌شناختند و آن را مانند یک پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در کنار دیگر مسائل می‌دیدند اما «ستار هاشمی» این معاونت را در زنجیره کار انداخت به طوری که در دوره‌های بعد از او این معاونت به عنوان بخشی از تصمیم‌گیری برای توسعه بود.

رستگار تصریح کرد: تمرکز اصلی وزیر ارتباطات باید بر نکاتی باشد که در برنامه هفتم توسعه تدوین شده است. برخی درباره ادامه کار فیبرنوری صحبت می‌کنند باید بگویم این مقوله یک پروژه است. در زمان دکتر زارع‌پور این مسئله مطرح شد که جزوی از شبکه ملی اطلاعات بود. به همین دلیل شبکه ملی اطلاعات اولویت قرار گرفت و پس از آن نیز اولویت دوم به صنعت فضایی داده شد. در آن تاریخ توسعه فیبرنوری مهم‌ترین بخش شبکه ملی اطلاعات تلقی شد. آن کاری که در حوزه فیبرنوری انجام شده باید به نتیجه برسد و مردم نتیجه آن را ببینند.

رستگار تصریح کرد: کارهای عملیاتی و اجرایی فیبرنوری توسط اپراتورهای بخش خصوصی و مخابرات انجام شده اما اتصال و واگذاری به شکل مطلوبی رخ نداده است و مردم این کار را حس نکرده‌اند. این مهم است؛ اما اینکه یک وزیر این را جزو اولویت‌دارترین تعهدات خود لحاظ کند مقداری سبک است. وزیر باید اولویت‌های بالاتری را برای توسعه در نظر بگیرد.

وی گفت: فیلترینگ و محدودیت‌هایی که وجود دارد باعث می‌شود فرقی نکند که چه چیزی از چه جنس سیمی عبور کند و به دست کاربر برسد. وزیر ارتباطات باید قصد کند که مردم را به اینترنتی با سرعت بالا متصل کند و برای این کار باید در بخش‌های مختلف ارتقا انجام دهد. قصد وزیر مهم است، اینکه می‌خواهند یک پن‌های باند بالا بدهد یا نه؟

رستگار خاطرنشان کرد: باید سرویسی با پهنای باندی مناسب در شبکه مرکزی ما وجود داشته باشد تا آن را در اختیار مردم قرار بدهیم. آنجاست که مردم از پروژه‌ای مانند فیبرنوری استقبال می‌کنند حتی اگر افزایش نرخی صورت بگیرد.

وی گفت: هوشمندسازی امکانی فراهم می‌کند با ابزار کنترلی هوشمند، هر فضایی را از حالت دگم و سنتی خارج کنیم. اما در این مسیر به بخشی می‌رسد که باید سطح بالاتری از هوش وجود داشته باشد که در مدت زمان کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را آنالیز کرده و نتایج را به تصمیم‌گیران بدهد. با توجه به تحصیلاتی که «ستار هاشمی» در حوزه هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات برای این بخش مثمرثمر باشد.

رستگار خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه بر هوش مصنوعی تاکید شده و برای آن زمان‌بندی در نظر گرفته است به همین دلیل باید بر آن تمرکز کرد. دانشمندان و متخصصان هوش مصنوعی مانند ستار هاشمی درگیر این مسئله خواهند شد و به دلیل آشنایی خوبی که با این حوزه دارند نیاز نیست که در خصوص آن تحقیق کنند، یک راست می‌توانند وارد میدان شوند و بر اساس دانسته‌های خود فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha