امسال تعهد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی چهارمحال و بختیاری سه‌هزار و ۲۴۰ نفر است

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع تعهد اشتغال ۱۲ هزار و ۹۵۱ نفری این استان از سوی ۳۸ دستگاه اجرایی در سال‌جاری سه هزار و ۲۴۰ فرصت شغلی مربوط به دانش آموختگان دانشگاه‌هاست.

به گزارش ایرنا، محسن مولوی روز سه‌شنبه در سومین نشست کارگروه تخصصی اشتعال چهارمحال و بختیاری افزود: از این آمار تاکنون ۴۱۳ فرصت شغلی مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی معادل ۱۳ درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد فرصت شغلی برای دانش‌آموختگان دانشگاه ویترین اشتغال استان به شمار می‌روند اضافه کرد: نرخ بیکاری در جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بالا است به همین دلیل باید دستگاه‌های اجرایی برای کاهش نرخ بیکاری به صورت هدفمند و موثر در این خصوص ورود کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مهمترین راهبرد امسال در استان در بحث اشتغال به ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در استان با حضور دستگاه‌های اجرایی اقتصادی و دانشگاه‌ها گفت: مرکز کاریابی تخصصی فارغ التحصیلان در مراکز دانشگاهی و مراکز مشاوره کارآفرینی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهیان باید راه‌اندازی شود.

به گفته مولوی، با تشکیل کارگروه تخصصی اشتغال فارغ‌التحصیلان و مراکز کاریابی تخصصی و مشاوره کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی هدایت می‌شوند و همچنین در تسهیلات ابلاغی به استان آن دسته از فارغ‌التحصیلانی که دارای طرح‌های اشتغال‌زا و طرح‌های جدیدی هستند در اولویت قرار دارند.

وی تاکید کرد: افزون بر این کارآفرماینی که توان جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را دارند نیز از یک سری تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

مولوی یادآور شد: کمیته نظارت شهرستانی و استانی برای نظارت بر روند پرداخت و استفاده از تسهیلاتی که دستگاه‌های اجرایی به صورت خوداشتغالی و کارفرمایی پرداخت می‌کنند تشکیل می‌شود و براین اساس طرح‌های تا سقف ۱۵ میلیارد ریال در شهرستان و بیشتر از این رقم در استان نظارت می‌شود.

وی تاکید کرد: براساس نظارت‌ها انجام شده اگر تسهیلات در جای خود هزینه شده باشد به طور قطع امکان استفاده از منابع یارانه‌ای وجود دارد و در غیر این‌صورت تسهیلات باز پس گرفته و در اختیار متقاضیانی که اهلیت کار و قرار است اشتغال ایجاد کنند پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران این استان با کاهش ۳.۹ درصدی نرخ بیکاری و همچنین افزایش ۳.۱ درصدی مشارکت اقتصادی رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

مولوی اضافه کرد: براساس آمار مرکز آمار ایران میزان مشارکت اقتصادی ثبت شده استان در بهار امسال ۴۲.۶ درصد اعلام شده که نسبت به ۳۹.۵ درصد مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش و نرخ بیکاری نیز به هشت درصد رسیده که نسبت به ۱۱.۵ درصد سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: آنچه مهم است کاهش مستمر نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای دستیابی به نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۴ درصد و نرخ بیکاری ۹.۵۵ درصد تعهد اشتغال پیش‌بینی شده برای ۳۸ دستگاه اجرایی این استان ۱۲هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی تعریف شده است.

وی ادامه داد: از این میزان فرصت شغلی پیش‌بینی شده برای چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکنون سه هزار و ۱۳ فرصت شغلی معادل ۲۵ درصد از سوی ۲۹ دستگاه اجرایی در سامانه رصد ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای اعلام شده نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در تابستان ۱۴۰۲ معادل ۱۰ درصد اعلام شده که نسبت به نرخ ۱۱.۹ درصد بیکاری در بهار امسال ۱.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha