۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85566235
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

سرخرودی ها لب تشنگان خزر

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85566235
سرخرودی ها لب تشنگان خزر

ساری - ایرنا - شهر ساحلی سرخرود معروف به سرزمین قوها در مازندران این روزها به خاطر ضعف زیر ساخت آب رسانی و حضور گسترده مسافران که از سراسر کشور در این شهر حضور می یابند با کمبود آب شرب مواجه بوده و در برخی از روستاهای این دیار آب رسانی با تانکر انجام می شود، در همین راستا توسعه زیرساخت های آب رسانی و ساخت مخزن آب از جمله مطالبه های جدی شهروندان سرخرودی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر سرخرود که یکی از شهرهای تابعه شهرستان محمود آباد محسوب می شود هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است که فقر امکانات زیر ساختی برای اهالی این منطقه آزار دهند شد.

جمعیت ثابت این شهرستان که حدود هشت هزار نفر است اما زیر ساخت های موجود این شهر باید از ۳۰ هزار مسافر و گردشگری که در روزهای مختلف سال به این منطقه سفر می کنند پذیرایی کند.

کمبود آب شرب از جمله مشکلات پیش روی اهالی ساکن در این شهر است که به یک معضل جدی برای شهروندان تبدیل شد. سرخرود که حدود ۴۰ روستا را تحت پوشش دارد در برخی از این روستاها آب رسانی با تانکر انجام می شود که اهالی منطقه خواستار حل ریشه ای این مشکل شدند.

فرود قوهای فریاد کش در اراضی شالیزاری سرخرود سبب شد که مشتاقان زیادی برای دیدن این قوها از سراسر کشور در این شهر حضور یابند و ترافیک مسافران در این شهر فقط مختص به تابستان نیست.

سرخرودی ها لب تشنگان خزر

بیشتر اهالی ساکن در سرخرود مشغول کار کشاورزی و برنج کاری هستند که از قضا یکی از مرغوب ترین برنج های شمال کشور در این شهرستان تولید می شود.

کشاورزان و اهالی این شهر از مسوولان استانی خواستند زیر ساخت های آب رسانی سرخرود را بر اساس حضور گسترده مسافران و گردشگران ارتقاع دهند.

شهر سرخرود از اولین شهرهای مازندران است که طرح بلند مرتبه سازی ساختمان در این شهر آغاز شد، که این امر سبب شد توسعه زیر ساخت های در این منطقه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

با توزیع آب شرب توسط شهرداری این شهر و برخی نهادهای دیگر سعی می شود آب شرب مردم تامین شود اما برخی بر این باورند که در شان استانی همانند مازندران نیست که آب رسانی در آن با تانکر انجام شود.

ساخت مخزن آب شرب در شهر سرخرود یکی از مطالبه های جدی شهروندان و اهالی چند روستای سرخرود است که هر چه زودتر ساخت آن باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیران شهرستانی بر این باورند که با توجه به حضور گسترده مسافر و گردشگر در سرخرود برای ارتقای زیرساخت های این شهر باید اعتبارات ملی بیشتری به این شهر ساحلی گردشگر پذیر تخصیص یابد.

سرخرودی ها لب تشنگان خزر

بازار داغ ویلا سازی

یکی از اهالی سرخرود در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهر سرخرود میزبان ۹ هزار واحد ویلا است که هر ساله بر تعداد این ویلاها افزوده می شود.

احمد موسوی اظهار کرد: با توجه به جمعیت ثابت هشت هزار نفری سرخرود ما نباید کمبود آب شرب داشته باشیم اما حضور مسافر سبب شد که زیرساخت های این شهر به ناچار میزبان جمعیت۳۰ هزار نفری باشد.

وی با بیان این مطلب که حل مشکل آب شرب در این منطقه باید به صورت ریشه ای برطرف شود، اظهار کرد: با توجه به گسترش ویلا سازی و بلند مرتبه سازی در سرخرود این کمبودها در آینده نزدیک به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

موسوی ادامه داد: بدون تردید در این ویلاها استخرهای ساخته شد که ساکنان آن از این استخرها استفاده می کنند و این امر هم می تواند یکی از علت های کمبود آب شرب باشد.

وی با اشاره به این مطلب که در برخی از مناطق سرخرود که کمبود آب داشته باشند با تانکر آب رسانی می شود، افزود: برای بسیاری از مسافران که به این منطقه سفر می کنند قابل قبول نیست که سرخرود با مشکل کمبود آب شرب روبرو باشد.

این شهروند ساکن سرخرود تصریح کرد: یکی از اصلی ترین مطالبه ما ایجاد مخزن آب شرب در سرخرود است که این امر سبب کاهش تنش آبی در شهر خواهد شد.

سرخرودی ها لب تشنگان خزر

اعتبار مخزن رسید

فرماندار شهرستان محمود آباد در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت مخزن ۲ هزار متر مکعبی برای شهر سرخرود اختصاص یافت که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

روح الله علیزاده بیان داشت: برای ساخت این مخزن مشکل زمین داشتیم که در نهایت با تلاش های زیاد این مشکل برطرف و مخزن آب سرخرود ساخته خواهد شد.

وی گفت: جمعیت ثابت سرخرود حدود هشت هزار نفر است اما حضور گسترده مسافران در این شهر جمعیت را به ۳۰ هزار نفر افزایش می دهد.

فرماندار شهرستان محمود آباد با بیان این مطلب که در این شهر حدود ۹ هزار واحد ویلا ساخته شد، اظهار کرد: با نظارت های شدید تحت هیچ شرایطی اجازه داده نخواهد شد که استخر موجود در این ویلاها با آب شرب پر شود و جریمه های سنگینی اعمال خواهد شد.

علیزاده گفت: همه تلاش ها بر این است که مشکل آب شرب شهروندان به سرعت حل شود و اگر کمبودی احساس شود با تانکر آب رسانی می شود.

وی گفت: قطع برق سبب خواهد شد که مکش های چاه آب از مدار خارج شوند و این امر هم در تامین آب شرب اخلال ایجاد خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در این شهرستان با اشاره به این که شهرستان محمود آباد و سرخرود دارای مناطق ییلاقی نیستند، بیان داشت: همه جمعیت ثابت و مسافران سرخرود در همه فصل ها و پایان هفته در شهر می مانند که این امر مصرف آب شرب را افزایش می دهد.

این مقام مسوول تصریح کرد: اتصال آب شرب سرخرود به شهرهای گروه الف(بابل، بابلسر، فریدونکنار و سرخرود) که بخشی از تامین آب شرب این شهرها از سد بزرگ البرز در سوادکوه تامین می شود می تواند مشکل آب شرب سرخرود را ریشه ای حل کند.

کمبودها در شان مازندران نیست

در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست که مازندران با این همه ظرفیت کمبود آب شرب داشته باشد.

یوسف نوری بیان داشت: در سفر شهرستانی که به سرخرود داشتیم یکی از اصلی ترین مطالبه مردم تامین آب شرب و ساخت مخزن آب بود.

سرخرودی ها لب تشنگان خزر

استاندار مازندران با بیان این مطلب که بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای تقویت زیر ساخت ها یک امر ضروری است، گفت: اگر بخواهیم فقط چشم به اعتبارات دولتی داشته باشیم توفیق زیادی حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: مدیریت شهری باید با تعیین یک راهبرد مشخص توسعه زیر ساخت ها را با مشارکت بخش خصوصی برای شهروندان فراهم کند.

نوری گفت: برای بسیاری از هموطنان ما در سراسر کشور قابل پذیرش نیست که استان مازندران با این حجم بارش و آب های روان کمبود آب شرب داشته باشد.

این مقام مسوول تصریح کرد: با بهره مندی از دانش نوین و استفاده از ظرفیت نخبگان باید در مهار آب های سطحی تلاش بیشتری شود تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha