تجربه و شناخت مدیریتی ویژگی بارز وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی است

تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دوازدهم، «سیدرضا صالحی امیری» را گزینه مناسبی برای وزارت میراث فرهنگی ارزیابی کرد و گفت: او از تجربه بالای مدیریتی در سطح وزارت و شناخت خوب از ماموریت‌های تخصصی این وزارتخانه برخوردار است و اگر از مشاوران و مدیران بدنه تشکیلات استفاده کند کارنامه موفقی خواهد داشت.

ولی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: به لحاظ برخورداری از تجربه مدیریتی بالا و شناخت نسبتا خوبی که از ماموریت تخصصی این وزارتخانه دارد، می‌تواند گزینه مناسبی باشد مشروط به اینکه برخلاف مدیران گذشته به مشورت کارشناسی و استفاده از مدیران و کارشناسان شاغل در این وزارتخانه پایبند باشد و معاونان و مدیران اجرایی خود را نه بر مبنای روابط بلکه بر مبنای تخصص و تجربه انتخاب کند.

تجربه و شناخت مدیریتی ویژگی بارز وزیر پیشهادی میراث‌فرهنگی است
ولی تیموری، معاون گردشگری وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دوازدهم

شرکت‌های اقماری گردشگری از حاشیه خارج شوند

تیموری گفت: با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال ۱۳۹۸ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه تبدیل شد اما هنوز این نهاد با ساختار قبلی با مدل «سازمان» کار می کند و از مزایای این تبدیلبه دلایل متعدد هیچ گونه بهره ای نبردیم.

معاون پیشین گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: وقتی لایحه وظایف و تکالیف وزارتخانه در دولت دوازدهم تدوین و به مجلس ارائه شد دولت تغییر کرد. در دولت سیزدهم لایحه دوباره اصلاح و به مجلس برگردانده شد تا تصویب شود و تاکنون این لایحه در مجلس باقی مانده است؛ به همین دلیل بعد از حدود پنج سال تاکنون از مزایای این تبدیل استفاده نکردیم.

تیموری درباره مهمترین موضوعاتی که باید وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آنها توجه کند، گفت: صالحی امیری باید به وضعیت نیروهای انسانی متخصص وزارتخانه رسیدگی کند. وضعیت استخدامی و مسائل بودجه ای باید حل شود. بخش‌های مختلف و ناهماهنگ باید ادغام و یک ساختار قوی و هماهنگ بین بخشی ایجاد شود، از طرفی به شرکت‌های اقماری وزارتخانه که به حاشیه رفته با توجه شود.

معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم ادامه داد: قرار بود این سازمان بعد از تبدیل شدن به وزارتخانه تا پایان برنامه ششم عملا از نظر تشکیلاتی و نیروی انسانی گسترش نیابد، حالا که برنامه هفتم شروع شده و محدودیت‌ها از بین رفته پس دست مجلس، دولت و وزیر برای یک جراحی بزرگ در وزارت تازه تاسیس باز است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، بودجه و اعتبارات این وزارتخانه نسبت به وزارتخانه‌های دیگر است؛ ما پایین‌ترین بودجه و اعتبارات را داریم و در کنار آن حقوق و دستمزد کارکنان این وزارتخانه در سطوح استانی، شهرستانی و ستادی نسبت به سایر دستگاه های کشور بسیار کمتر است. حقوق و دستمزد پایین باعث می شود کارشناسان و مدیران خوب و قوی در بخش های تخصصی نمانند و جذب دستگاه‌هایی که پرداختی خوبی دارند، شوند و بدنه کارشناسی این وزارت روز به روز ضعیف تر شود. همزمان با تغییر ساختار و طراحی تشکیلات جدید در بستر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستمزد و مزایای کارکنان وزارتخانه باید مورد عنایت قرار بگیرد.

تجربه و شناخت مدیریتی ویژگی بارز وزیر پیشهادی میراث‌فرهنگی است

وزارت میراث‌فرهنگی غیرمتوازن است

تیموری گفت: وزارتخانه از نظر بهینه بخشی، غیرمتوازن است. برای برخی از حوزه ها از نظر تشکیلات، بودجه و اعتبارات نسبت به حوزه های دیگر تبعیض هایی قائل شده اند به نحوی که حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد اعتبارات و بودجه صرف یک حوزه و در خوش‌بینانه ترین شرایط ۳۰ یا ۴۰ درصد به دو بخش دیگر تخصیص پیدا می کند. عدم تعادل و توازن در حوزه صنایع دستی بیشتر به چشم می خورد.که وزیر پیشنهادی باید در این خصوص فکری کند.

معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم افزود: هر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ترتیب فرابخشی و بهینه بخشی هستند یعنی برای اینکه ما برای توسعه این فعالیت‌ها فکر و برنامه ریزی کنیم حتما نیاز است با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر هماهنگی و به تعامل برسیم، بنابراین شخصیت وزیر جدید عملا باید طوری باشد که بتواند این هماهنگی بین دستگاه ها و بهینه بخشی را ایجاد کند.

وی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی در انجام ماموریت‌های بین المللی هم باید تعامل صحیح و حرفه ای با کشورهای مختلف به ویژه با سازمان های تخصصی و بین المللی برقرار کند. بنابراین انجام بهینه این ماموریت‌ها لازمه شناخت بهتر قاعده‌مندی‌های بین المللی و حرکت حرفه ای در چهار چوب ساختارهای تعریف شده است.

تجربه و شناخت مدیریتی ویژگی بارز وزیر پیشهادی میراث‌فرهنگی است

توجه وزیر به اولویت‌ها و چالش‌های اصلی

تیموری اظهار داشت: در سال های اخیر مدیران زیادی از خارج از وزارتخانه در سطح ستادی و به خصوص استانی به کار گرفته شد و به دلیل عدم آشنایی عمده این مدیران با شرح وظایف و ماموریت های تخصصی وزارتخانه به ویژه در بخش شرکت های تابعه و ادارات کل استانی عملا از ماموریت خود منحرف شدند، بنابراین برگرداندن این حوزهای اجرایی به ریل خدمت‌رسانی و تبدیل کردن آنها به بازوهای اجرایی و تخصصی بخش ستادی وزارتخانه از اولویت‌ها و چالش های اصلی وزیر جدید است.

معاون پیشین وزیر گردشگری در دولت دوازدهم افزود: با در نظر گرفتن ماموریت‌ها و اولویت‌های روی زمین‌مانده وزارتخانه که البته در بخش های سه گانه آن می توان موارد مهمتری را به این فهرست اضافه کرد می توانیم به جامع الاطراف بودن شخص وزیر پی ببریم. برای مثال اکنون در حوزه گردشگری نسبت به متوسط بازیابی و احیای این صنعت در عرصه بین المللی یک عقب ماندگی حدود ۳۵ درصد وجود دارد یا در تبادلات گردشگری با سایر کشورها با طراز منفی بالای هشت میلیون نفر گردشگر مواجه هستیم و از سوی دیگر با در پیش بودن فصل سفر در مهر ماه به ایران، به دلیل شرایط منطقه با کنسلی بیش از پیش تورهای ورودی به کشور مواجه ایم. که باید سریع آسیب شناسی و راهکار فوری برای آن پیدا کنیم.

تجربه و شناخت مدیریتی ویژگی بارز وزیر پیشهادی میراث‌فرهنگی است
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارتخانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی‌اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و روز یکشنبه -۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در میان ۱۹ وزارتخانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می‌خورد.

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha