معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

تهران- ایرنا- معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، استعفای رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس و نپذیرفتن این استعفا توسط وزیر علوم، صدر اخبار آموزش عالی را در میانه تابستان و روزهای تعطیلی دانشگاه‌ها به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روزهای سومین هفته از مرداد گرم با خبر معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شد و بعد از گمانه‌زنی‌های زیاد در مورد وزیر علوم در دولت چهاردهم، نام حسین سیمایی‌صراف در فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به عنوان وزیر پیشنهاد علوم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، یکشنبه (۲۱ مرداد) به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس از همان روز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند و بررسی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها ادامه دارد. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از شنبه آینده (۲۷ مرداد) برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه خواهد داشت.

حسین سیمایی‌صراف (متولد ۱۳۴۷ در مشهد)،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است. وی از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و ابتدای دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سیمایی‌صراف می‌تواند از مجلس شورای اسلامی رای بگیرد یا خیر و در آستانه آغاز سال تحصیلی پیش‌رو و روزهای شلوغ‌تر درس و دانشگاه سکان مهم‌ترین نهاد آموزش عالی کشور به دست وی می‌افتد یا نه.

گزارشی از سوابق سیمایی‌صراف را اینجا بخوانید.

معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

رئیس دانشگاه تربیت مدرس استعفا داد؛ وزیر علوم نپذیرفت

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد) در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، از مقام خود کناره گرفت. این نامه که در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد، به سرعت در رسانه‌های دیگر بازنشر شد. دانشجو در این نامه دلایل شخصی و ضرورت رسیدگی به سلامت مادر را دلیل استعفا اعلام کرده بود. اما اندکی از انتشار این خبر نگذشته بود که وزارت علوم در خبری به شکل رسمی اعلام کرد وزیر علوم استعفای دانشجو را نپذیرفته است و به این شکل مشخص شد روسای دانشگاه‌ها باید به کار خود تا پایان مسیر دولت سیزدهم و استقرار مدیران جدید ادامه دهند.

جهش هفت پله‌ای تولیدات علمی و فناوری کوانتوم ایران در جهان

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام نیز گزارشی از وضعیت علم کوآنتوم در جهان و جایگاه دانشگاه‌های ایران در این حوزه علمی جدید و مهم منتشر کرد. رئیس این موسسه در این مورد گفت: بر اساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس (Web of Science)، جمهوری اسلامی ایران از رتبه ۲۳ تولیدات علمی و فناوری کوانتوم جهان در سال ۲۰۱۴ به ۱۶ در سال ۲۰۲۳ رسیده و در همه حوزه‌های فناوری کوانتوم، رتبه اول را بین کشورهای پیشرو اسلامی به خود اختصاص داده است.

سید احمد فاضل‌زاده اظهار داشت: فناوری کوانتومی موضوع داغ در سراسر جهان است، اولین انقلاب کوانتومی در قرن بیستم به ساخت قطعاتی همچون ترانزیستور منجر شد و تحول بزرگی را در فناوری ماشین‌های محاسباتی پیشرفته‌ نظیر ساخت رایانه و سپس ورود به دنیای اینترنت به وجود آورد.

وی افزود: اکنون رقابت فشرده‌ای بین چین و آمریکا در فناوری‌های محتلف وجود دارد؛ چین پس از پیشی گرفتن از ایالات متحده آمریکا در فناوری‌های نسل چهارم و پنجم صنعت، با برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری عظیم، در فناوری کوانتومی نیز ممکن است سلطه فناورانه ایالات متحده آمریکا را به چالش بکشد. چین بیش از ۱۵ میلیارد دلار اعتبار جهت برتری کوانتومی در نظر گرفته است، اتحادیه اروپا بیش از ۷ میلیارد و آمریکا نزدیک به ۲ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بودجه کوانتومی چین، از مجموع بودجه کوانتومی دولت ایالات متحده آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن بیشتر است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران و دیگر اسناد بالادستی مرتبط از جمله نقشه جامع علمی کشور، انتظار بوده است که ایران در بخش فناوری کوانتوم، با بهره‌گیری و برخورداری از مدیریت دانش‌محور، ظرفیت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیز مشارکت مؤثر نقش‌آفرینان دولتی و غیردولتی در زمینه بسط و توسعه دانش و فناوری‌های نوین در فناوری کوانتوم در جایگاه برتر منطقه قرار گیرد.

وضعیت و جایگاه دانشگاه‌های ایران را در این علم از جهات مختلف در جدول ذیل مشاهده می‌کنید.

این گزارش کامل را اینجا بخوانید.

معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

مهمانی آشنایی داوطلبان برتر کنکور با دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های مستقر در تهران مانند دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی هفته جاری میزبان رتبه‌های برتر کنکور خواهند بود تا این افراد هم با دانشگاه و هم با رشته‌ها آشنا شوند و بهتر بتوانند در مورد انتخاب رشته و دانشگاه تصمیم بگیرند. دانشگاه تهران ۲۹ مرداد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳۱ مرداد را به این روز اختصاص داده‌اند.

اطلاعیه وزارت علوم در مورد استخدام فرزندان شهدا و جانبازان پذیرفته‌شده در آزمون استخدامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اطلاعیه‌ای داد و اعلام کرد فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر پذیرفته‌شده در آزمون استخدامی این وزارتخانه از ۲۰ مرداد تا ۱۷ شهریور برای ارائه مدارک خود به نهادهای وابسته به این وزارتخانه وقت دارند. در این اطلاعیه از فرزندان معزز شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر دعوت شده از تاریخ ۲۰ مرداد تا ۱۷ شهریور امسال از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ظهر برای ارائه مدارک درخواستی به واحد منابع انسانی محل خدمت پذیرفته شده (دانشگاه/ پژوهشگاه/ پارک/ مرکز) مراجعه کنند.

تمدید مهلت شرکت در امریه‌ سربازی وزارت علوم

مهلت نام‌نویسی دانش‌آموختگان دانشگاهی در فراخوان جذب امریه سربازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ تمدید شد. در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری و تکالیف وزارت علوم در برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح با اهداف ارتقای توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای مشمولان دانش‌آموخته دانشگاهی، بهره‌مندی از دانش‌آموختگان دارای مهارت به عنوان کارکنان وظیفه مأمور در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا شد.

به منظور جذب و ساماندهی، پایش و ارزیابی مستمر و ارائه گزارش‌های دوره‌ای وضعیت نیروی انسانی امریه، سامانه و زیرساخت مناسبی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده است.

معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

انتشار عمومی دانشنامه فارسی و برخط «جامعه و فرهنگ ملل»

دانشنامه فارسی و برخط «جامعه و فرهنگ ملل» به همت مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت جمعی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی کشور در دسترس عموم قرار گرفت.

الهه کریمی ریابی، دبیر اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که عضو شورای علمی دانشنامه ملل است، با اعلام این خبر گفت: دانشنامه فارسی و برخط جامعه و فرهنگ ملل، اولین دانشنامه برخط در حوزه شناخت فرهنگ کشورهای مختلف است که در حال حاضر کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران در آنها دارای دفاتر رایزنی فرهنگی است یا کشورهایی که رابطه فرهنگی با آنها جزو اولویت‌های کشورمان است، به عنوان کشورهای هدف انتخاب شدند.

عضو هیأت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: این دانشنامه در حال به‌روز رسانی است و با مشارکت پژوهشگران برجسته مطالعات کشورهای مختلف در دست تکمیل است.

کریمی ریابی درباره ضرورت راه‌اندازی این دانشنامه گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش از این در یک اقدام منسجم نسبت به انتشار کتاب آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف در قالب ۲۰ جلد کتاب اقدام نموده بود. اما این منابع نیازمند به‌روز رسانی، توسعه و همچنین اشتراک‌گذاری در فضای آنلاین بود که این مهم با راه‌اندازی دانشنامه جامعه و فرهنگ ملل محقق شد.

عضو شورای علمی دانشنامه ملل در پایان گفت: دانشنامه جامعه و فرهنگ ملل با نزدیک ۸ هزار مدخل به زبان فارسی از طریق نشانی اینترنتی dmelal.ir قابل دسترسی است.

«پایان‌نامه» روی آنتن شبکه چهار

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با هدف ترویج علم، کاربردی سازی و ارائه یافته‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ها برنامه تلویزیونی «پایان‌نامه» را با همکاری شبکه چهار سیما تهیه و پخش می‌کند. شبکه چهار سیما برای ارائه یافته‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری پژوهشگاه با هدف ترویج علم و کاربردی‌سازی، برنامه‌ای با نام «پایان‌نامه» تهیه و پخش می‌کند.

مجموعه برنامه «پایان‌نامه» از زمستان ۱۴۰۲ به صورت هفتگی روانه آنتن شبکه چهار سیما شده و شنبه هر هفته ساعت ۱۹ پخش می‌شود. این برنامه به یک مجله تصویری برای ارائه یافته‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در جلسه دفاع تبدیل شده است. پایان‌نامه شامل پخش بخشی از جلسه دفاع و گفت‌وگو با استادان راهنما، داوران، و دانشجویان است.

معرفی سکاندار جدید آموزش عالی/ رفت و برگشتی در تربیت‌مدرس

صدور مجوز اولین نشریه انگلیسی زبان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مجوز انتشار اولین نشریه «علوم انسانی و معنویت دینی» به زبان انگلیسی و در سطح بین‌المللی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صادر شد. مجوز و پروانه انتشار نشریه-فصلنامه «علوم انسانی و معنویت دینی» به زبان انگلیسی با عنوان اصلی مجله علوم انسانی و معنویت دینی «Journal of Human Sciences and Religious Spirituality» صادر شد و شماره نخست این نشریه در نیمه دوم سال جاری خواهد شد.

فراخوان سومین دوره دستیاری آموزشی دانشگاه آزاد

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز فراخوان سومین دوره دستیاری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از دوشنبه (۲۲ مرداد) خبر داد. حامد حسن پور گفت: ثبت نام متقاضیان در طرح دستیاری آموزشی و نیز اعلام آمادگی تدریس در نیمسال پیش‌ رو از ساعت ۸ صبح دوشنبه (۲۲ مردادماه) آغاز و تا ساعت ۲۴ روز شنبه (۲۷ مرداد) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: متقاضیان این طرح می‌توانند از طریق سامانه دستیاری آموزشی به آدرس https://bpj.iau.ir/ta اقدام کنند.

حسن پور تأکید کرد: علاوه بر متقاضیان جدید، دستیاران آموزشی که در هریک از دو نیمسال گذشته در طرح دستیاری آموزشی ثبت نام کرده‌اند یا در حال تدریس یا در مقطع دکتری شاغل به تحصیل هستند، نیز لازم است مجدداً با ورود به سامانه دستیاری آموزشی ضمن اعلام آمادگی برای تدریس در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اطلاعات خود را به‌روز و اولویت‌های خود را برای تدریس در نیمسال جدید (واحدهای دانشگاهی و دروس مدنظر) مشخص کنند.

وی ادامه داد: روسای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در واحدها بررسی مدارک ثبت شده در سامانه دستیار آموزشی را انجام می‌دهند.

حضور ۱۲ دانشگاه ایران در اجلاس شبکه آموزش عالی منطقه شرق آسیا

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آسیای شرقی از حضور ۱۲ دانشگاه کشور در اجلاس شبکه آموزش عالی منطقه شرق آسیا خبر داد. محسن صراف با بیان اینکه حضور ۱۲ دانشگاه جامع کشور، برجسته‌ترین حضور دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه شرق آسیا است، گفت: اجلاس شبکه آموزش عالی منطقه شرق آسیا، از ۶ لغایت ۱۲ شهریورماه سال جاری در کشور اندونزی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاری‌های راهبردی علمی- آموزشی با اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان، تنوع‌بخشی به جامعه دانشجویان بین‌المللی کشور و معرفی جاذبه‌های تحصیلی ایران به‌منظور جذب دانشجویان آن منطقه و شبکه‌سازی با مؤسسات آموزش عالی منطقه شرق آسیا از اهداف این سفر است. ‌

تاکید وزیر علوم بر بسط الگوی گزارش‌نویسی «ازما»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابلاغ نامه‌ای به معاون وزیر و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بر گسترش و ترویج ایده خلاقانه و تحول‌آفرین الگوی گزارش‌نویسی (ازما)؛ ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی تاکید کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در نامه‌ای خطاب به علی باقر طاهری‌نیا نوشت: تولید علم نافع، کاربردی‌سازی برون‌دادهای علمی و فناوری و کاربست دانش در عرصه‌های مختلف جامعه و کمک به حل مسائل کشور یکی از دغدغه‌های بزرگ و مهم سیاستگذاران عرصه علم و فناوری است که به تناسب تنوع تجارب و نظرگاه‌های تصمیم‌سازان برای رفع این دغدغه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مختلفی در گذر زمان صورت پذیرفته است.

فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی)، توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تدوین شده و هدف از آن عبارتست از تبدیل برون‌دادهای پژوهشی به سیاست‌های اجرایی و به این منظور از این پس پژوهشگران، برون‌دادهای پژوهشی خود را در قالب گزارش تک صفحه‌ای ازما به زبان مدیران اجرایی و در قالب پیشنهادهای عملیاتی تدوین و ارائه خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha