مهدی صداقتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره برخی پروژههای شهر تهران اظهار کرد: اکنون ۲۱ برنامه تکمیل تقاطع با گردش ناقص در تهران باقیمانده تا بتوانند علاوه بر کوتاه کردن مسیر رفت و آمد مردم، در راستای صرفهجویی در سوخت و کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر داشته باشد.
وی یادآور شد: در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ براساس اقدامات انجام شده ۲۵ تقاطع با گردش ناقص در پایتخت اصلاح شده که با تکمیل ۲۵ مورد در سال جاری تعداد این تقاطعهای تکمیل و اجرا شده در تهران به ۵۰ تقاطع در شهر تهران میرسد با اجرای آنها حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر شهروندان کوتاه میشود.
فعالیت شهرداری روی ۹۸ تقاطع با گردش ناقص
صداقتی گفت: در این دوره مدیریت شهری، فعالیت ما روی ۹۸ تقاطع با گردش ناقص متمرکز شد، در شرق تهران تقاطع بزرگراه باقری و بزرگراه شهید بابایی، گردش از سمت جنوب به غرب، میسر نیست و شهروندان برای اینکه بتوانند از این مسیر استفاده کنند ابتدا باید وارد اتوبان بابایی به سمت غرب شده و از دسترسیهای دیگر مربوط به تلو و لشکرک استفاده کنند تا بتوانند به سمت غرب برگردند.
وی ادامه داد: همچنین اگر مردم بخواهند برای استفاده از این مسیر از سمت شرق به جنوب حرکت کنند در واقع امکان استفاده از این تقاطع را ندارند و باید پس از پیمودن ۳.۵ کیلومتر از زیر پل مینیسیتی، وارد بزرگراه شهید باقری به سمت جنوب شوند.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران یادآور شد: اکنون ۹۸ بزرگراه دارای تقاطع با گردش ناقص در پایتخت وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ براساس برنامهریزیهای انجام شده ۲۵ تقاطع ناقص با حمایت شهرداری تهران تکمیل و در اختیار شهروندان قرار داده شود.
صداقتی، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی و صرفهجویی وقت شهروندان را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: این اقدامات در راستای رفاه و آسایش شهروندان اجرایی میشود.
وی اضافه کرد: در کنار این ۲۵ تقاطع، کلان پروژههایی در سطح تهران تعریف شده تا اجرا شود به عنوان نمونه از بزرگراه شهید شوشتری کمربند شرقی تهران و محور کمکی بزرگراه بسیج که از بزرگراه امام رضا (ع) در منطقه ۱۵ محدوده سه راه سیمان شروع میشود یکی از این ابرپروژههاست که در فاز اول با طی مسافت ۹.۲ دهم کیلومتری به ورزشگاه تختی میرسد.
اجرای چند ابر پروژه در تهران
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران ادامه داد: اجرای این ابرپروژه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان این دوره مدیریت شهری در بهار ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد. فاز دوم آن از ورزشگاه تختی که در مناطق سرخه حصار عبور میکند و به بزرگراه شهید یاسینی میرسد و در مجموع ۱۵.۵ کلیومتر بزرگراه احداث میشود.
به گفته او، البته برای فاز دوم در حال اخذ مجوز از سازمان محیط زیست هستیم تا به عنوان پیش نیاز اقدامات فعالیتهای طراحی و اجرا را انجام دهیم.
وی درباره ابر پروژه دوم در حوزه شهری به ادامه بزرگراه یادگار امام از میدان جی تا اتوبان ساوه اشاره کرد و گفت: این مسیر ۹.۲ کیلومتری است که ۳.۷ دهم کیلومتر در مسیر انتهایی آن سال گذشته افتتاح شده است.
صداقتی افزود: این طرح ۱۰ سال در شهرداری تهران با پیشرفت ۶۰ درصدی انجام شده بود اما در حدود یک سال در این دوره از مدیریتی شهری با حدود ۴۰ درصد پیشرفت برای این پروژه توانستیم اجرا کنیم در عمل ۳.۷ کیلومتر از ۹.۲ کیلومتر از این مسیر بهرهبرداری شد.
وی اضافه کرد: از میدان جی تا انتهای مسیر برنامه این است که در این دوره مدیریت شهری به ثمر برسد و در عمل همانطور که از شرق تهران بزرگراه امام علی شمال به جنوب پایتخت را به هم وصل میکند در غرب تهران هم بزرگراه یادگار امام (ره) شمال غرب تهران را به جنوب غرب تهران متصل خواهد کرد تا تاثیر جدی در کاهش ترافیک جنوب غربی تهران داشته باشد.
صداقتی گفت: این طرح به عنوان یک ابرپروژه شهری مورد توجه مدیریت شهری و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است و به جدیت کار در حال پیگیری است تا این ۹.۲ کیلومتر در این دوره مدیریت شهری تحویل شهروندان شود. با اجرای این طرح محدوده اوین و فرحزاد به بزرگراه تهران - ساوه و بزرگراه آزادگان متصل میشود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران ادامه داد: بزرگراههای شمالی و جنوبی تهران را در غرب یادگار امام در مرکز بزرگراه شهید چمران و در شرق بزرگراه امام علی سه بزرگراه شمالی جنوبی تهران هستند که شبکه بزرگراهی تهران را شکل میدهند.
نظر شما