وزیر پیشنهادی میراث‌ با اصناف صنایع‌دستی جلسه بگذارد/ بدون هنرمندان هیچ دردی درمان نمی‌شود

تهران- ایرنا- کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حل مشکلات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، با اصناف این حوزه مستقیم و رو در رو جلسه بگذارد و مجال اظهارنظر بدهد، اصناف و هنرمندان نباشند هیچ دردی در این بخش درمان نمی‌شود.

هیاس حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره چالش‌های پیش روی سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: رشته‌های متنوع صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم در دانشگاه‌ های ایران تدریس می‌شود و هم در خود وزارتخانه آموزش داده می‌شود، اما متاسفانه شیوه‌های تدریس در هر دو نهاد متفاوت است و با یکدیگر در یک راستا نیستند.

کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: از طرفی چندین سال است که کتاب جدیدی در حوزه صنایع‌دستی نوشته نشده است، حتی یک نسخه آموزشی و راهبردی در حوزه صنایع دستی در اختیار نیست که بدانیم این حوزه در دنیای جدید چه باید بکند؟ هر مدیر و وزیری هم که آمده، فقط یک سری رویداد برگزار کرده است در صورتی که این حوزه فراتر از این حرفها، نیازمند کار زیرساختی است.

وزیر پیشنهادی میراث‌ با اصناف صنایع‌دستی جلسه بگذارد/ بدون هنرمندان هیچ دردی درمان نمی‌شود

کمک کنید اصناف صنایع‌دستی فعال‌تر وارد میدان شوند

حسینی نبود تعریف صحیح، علمی و کاربردی از صنایع دستی را اولین مشکل مدیریتی این حوزه دانست و افزود: آنچه در گام اول وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید انجام دهد به کار گماردن مدیران و کارشناسان متخصص حوزه صنایع‌دستی است، از طرفی باید کمک کند مراجع صنفی این حوزه فعال‌تر و اثرگذارتر وارد میدان شوند، البته همه اینها نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های اداری، پشتیبانی و اجرایی در ستاد و صف وزارتخانه است.

وی خاطرنشان کرد: یک سری فعالیت‌ها برای ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی و آثار انجام شده است، اما بعد از آن فقط به همین نام‌گذاری‌ها و عناوین بسنده شده است. صرف نام‌گذاری به درد هنرمند و فروشنده و صادرکننده صنایع‌دستی و جامعه محلی که نمی‌خورد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید همه نهادهای مرتبط با آن شهر و روستای صنایع‌دستی ثبت جهانی را پای کار بیاورد دولت را تمام قد پای کار توسعه صنایع‌دستی بیاورد تا این حوزه بتواند به عنوان پیشران روی ریل بیافتد و حرکت کند.

وزیر پیشنهادی میراث‌ با اصناف صنایع‌دستی جلسه بگذارد/ بدون هنرمندان هیچ دردی درمان نمی‌شود

بدون کمک هنرمندان صنایع‌دستی هیچ دردی درمان نمی‌شود

حسینی اظهار داشت: صالحی امیری از همین الان که به عنوان وزیر پیشنهاد شده است باید با هنرمندان، صنعتگران، اجزا و ارکان اصناف مختلف صنایع دستی در تهران و استان‌ها جلسه بگذارد، موانع و مشکلات را از زبان خود فعالان این حوزه بشنود، تا بتواند به صورت دقیق آنها شناسایی دسته بندی تا برای رفع آن اقدام کند. اینکه مدیران دور هم جلسه بگذارند و سیاست و قانون تصویب کنند و به فعالان واقعی این حوزه مجال اظهار نظر داده نشود، هیچ دردی را درمان نمی‌کند.

کارشناس و فعال حوزه صنایع‌دستی گفت: ارتباط میان هنرمندان صنایع‌دستی و دولت باید احیا و تقویت شود، وزیر میراث فرهنگی باید از نزدیک با هنرمندان گفت‌وگو کند تا بداند فعالان این حوزه چه می‌خواهند، راهکار و برون‌رفت از مشکلات این حوزه را خود فعالان صنایع دستی به آسانی می‌توانند به وزیر و دولت ارائه دهند به شرط آنکه همه دور یک میز بنشیم و به حرف یکدیگر گوش بدهیم.

وزیر پیشنهادی میراث‌ با اصناف صنایع‌دستی جلسه بگذارد/ بدون هنرمندان هیچ دردی درمان نمی‌شود
سیدرضا صالحی امیری - وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۹۸ که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد، ۲ وزیر مسئولیت این وزارتخانه تازه تاسیس و جوان را به عهده گرفتند، علی‌اصغر مونسان در دولت دوازدهم و سیدعزت الله ضرغامی در دولت سیزدهم و روز یکشنبه - ۲۱ مرداد- مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، و در میان ۱۹ وزارتخانه دولت، نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چشم می‌خورد.

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha